Gå til innhold

Hva koster det å bygge et hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Ikea-kjøkken :)

Men jeg sier bare at det ikke skal så mye til likevel. Så skal man ha kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, micro, komfyr, ventilatorhette - vips har det gått 40.000 (minst) der også.

Ja, men sånt har man gjerne fra før da.....men 100.000 TRENGER man ikke. Regner med at de vant til å klare seg med lite de som skriver inn -så de kan sikkert starte med lite.

Vi begynte sånn selv - vi bodde på et legekontor med 2 unger en hel sommer mens vi bygde - og da vi flyttet inn hadde vi en gitar med forsterker, tv og 7 salongbord (!) hehe

Så vi kjøpte opp et dødsbomøblement til 2000 og det hadde vi leeeenge- det så fanken ikke ut. Men vi hadde HUS! og i dag er det jo mer enn doblet i verdi - bare på 11 år! og det ser ut som folk der nå - stort sett.... vi har gjort mesteparten sjøl. Deilig.

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

21

• Katt-ja

13

• serendipity

7

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har Ikea-kjøkken :)

Men jeg sier bare at det ikke skal så mye til likevel. Så skal man ha kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, micro, komfyr, ventilatorhette - vips har det gått 40.000 (minst) der også.

"Så skal man ha kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, micro, komfyr, ventilatorhette - vips har det gått 40.000 (minst) der også. "

Vel, her nevner du ting som man fint får for ca. 4-5.000. Unntatt micro og ventilatorhette, som jo er rimeligere. Og da havner man nærmere 20.000 enn 40.000. Men du mente kanskje 40' inkludert det rimelige kjøkkenet fra IKEA?

Gjest skjønner ikke helt....
Skrevet

Jeg har lån på 1,2 mill, med 17.000 utbetalt, 5000 i diverse bidrag og er alenemor...

Ser ikke helt for meg at dere har dårlig råd...

Sa du ikke i et svar lenger opp at dere har bygget hus til 10 mill? Hvordan har du lån på 1,2 og er alenemor da?

Skrevet

Vi har gjort det.

Vi har ti millioner i gjeld.

Men; fordi huset og tomten er verdt så mye, og vi leier ut to leiligheter - så er ikke det noe problem overfor banken.

man får låne 3 ganger inntekten eller noe sånn....WOW da tjener dere godt! :()

Skrevet

Om du regner benk, vask, do, vaskemaskin, varmekabler, flis, fug, støp, dusj etc - i tillegg til arbeidet for rørlegger, elektriker, flisleggere etc... Er du da fortsatt under 100.000?

det inngår jo i husprisen det da.

Gjest protokoll
Skrevet

"Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd."

Mener du at så lenge man bruker opp alle pengene hver måned, har man ikke god råd?

Det føles ikke som vi har god råd hvertfall, kan ikke gjøre alt jeg vil da.

Annonse

Skrevet

Sa du ikke i et svar lenger opp at dere har bygget hus til 10 mill? Hvordan har du lån på 1,2 og er alenemor da?

Du skal se hun bor i kollektiv og at de er 15 personer som deler på kostnadene - ja, sånn må det være :)

Gjest protokoll
Skrevet

Er det mulig !???!??! Vi har nå KUN 1.3 mill. og utbetalt ca. det samme som dere (litt mindre, ca. 37.000,-) og vi har det helt helt fint økonomisk!!!

To dyre biler da ??? ;-)

Vi har 5 biler, men det er hobbyen til sambo. Men det ligger ikke så mye penger i dem. Vi har studielån begge to i tillegg da.

Gjest protokoll
Skrevet

*kremt*

Du sier at hvis renta går opp, så sliter dere...

Og lenger ned sier du "Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd."

Tror du har en litt annen definisjon av å "slite" enn de fleste andre :)

Vi sliter, for da må vi gjøre mindre av det vi vil. Livskvaliteten blir jo dårligere da.

Gjest protokoll
Skrevet

50 minutter fra Oslo er vel ikke akkurat ødemarken ;-)

Du mener at landsbygda = ødemark? Nei, men det er jo klart det ikke er sentralt som i en by da.

Skrevet

Det føles ikke som vi har god råd hvertfall, kan ikke gjøre alt jeg vil da.

Da vil du nok for mye ;-)

Vi har alltid penger igjen i slutten av måneden,- og jeg får gjort ALT jeg vil :)

Gjest protokoll
Skrevet

Vi bor 10 minutter fra nærmeste by med mange arbeidsplasser - 10 minutter er ikke noen vei, syns jeg - uten kø :)

Joda, men du må inn til storbyene om man vil finne de virkelige attraktive jobbene.

Skrevet

Joda, men du må inn til storbyene om man vil finne de virkelige attraktive jobbene.

50 minutter er vel ikke langt....

Annonse

Gjest Skjønner ikke helt...
Skrevet

Du skal se hun bor i kollektiv og at de er 15 personer som deler på kostnadene - ja, sånn må det være :)

Hihi... ja, det må være noe sånt... :-)

Gjest protokoll
Skrevet

Vi har alltid penger igjen i slutten av måneden,- og jeg får gjort ALT jeg vil :)

Men da har du jo kjempebra råd da, det er jo flott. Ellers så gjør du veldig lite...

Skrevet

Vi har gjort det.

Vi har ti millioner i gjeld.

Men; fordi huset og tomten er verdt så mye, og vi leier ut to leiligheter - så er ikke det noe problem overfor banken.

Oj...

Jeg synes VI har det godt økonomisk, jeg, men hadde vi nevnt 10 mill for banken vår hadde vi blitt ledd ut.

Men - flott for dere, så lengst dere ikke føler at dere "bor dere ihjæl". Ikke misunnelig, altså, sammenlignet bare med egen situasjon og ble da - svett.

Skrevet

Men da har du jo kjempebra råd da, det er jo flott. Ellers så gjør du veldig lite...

Jeg gjør sånn passe, vil jeg tro :)

Gjest protokoll
Skrevet

"Så skal man ha kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, micro, komfyr, ventilatorhette - vips har det gått 40.000 (minst) der også. "

Vel, her nevner du ting som man fint får for ca. 4-5.000. Unntatt micro og ventilatorhette, som jo er rimeligere. Og da havner man nærmere 20.000 enn 40.000. Men du mente kanskje 40' inkludert det rimelige kjøkkenet fra IKEA?

Når man skal kjøpe så viktige og varige ting som hvitevarer kjøper man ikke rimelige drittvarer da. Da må man jo kjøpe igjen om noen år.

Oppvask 7000+vask 8000 + kjøleskap 10 000, komfyr 8000, ser du? Blir 40 minst.

Skrevet

Hihi - kanskje du også er takknemlig bare du får kaffe om morran og har regelmessige dovaner :)

Skrevet

Hihi - kanskje du også er takknemlig bare du får kaffe om morran og har regelmessige dovaner :)

Nesten ;-)

Vi har hytte, og tar oss en eller to gode ferietur til utlandet i året,- men jeg er ikke veldig tiltrukket av luksus, og for lat til dyyre opplevelsesferier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...