Gå til innhold

Hvilken lettlest engelsk bok kan 13 åringen min lese?

Anbefalte innlegg

Gjest mammaice
Skrevet

Hun vil gjerne bli bedre i Engelsk. Hun er 13 år og liker litt spenning. Hun fikk låne en bok av læreren, men hun synes ikke den var spennende. Så på den, og var enig med at det var kjedelig og tunglest litteratur for litt eldre ungdommer. Forøvrig tas andre tips i mot med tanke på hvordan hun kan bli god i Engelsk, da hun sliter en del.

Gjest relativt
Skrevet

Harry Potter, Hitchhikers guide to the galaxy..

laguna1365380434
Skrevet

Hobitten kanskje om hun liker litt fantasy og Harry Potter og sånn? En enkelog spennende Steinbeck bok?

Eller enda greiere "Dagbøkene" ti Adrian Mole av Sue Townsend! Der er jo morsomme..

Ellers går det jo an å begynne superenkelt,og kjøpe noen Barks klassikere på engelsk! De er jo MYE morsommere på originalspråket. Eller andre tegneserier. Om tegneserier likes da.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Og forøvrig : Hva må å finne en brevvenn? Jeg hadde engelsk breveninne når jeg var lita, det stimulerte språklysten voldsomt! :-)

Gjest Zuleika
Skrevet

Gå til bokhandleren og se på bøker. Det finnes bøker med forenklet språk bl.a. Harry Potter kan være vanskelig pga. at forfatteren har laget mange ord som ikke er lette å forstå. De er også veldig lange, jeg ville anbefalt korte bøker til å begynne med. Det stimulerer leselysten.

Gjest Calóni
Skrevet

Harry Potter, Hitchhikers guide to the galaxy..

Sistnevnte der er jo -ikke- lettlest! Noe av den kanskje, men det er så utrolig mye beskrivelser og sånt hvor det er essensielt å få med seg hvert eneste ord, at det neppe er noe for en 13-åring som er svak i engelsk. ..men meg om den saken ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Finnes "Grøsserne"-bøker fortsatt? De heter Goosebumps på engelsk. De var voldsomt populære på ungdomsskolen min. Lettleste bøker, med spennende handling.

Gjest Zuleika
Skrevet

Sistnevnte der er jo -ikke- lettlest! Noe av den kanskje, men det er så utrolig mye beskrivelser og sånt hvor det er essensielt å få med seg hvert eneste ord, at det neppe er noe for en 13-åring som er svak i engelsk. ..men meg om den saken ;)

Jeg er helt enig med deg.

Gjest Zuleika
Skrevet

Finnes "Grøsserne"-bøker fortsatt? De heter Goosebumps på engelsk. De var voldsomt populære på ungdomsskolen min. Lettleste bøker, med spennende handling.

Grøsserne er fremdeles veldig populære. Jeg har ikke lest dem selv så jeg vet ikke hvordan de er språkmessig.

Gjest Calóni
Skrevet

Grøsserne er fremdeles veldig populære. Jeg har ikke lest dem selv så jeg vet ikke hvordan de er språkmessig.

Det var de første engelske bøkene jeg leste. Da var jeg ca 12 år gammel. Hadde ingen problemer med å lese dem. Det kan alltids være ord man ikke forstår, men det er veldig lett å få sammenhengen i de bøkene. De er veldig konkrete, ikke mye vanskelige ord.

Skrevet

Helt enig.

hare1365380455
Skrevet

Heksene (Roald Dahl) eller Charlie og sjokoladefabrikken!

Skrevet

Litt vanskelig å anbefale når man ikke vet hvor dårlig/god hun er i engelsk. Hvilken bok var den dere syntes var for tung? Slik at vi kan få et lite inntrykk av nivået kanskje?

Dere kan jo prøve å be læreren om ei ny bok? Som lærer vet jeg selv at en ikke alltid treffer blink på første anbefaling. Ikke alle elever som selv er så helt klare over hva de egentlig er ute etter heller.

Har f.eks vært borti elever som har ramset opp forfattere de mener at de liker, men når jeg så har lånt/kjøpt inn en bunke bøker av disse forfatterne til skolen var det plutselig ingen av bøkene som falt i smak... ;-)

Skrevet

Tips for å bli bedre i Engelsk:

Se engelske dvd filmer uten å sette på norsk tekst.

Dvd`er som en 13 åring hvis jente ville ha likt: "Mean girls" og "Freaky Friday".

Hvis gutt: Noe med biler og/eller våpen...

Gjest heartbeat in England
Skrevet

Ta utgangspunkt i noe hun er interessert i og brenner for ellers! Da jeg var 13, hestegal, og var nødt til å lese engelsk fordi vi skulle bo i England et år, lånte jeg hestebøker på biblioteket og slukte dem! Sikkert ikke det mest dype og kvalitetsfulle innholdet, - men språket lærte jeg meg rivende fort!

Skrevet

Kanskje det finnes spill eller nettsider hun kan ha utbytte av?

Googlet kjapt frem dette:

http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=english+lessons+online&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Clue ordbok kan være fint å ha på pc-en, kanskje verdt investeringen? www.clue.no

Her er en norsk-engelsk ordbok:

http://lexin.no/lexin.html?ui-lang=nbo&dict=nbo-eng-maxi&checked-languages=N&checked-languages=B

Det finnes flere på nettet, men ingen er spesielt omfattende eller gode, så Clue eller de blå ordbøkene fra Kunnskapsforlaget. Se også http://www.ordnett.no/ordbok.html

En fin engelsk-engelsk ordbok (synonymer og forklaringer av ordene osv) finner du på http://www.m-w.com

CD ROM språkkurs kan også hjelpe på, gjøre det mer interessant og man lærer på en litt annen måte enn gjennom bøker, og man kan holde på i eget tempo.

Denne fx: http://www.haugenbok.no/katverk.cfm?kpath=8_1_1&p=1&r=3&cid=146881

Her finner du flere: http://www.mikroshop.no/Pedagogisk_programvare/Spraakfag/Spraakfag.htm

Skrevet

Hehe, jaja. Det er vel sikkert relativt det som alt annet.

Jeg leste den første gang da jeg var 15 og syntes da og fremdeles at den er veldig lett skrevet og lest.

Men fryktelig fryktelig lang da - om man leser hele greia i en bok :P

Dr. Frankenstein
Skrevet

Det er kanskje nevnt, men Harry Potter-bøkene i originaltekst kan være verdt et forsøk. De får du nok kjøpt ganske billig på Amazon.

Mrs. Wallace
Skrevet

Da jeg var i 12-13-årsalderen leste jeg Narnia-bøkene på engelsk, Adrian Moles dagbøker og Agatha Christies krimromaner.

De passet fint for meg, i hvert fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...