Gå til innhold

Hva koster det å bygge et hus?

Anbefalte innlegg

Gjest protokoll
Skrevet

Nettopp - her jeg bor - koster tomtene fra 250.000 og oppover -og de er på et mål. 50 minutter fra Oslo.....:)

Nettopp. Flytter man ut på bygda og unna attraktive godt betalte jobber så får man billig bolig.

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

21

• Katt-ja

13

• serendipity

7

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nettopp. Flytter man ut på bygda og unna attraktive godt betalte jobber så får man billig bolig.

50 minutter fra Oslo er vel ikke akkurat ødemarken ;-)

Skrevet

He he.. Ja, sånn er jeg også selv. Jeg vil ha det slik jeg ønsker det, ikke velge løsninger jeg er halvveis fornøyd med. Men nå skal det sies at vi har det veldig greit økonomisk.

Det har vi også,- og i tillegg (eller kanskje det er noe av årsaken?) er jeg svært lite interessert i interiørnytt...

Skrevet

Er det ledige jobber der, da?

Vi står på flyttefot, men vet ikke helt hvor vi skal reise.

ja - sør for Oslo -Moss og omegn.

Skrevet

Da må man gjøre svært mye selv. Og også velge enkleste løsninger på det meste.

ja selvsagt :) - kanskje ikke alle som er som meg - liker å tyne alt ut av ingenting *s*

Skrevet

Vi bor 10 minutter fra nærmeste by med mange arbeidsplasser - 10 minutter er ikke noen vei, syns jeg - uten kø :)

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Å hildrande du - 10 MILLIONER???

Det tallet hadde jeg fått store problemer med å underskrive lånepapirer på, gitt...

Gulp. Svelg.

Huset og tomten er verdt mye - så de får igjen over det dobbelte om vi må selge...

Men; det folk ikke ser ut til å forstå er at man ikke er rik selv om man har dyrt hus? Vi har alltid bodd der, og da vi flyttet dit var det landet (i gamle dager). Nå er både tomten og huset verdt mass - men pengene ser vi jo ikke. Vi kan ikke bruke de pengene til noe annet hvis vi ikke selger huset - dermed er vi heller ikke så velstående som det kan se ut til...

Snodig sak...

Gjest Persille
Skrevet

Velge enkleste løsninger, ja.

Har inntrykk av at de fleste som bygger tar litt av,- når det først skal bygges skal ALT være tipp-topp, og som de alltid har drømt om (eller rettere sagt, slik interør-eliten alkkurat nå sier at man må ha det...)

Det er lett å få det dyrt selv om det ikke er det hippeste og kuleste.

Kjøkken og bad alene kommer jo enkelt på 100.000 hver seg uten at det er spesielt lukrativt.

Om man da skal ha flere leiligheter i ett hus, må man jo gange den prisen med antall leiligheter...

Gjest Persille
Skrevet

Vi har lån på 2 mill, og får utbetalt ca 40000 til sammen i mnd. Enda så har vi dårlig råd, selv uten barn... Går renta mye opp sliter vi...

Jeg har lån på 1,2 mill, med 17.000 utbetalt, 5000 i diverse bidrag og er alenemor...

Ser ikke helt for meg at dere har dårlig råd...

Skrevet

Det har vi også,- og i tillegg (eller kanskje det er noe av årsaken?) er jeg svært lite interessert i interiørnytt...

Vel. da er nok jeg stikk motstatt. Jeg er ganske så interessert i interiør.

Skrevet

Huset og tomten er verdt mye - så de får igjen over det dobbelte om vi må selge...

Men; det folk ikke ser ut til å forstå er at man ikke er rik selv om man har dyrt hus? Vi har alltid bodd der, og da vi flyttet dit var det landet (i gamle dager). Nå er både tomten og huset verdt mass - men pengene ser vi jo ikke. Vi kan ikke bruke de pengene til noe annet hvis vi ikke selger huset - dermed er vi heller ikke så velstående som det kan se ut til...

Snodig sak...

Da tror jeg at jeg misforsto.

Jeg trodde dere hadde bygget for 10 millioner nå, jeg, og det må man vel nødvendigvis ha en viss inntekt for å klare - enten gjennom oppsparing eller lån.

Og det var de 10 mill i lån jeg fikk litt hetetokter av. He-he.

Skrevet

Kjøkken og bad alene kommer jo enkelt på 100.000 hver seg uten at det er spesielt lukrativt.

Om man da skal ha flere leiligheter i ett hus, må man jo gange den prisen med antall leiligheter...

På IKEA får man tøffe kjøkken til et par og tujue - og min byggmester-fetter sier at kvaliteten ikke på noen måte står tilbake for andre.

Skrevet

ja - sør for Oslo -Moss og omegn.

Takk for tipset!

Annonse

Skrevet

*kremt*

Du sier at hvis renta går opp, så sliter dere...

Og lenger ned sier du "Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd."

Tror du har en litt annen definisjon av å "slite" enn de fleste andre :)

ja, det er ikke som da jeg levde på 40 kroner dagen....:) men trivdes jeg!

Gjest Persille
Skrevet

Jeg trodde dere hadde bygget for 10 millioner nå, jeg, og det må man vel nødvendigvis ha en viss inntekt for å klare - enten gjennom oppsparing eller lån.

Vi har gjort det.

Vi har ti millioner i gjeld.

Men; fordi huset og tomten er verdt så mye, og vi leier ut to leiligheter - så er ikke det noe problem overfor banken.

Skrevet

Da hadde banksjefen i vår bank ringt legen min - - -hehe

Skrevet

Ja, det er ikke noe problem å få det dyrt ;-)

Men man kan også få gjort tingene litt rimeligere,- hvis man har kravene litt lavere. Og er litt nevenyttig selv.

Våre bad er laaaangt unna 100.000.

Gjest Persille
Skrevet

På IKEA får man tøffe kjøkken til et par og tujue - og min byggmester-fetter sier at kvaliteten ikke på noen måte står tilbake for andre.

Jeg har Ikea-kjøkken :)

Men jeg sier bare at det ikke skal så mye til likevel. Så skal man ha kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, micro, komfyr, ventilatorhette - vips har det gått 40.000 (minst) der også.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, det er ikke noe problem å få det dyrt ;-)

Men man kan også få gjort tingene litt rimeligere,- hvis man har kravene litt lavere. Og er litt nevenyttig selv.

Våre bad er laaaangt unna 100.000.

Om du regner benk, vask, do, vaskemaskin, varmekabler, flis, fug, støp, dusj etc - i tillegg til arbeidet for rørlegger, elektriker, flisleggere etc... Er du da fortsatt under 100.000?

Skrevet

Om du regner benk, vask, do, vaskemaskin, varmekabler, flis, fug, støp, dusj etc - i tillegg til arbeidet for rørlegger, elektriker, flisleggere etc... Er du da fortsatt under 100.000?

"Om du regner benk, vask, do, vaskemaskin, varmekabler, flis, fug, støp, dusj etc - i tillegg til arbeidet for rørlegger, elektriker, flisleggere etc... Er du da fortsatt under 100.000? "

Skal vi se: Vaskemaskinen er ikke på badet, så den regnet jeg ikke med. Og, ja,- det tror jeg faktisk jeg er. Kan ikke regne sånn nøyaktig, for vi har ikke pusset opp badet totalt de siste årene. Men flisleggern,- det er mannen i huset. Rørlegger,- mener det kom på ca. 10.000? Benk: vi har en billig løsning,- tenker et par tusen. Do, badekar, vask - billig type. Varmekabler & elektriker,- under 10.000 der også, tror jeg. Den gang. Kanskje 15.000 nå? Fliser har vi ikke i hele rommet,- ellers er det panel. Jo, jeg tror fint jeg skulle få ordnet det om igjen til godt under 100.000.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...