Gå til innhold

Unngå frosne rør

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky
Skrevet

Skal være borte fra huset i 14 dager nå i januar. For tre-fire år siden ble det sprettkaldt mens vi var sørpå, vi koste oss da vi så på tv der, hvor de sørpå viste masse bilder av hvor kaldt det var i Norge.

Da vi kom hjem, var alt fryst/frosset. Det tok ei uke å få rørlegger med sånn dampstrålemaskin, for veldig mange andre hadde fryste/frosne rør også.

Man skal IKKE la det renne litt fra krana i kjelleren, det lærte jeg i alle fall da. Søstera mi sier at det er nok å få en eller annen til å låse seg inn og trekke i snora til do noen ganger i uka, eller la vannet renne en stund.

Er det nok - om det blir minus åtte til minus tjue grader? Noen lure råd ellers?

Fortsetter under...

Skrevet

Det beste er nok å la det stå på varme slik at det holder seg over null.

Frosne vannrør er skumle greier. Fryser de i stykker kan du nok tenke deg hva som skjer når væromslaget kommer.

Skrevet

eh..håper ikke du eier huset selv da, du som var motstander av privat eiendomsrett :-) .. eller gjelder det kun andres eiendom?

Ellers; du setter på varmeovner og heller frostvæske i toalettskål, sisterne og vannlåser i rom som er frostutsatt.

Man kan la vannet sildre litt hvis man er redd for at vannledningene ute skal fryse...forutsatt at rommet er oppvarmet.

God tur.

Skrevet

La varmen stå på - det er det viktigste.

Lar du f.eks vannet sildre, og det er røret som fører vannet ut av huset som fryser - så kan du jo bare tenke deg hva du kommer hjem til......

Gjest LucySky
Skrevet

Det beste er nok å la det stå på varme slik at det holder seg over null.

Frosne vannrør er skumle greier. Fryser de i stykker kan du nok tenke deg hva som skjer når væromslaget kommer.

Vi har uhyre gammeldagse kopperrør med lite hull (liten diameter inni?) og rørleggerne (det ble flere etterhvert som de ikke fikk det til) bante og svor.

Så mange rørleggersprekker har jeg aldri sett i hele mitt liv.

Men det var fælt å putte snø i do i stedet for å trekke ned, fæælt å smelte snø for å vaske seg. Aldri visst hvor lite vann det blir av en diger kjele snø ...

Never again!!!!!!!!!!

Gjest LucySky
Skrevet

eh..håper ikke du eier huset selv da, du som var motstander av privat eiendomsrett :-) .. eller gjelder det kun andres eiendom?

Ellers; du setter på varmeovner og heller frostvæske i toalettskål, sisterne og vannlåser i rom som er frostutsatt.

Man kan la vannet sildre litt hvis man er redd for at vannledningene ute skal fryse...forutsatt at rommet er oppvarmet.

God tur.

Klart jeg er privat eiendomseier! Jeg er ikke fanatiker heller!

Takk for gode råd.

:)

Annonse

Skrevet

La varmen stå på - det er det viktigste.

Lar du f.eks vannet sildre, og det er røret som fører vannet ut av huset som fryser - så kan du jo bare tenke deg hva du kommer hjem til......

Jeg har ikke vært borti at avløpsrør til hus har frosset, men kan kan kanskje skje i kaldere deler av landet.

De går jo gjerne ganske dypt og når man gjennom sildrende vann tilfører varme, skal det vel mye til før et slikt rør fryser til. Dessuten er jo dimensjonene helt andre også.

Men for all del...dette vet folk i Østerdalen (eller innover der) mye mer om.

Skrevet

Vi har uhyre gammeldagse kopperrør med lite hull (liten diameter inni?) og rørleggerne (det ble flere etterhvert som de ikke fikk det til) bante og svor.

Men det var fælt å putte snø i do i stedet for å trekke ned, fæælt å smelte snø for å vaske seg. Aldri visst hvor lite vann det blir av en diger kjele snø ...

Never again!!!!!!!!!!

En gjennomsnittsborger bruker oppunder 200 liter vann i døgnet og da sier det seg selv at det blir trøbbel når det blir tørt.

Skrevet

Jeg har ikke vært borti at avløpsrør til hus har frosset, men kan kan kanskje skje i kaldere deler av landet.

De går jo gjerne ganske dypt og når man gjennom sildrende vann tilfører varme, skal det vel mye til før et slikt rør fryser til. Dessuten er jo dimensjonene helt andre også.

Men for all del...dette vet folk i Østerdalen (eller innover der) mye mer om.

Det er muligens ikke et vanlig problem, men på hytta (indre østfold) så har avløpsrøret frosset.

Vi tømmer alt for vann, stenger kranene og fyller på med frostvæske (fremdeles på hytta).

Men i heimen lar vi bare varmen stå på om vi drar bort noen uker. Dog blir det sjelden så kaldt at det er noe problem her i Oslo - og i nyere hus.

Skrevet

Never again!!!!!!!!!!

Kobberrør er jo ikke gammeldagse da. I dag brukes det kobber og peks (plast) Men det kan jo hende at diameteren er for liten.

Gjest skoging
Skrevet

Vannet tiner nok til St Hans. Det er min erfaring.

Skrevet

En rørvarmer, elektrisk termostatstyrt dings som du fester på røret. Får du hos rørlegger eller elektrobutikk som viser hvordan den virker. Mulig noen må kikke på røra eller du lager en tegning for se hvor og hvordan det gjøres.

Gjest LucySky
Skrevet

En rørvarmer, elektrisk termostatstyrt dings som du fester på røret. Får du hos rørlegger eller elektrobutikk som viser hvordan den virker. Mulig noen må kikke på røra eller du lager en tegning for se hvor og hvordan det gjøres.

Hm. Bor i Oslo, i hus fra 1927. Vannet frøys rett utenfor inntaket, rett under utekrana og der rørene går inn i huset via den gamle matkjelleren.

Har vokst opp her, husker kalde vintre for lenge siden da storebror og mor (far var upraktisk av seg) sto med gamle dunputer og avispapir og surret rundt rørene, og når alt gikk galt likevel ble det brukt blåselampe ...

Må spørre lokale rørleggeren om den varmeren.

Men vi har en stor, løs panelovn som vi kan sette inn, lurer på om det vil hjelpe?

Vifteovn er brannfarlig og kan sjølsagt ikke brukes.

Annonse

Skrevet

Hm. Bor i Oslo, i hus fra 1927. Vannet frøys rett utenfor inntaket, rett under utekrana og der rørene går inn i huset via den gamle matkjelleren.

Har vokst opp her, husker kalde vintre for lenge siden da storebror og mor (far var upraktisk av seg) sto med gamle dunputer og avispapir og surret rundt rørene, og når alt gikk galt likevel ble det brukt blåselampe ...

Må spørre lokale rørleggeren om den varmeren.

Men vi har en stor, løs panelovn som vi kan sette inn, lurer på om det vil hjelpe?

Vifteovn er brannfarlig og kan sjølsagt ikke brukes.

Ingen grunn til å varme opp hele rommet for et rørs skyld?

Termostaten i rørvarmeren gjør at den ikke bruker strøm når det er varmt nok, men det er viktig at den står på riktig sted, vanligvis midt på det utsatte strekket, eller lavest mulig hvis det er ulike høyder (varmt vann stiger opp) eller du må ha to hvis det er langt. Det er viktig at vannet alltid er varmere enn 4 grader, så det sirkulerer ordentlig i røret osv. Litt å passe på der.

Mista nikket
Skrevet

Klart jeg er privat eiendomseier! Jeg er ikke fanatiker heller!

Takk for gode råd.

:)

Har du ikke en egen stoppekran på det rører som går ut?

Skrevet

Det beste er jo å ha litt varme på. Det skal ikke mange gradene til før dette går bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...