Gå til innhold

Hva koster det å bygge et hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal kjøpe så viktige og varige ting som hvitevarer kjøper man ikke rimelige drittvarer da. Da må man jo kjøpe igjen om noen år.

Oppvask 7000+vask 8000 + kjøleskap 10 000, komfyr 8000, ser du? Blir 40 minst.

Jeg tviler ikke på at du kan svi av 40.000 på det.

Trådstarter vurderer om h*n har råd til å bygge. Sett på bakgrunn av det, tror jeg at h*n ville foretrekke drittvarene du snakker om. Drittvarene mine holder som regel i 10 år eller så. Det høres ut på meg som om du er en person som ville ønske å fornye saker og ting oftere enn hvert 20' år?

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

21

• Katt-ja

13

• serendipity

7

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det varierer veldig mye :-) Har dere feks tomt, eller må dere kjøpe den også? Hvor mye egeninnsats skal dere legge inn?

Vi hadde tomt og bygget hus i 99. Vi tok opp 1.6 i lån. Da gjorde vi alt av maling og tapetsering selv. Dette er et hus på 124m2 i grunnflate, to etg og med leilighet på 80m2 i sokkelen.

Totalt sett har nok huset kostet en god del mer, for vi har tatt ting litt etter hvert. Vi begynte feks ikke å innrede 2. etg før vi hadde bodd her i to år. Vi har imidlertid ikke økt lånet, men tatt ting etter som vi fikk råd.

En liten ting til. Skal dere leie ut to leiligheter må dere skatte. Man kan kun leie ut en boenhet skattefritt (dvs man kan leie ut flere hybler, så lenge disse deler kjøkken).

Leilighet er greit økonomisk, for oss dekker inntektene rentene på lånet, pluss litt til (med dagens renter). Imidlertid er det ikke bare-bare å leie ut. Man vet aldri hva man får inn i huset. Og man kan slite lenge med å få folk ut igjen... Bare som en liten advarsel.

Skrevet

Det varierer veldig mye :-) Har dere feks tomt, eller må dere kjøpe den også? Hvor mye egeninnsats skal dere legge inn?

Vi hadde tomt og bygget hus i 99. Vi tok opp 1.6 i lån. Da gjorde vi alt av maling og tapetsering selv. Dette er et hus på 124m2 i grunnflate, to etg og med leilighet på 80m2 i sokkelen.

Totalt sett har nok huset kostet en god del mer, for vi har tatt ting litt etter hvert. Vi begynte feks ikke å innrede 2. etg før vi hadde bodd her i to år. Vi har imidlertid ikke økt lånet, men tatt ting etter som vi fikk råd.

En liten ting til. Skal dere leie ut to leiligheter må dere skatte. Man kan kun leie ut en boenhet skattefritt (dvs man kan leie ut flere hybler, så lenge disse deler kjøkken).

Leilighet er greit økonomisk, for oss dekker inntektene rentene på lånet, pluss litt til (med dagens renter). Imidlertid er det ikke bare-bare å leie ut. Man vet aldri hva man får inn i huset. Og man kan slite lenge med å få folk ut igjen... Bare som en liten advarsel.

Bare en liten ting ang. utleie: Er du sikker på at det er antall enheter som teller, og dette med deling av kjøkken?

Jeg har forstått det slik at det handler om antall kvadratmeter - at man ikke kan leie ut mer enn 49 % av totalt boareal uten å skatte. Har jeg bomma helt?

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Vi har en tomt, og jeg tror ikke vi kommer til å gjøre mye selv nei. Jeg visste ikke det om to leiligheter, men jeg er egentlig svært skeptisk til utleie pga at familien min har hatt dårlige erfaringer med det.

Gjest protokoll
Skrevet

Jeg tviler ikke på at du kan svi av 40.000 på det.

Trådstarter vurderer om h*n har råd til å bygge. Sett på bakgrunn av det, tror jeg at h*n ville foretrekke drittvarene du snakker om. Drittvarene mine holder som regel i 10 år eller så. Det høres ut på meg som om du er en person som ville ønske å fornye saker og ting oftere enn hvert 20' år?

Fornye ting hvert 20 år, ja hvis du kaller det ofte, så vil jeg ha det oftere ja. Jeg er da ingen gnier heller.

Skrevet

Fornye ting hvert 20 år, ja hvis du kaller det ofte, så vil jeg ha det oftere ja. Jeg er da ingen gnier heller.

Ja, men da ser du jo at det lønner seg å kjøpe drittvarene, ikke sant?

Annonse

Skrevet

Bare en liten ting ang. utleie: Er du sikker på at det er antall enheter som teller, og dette med deling av kjøkken?

Jeg har forstått det slik at det handler om antall kvadratmeter - at man ikke kan leie ut mer enn 49 % av totalt boareal uten å skatte. Har jeg bomma helt?

Det går ikke på areal, men på verdien av det som leies ut, men ut fra slik jeg forstår det gjelder det også enda at man ikke kan leie ut to familieleiligheter, dvs to enheter med kjøkken og bad, i tillegg til det man bor i selv.

http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist2/utleie.html

http://www.viover60.no/modules.php?name=News&file=article&sid=152

http://www.dinside.no/php/art.php?id=27018

Gjest Persille
Skrevet

man får låne 3 ganger inntekten eller noe sånn....WOW da tjener dere godt! :()

Neida :)

Husk at leieinntektene også blir regnet som inntekt i dette tilfellet...

Samt at verdien på tomten og huset blir tatt i betraktning.

Vi tjener under millionen tilsammen - så det er ikke det det går på :)

Gjest Persille
Skrevet

"Om du regner benk, vask, do, vaskemaskin, varmekabler, flis, fug, støp, dusj etc - i tillegg til arbeidet for rørlegger, elektriker, flisleggere etc... Er du da fortsatt under 100.000? "

Skal vi se: Vaskemaskinen er ikke på badet, så den regnet jeg ikke med. Og, ja,- det tror jeg faktisk jeg er. Kan ikke regne sånn nøyaktig, for vi har ikke pusset opp badet totalt de siste årene. Men flisleggern,- det er mannen i huset. Rørlegger,- mener det kom på ca. 10.000? Benk: vi har en billig løsning,- tenker et par tusen. Do, badekar, vask - billig type. Varmekabler & elektriker,- under 10.000 der også, tror jeg. Den gang. Kanskje 15.000 nå? Fliser har vi ikke i hele rommet,- ellers er det panel. Jo, jeg tror fint jeg skulle få ordnet det om igjen til godt under 100.000.

Men her snakker vi jo om å bygge - da blir det annerledes.

Skal du ha et komplett nytt bad, så tviler jeg på at du kommer langt under 100.000...

Gjest Persille
Skrevet

Ja, men sånt har man gjerne fra før da.....men 100.000 TRENGER man ikke. Regner med at de vant til å klare seg med lite de som skriver inn -så de kan sikkert starte med lite.

Vi begynte sånn selv - vi bodde på et legekontor med 2 unger en hel sommer mens vi bygde - og da vi flyttet inn hadde vi en gitar med forsterker, tv og 7 salongbord (!) hehe

Så vi kjøpte opp et dødsbomøblement til 2000 og det hadde vi leeeenge- det så fanken ikke ut. Men vi hadde HUS! og i dag er det jo mer enn doblet i verdi - bare på 11 år! og det ser ut som folk der nå - stort sett.... vi har gjort mesteparten sjøl. Deilig.

Jada - det er klart man kan gjøre alt mulig selv, kjøpe alt på loppis eller brukt, og arbeide på dugnad.

Men; når jeg regner på å bygge hus, så regner jeg nye hvitevarer, gamle møbler, håndverkere til alt rørlegger- og elektrikerarbeid, endel snekkere mm, og i tillegg må du legge på 10% ekstra, for det er alltid noe som går galt.

Vi er jo alle forskjellige :)

Gjest Persille
Skrevet

Sa du ikke i et svar lenger opp at dere har bygget hus til 10 mill? Hvordan har du lån på 1,2 og er alenemor da?

Vi sammen har ti millioner i gjelde på huset - jeg har et privat lån på min leilighet på 1,2 millioner.

Jeg er ikke alene ansvarlig for de ti millionene, der er et familiemedlem til med - og der står huset som pant.

Mitt lån er bare mitt, jeg er ansvarlig alene, og leiligheten er garantien.

Jeg nedbetaler heller ikke de ti millionene - det dekkes av husleien vi får for leilighetene.

Gjest Persille
Skrevet

Det går ikke på areal, men på verdien av det som leies ut, men ut fra slik jeg forstår det gjelder det også enda at man ikke kan leie ut to familieleiligheter, dvs to enheter med kjøkken og bad, i tillegg til det man bor i selv.

Vi leier ut to leiligheter og en hybel i vårt hus - og skatter ikke av det, det utgjør mindre enn 49% av arealet.

Det har vi gjort i noen år nå - uten at noen har stilt spørsmål til det.

Skrevet

Aha! Da lærte jeg noe nytt.

Og du har rett - det er ikke bare areal man ser på, men altså verdien av det man leier ut kontra det man ikke leier ut. Og med to bad og kjøkken mot ett (som man bruker selv), vil jo verdien fort overstige, ja.

Takk for opplysningen! (Vi leier ut, men bare èn leilighet som i tillegg er ganske mye mindre enn den delen av huset vi bor i.)

Annonse

Skrevet

Vi leier ut to leiligheter og en hybel i vårt hus - og skatter ikke av det, det utgjør mindre enn 49% av arealet.

Da får dere bare krysse fingrene for at ingen melder dere til ligningsmyndighetene - eller at ligningsmyndighetene selv fatter interesse.

Det går nok helst bra!

Kan jeg forresten spørre om noe rundt dette med økonomi?

Skrevet

Men hvis likningsmyndighetene får snusen i det, så må dere nok skatte, for etter reglene så bor dere ikke i en enebolig når dere bor selv pluss leier ut to leiligheter og en hybel. Det er ikke lov etter skattereglene, selv om dere har gjort det uten å bli oppdaget ;-)

Det er heller ikke størrelsen av arealet, men verdien av det som leies ut som teller. Man kan leie ut over 50%, om den leiligheten man leier ut er mindre verd enn den delen man bor i selv.

Skrevet

Jada - det er klart man kan gjøre alt mulig selv, kjøpe alt på loppis eller brukt, og arbeide på dugnad.

Men; når jeg regner på å bygge hus, så regner jeg nye hvitevarer, gamle møbler, håndverkere til alt rørlegger- og elektrikerarbeid, endel snekkere mm, og i tillegg må du legge på 10% ekstra, for det er alltid noe som går galt.

Vi er jo alle forskjellige :)

jeg har bygd 2 ganger - og det blir sikkert ikke den siste....jeg liker ikke å overta andres feil og mangler .det er så mye enklere å leve med sine egne :-)

Gjest Persille
Skrevet

Men hvis likningsmyndighetene får snusen i det, så må dere nok skatte, for etter reglene så bor dere ikke i en enebolig når dere bor selv pluss leier ut to leiligheter og en hybel. Det er ikke lov etter skattereglene, selv om dere har gjort det uten å bli oppdaget ;-)

Det er heller ikke størrelsen av arealet, men verdien av det som leies ut som teller. Man kan leie ut over 50%, om den leiligheten man leier ut er mindre verd enn den delen man bor i selv.

Vi bor ikke i enebolig - det er registrert som flermannsbolig...

Og likningsmyndighetene og bankene vet det jo?

Rart...

Må sjekke det, vil ikke få den slengt etter meg om tre år.

Gjest Persille
Skrevet

Da får dere bare krysse fingrene for at ingen melder dere til ligningsmyndighetene - eller at ligningsmyndighetene selv fatter interesse.

Det går nok helst bra!

Kan jeg forresten spørre om noe rundt dette med økonomi?

Jada - spør i vei :)

Skrevet

Vi bor ikke i enebolig - det er registrert som flermannsbolig...

Og likningsmyndighetene og bankene vet det jo?

Rart...

Må sjekke det, vil ikke få den slengt etter meg om tre år.

Hvis det er registert som flermannsbolig så skal dere jo i alle fall skatte for inntektene så vidt jeg har forstått?? Rare greier! Men sikkert like greit å få sjekket det, ja. Dumt å måtte etterlignes for x antall år.

Her er Skatteetaten sine sider om temaet:

"Flermannsbolig

En flermannsbolig består av tre eller flere familieleiligheter. Også eiendommer med to familieleiligheter og en eller flere selvstendige hybler/hybelleiligheter er flermannsboliger.

Regnskapslikning

Flermannsbolig skal alltid regnskapsliknes. Det gjelder selv om eieren bruker mer enn halvparten av boligen som egen bolig, regnet etter utleieverdien."

http://www.skatteetaten.no/Templates/AlleKapitlerUtskrift.aspx?id=7294&printmode=true

Gjest Persille
Skrevet

Hvis det er registert som flermannsbolig så skal dere jo i alle fall skatte for inntektene så vidt jeg har forstått?? Rare greier! Men sikkert like greit å få sjekket det, ja. Dumt å måtte etterlignes for x antall år.

Her er Skatteetaten sine sider om temaet:

"Flermannsbolig

En flermannsbolig består av tre eller flere familieleiligheter. Også eiendommer med to familieleiligheter og en eller flere selvstendige hybler/hybelleiligheter er flermannsboliger.

Regnskapslikning

Flermannsbolig skal alltid regnskapsliknes. Det gjelder selv om eieren bruker mer enn halvparten av boligen som egen bolig, regnet etter utleieverdien."

http://www.skatteetaten.no/Templates/AlleKapitlerUtskrift.aspx?id=7294&printmode=true

Takk :)

Skal sjekke dette!

Eller, det er ikke flermannsbolig tror jeg - det er småhus. Men hva er forskjellen? Vi har samme gårds og bruksnummer på alt - men det er registrert med fire separate enheter på alle tegninger.

Hm...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...