Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en datter på to år, og ønsker flere barn. Hadde en spontanabort etter 11 fullgåtte uker tidlig høsten 2000, og en missed abortion forige uke etter 12 fullgåtte uker, hvor det var usikkert hvor lenge fosteret hadde vært dødt.

Håper på å bli raskt gravid igjen, og kommer da til å løpe til privat UL hver uke i begynnelsen.

Vet du om det er mulig å få en form for utredning selv om det "bare" har vært to aborter? Må jeg vente til etter en eventuellt tredje for at det blir tatt noen prøver?

Er det mulig å få tatt prøver privat?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21249-to-aborter-etter-hverandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi prøvde å fa barn "innledet" vi med to spontanaborter. Den første missed abortion i 12. uke. Vi ba da om å få tatt enkle, men viktige tester som ikke inneba rinngrep. Min mann tok sædprøver, jeg tok blodprøver og røntgen av eggledere++. Det viste seg at min mannssædceller var betenten og han gikk på lang antibiotikakur. I tillegg fikk jeg progesteron under mitt tredje svangerskap. Da fikk vi en sønn!

Vi gikk til gynekolog som hjalp oss videre i "systemet".

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man ikke starter utredning etter 'bare' to aborter er at sjansen for å finne ut av noe som man dra nytte av er så liten. Selv etter tre aborter vil man i mindre enn halvparten av tilfellene kunne påvise årsak til abortene, og i enda mindre grad finne noe man kan behandle. Det at du har født et barn er et godt utgangspunkt, det er 85% sjanse for at det skal gå bra neste gangen.

De fleste steder vil man hos kvinner som deg tilby ultralyd ved uke 7 og så følge deg med ultralyd hver 2.uke til du er 12 uker. Det kan gjøres i offentlig regi, du behøver ikke å gjøre det 'privat'.

Lykke til.

Hei,

Leit å høre at du har abortert igjen, sånt er ikke hyggelig.

Jeg hadde selv 2 missed abortions før jeg for 3. gang ble gravid og fikk tett oppfølging av gynekolog med masse ul og progesteron tilskudd. Fødte da en flott jente i 1998.

Fulgte samme opplegg da jeg ble gravid igjen ifjor og det fungerte igjen. Fikk nok ei lita tulle i januar.

Jeg for min del er ikke i tvil om at "feilen" hos meg var manglende progesteron - kommer helt sikkert til å be om det neste gang jeg blir gravid også. Syns liksom det er unødvendig å gamble med sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...