Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg er en kvinne på 28 år som har brukt spiral i fem år sammenhengende nå. Jeg har barn og har ikke tenkt å få flere i nærmeste framtid. Jeg har sterke menssmerter nå og plages med mye blødninger. Kan begynne en uke før forventet mens å blø . Det er litt brunaktig blod.Er også plaget med overvekt og har valgt bort p- piller.Er i tillegg til dette plager med sterke smerter i magen, nærmere bbestemt i navleregionen. Har vært til lege i forbindelse med smertene, men alt er ok.Smertene oppstår spesielt når jeg har mye å gjøre. Men jeg vil gjerne få høre fra dere om fordeler og ulemper for meg ved å bruke p-sprøyte. Finnes det eventuelt et annet alternativ? Det er viktig for meg å ha en sikker prevansjon da jeg ikke vil bli gravid nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21252-skal-jeg-begynne-med-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hormonspiral

Jeg ville absolutt anbefale hormonspiralen i stedet for p-sprøyte. Koster litt mer med en gang, men hvis du skal ha den en stund, blir jo summen fordelt på flere år.

P-sprøyten gir stort sett de samme bivirknngene som p-pillen, bortsett fra at p-sprøyten kan du ikke kutte ut "på dagen", men må leve med bivirkningene i mange måneder før hormonene er ute av kroppen. Hormonspiralen inneholder mye færre hormoner, da disse virker "lokalt". Mange unngår så å si mensen helt med hormonspiralen (etter noen måneder med en dal småblødninger).

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyte eller hormonspiral må være alternativer for deg, jeg vedlegger informasjon.

P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måte.

Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere.

Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes.

Eggløsning hemmes, altså som for p-pille

Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet.

Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer.

Blødningsuregelmessigheter i starten er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk.

Gjennomsnittstid fra siste sprøyte til graviditet er 9 måneder. 80% blir gravide innen et år etter de slutter.

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, lite ute i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...