Gå til innhold

Hvilken lettlest engelsk bok kan 13 åringen min lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hobitten kanskje om hun liker litt fantasy og Harry Potter og sånn? En enkelog spennende Steinbeck bok?

Eller enda greiere "Dagbøkene" ti Adrian Mole av Sue Townsend! Der er jo morsomme..

Ellers går det jo an å begynne superenkelt,og kjøpe noen Barks klassikere på engelsk! De er jo MYE morsommere på originalspråket. Eller andre tegneserier. Om tegneserier likes da.

:-)

"Hobitten kanskje om hun liker litt fantasy"

Hobitten er jo _eventyr_, da - for en trettenåring ville jeg heller anbefalt Ringenes Herre. Den er veldig streit skrevet, uten de store litterære show-off faktorene.

"............................................."

Skrevet

Hehe, jaja. Det er vel sikkert relativt det som alt annet.

Jeg leste den første gang da jeg var 15 og syntes da og fremdeles at den er veldig lett skrevet og lest.

Men fryktelig fryktelig lang da - om man leser hele greia i en bok :P

"Men fryktelig fryktelig lang da - om man leser hele greia i en bok"

Men det gjør man da ikke - da forsvinner jo litt av sjarmen. Det blir det samme som med ringenes herre - den må leses i tre eller seks bøker :-)

"..............................................."

Skrevet

Hobitten er jo _eventyr_, da - for en trettenåring ville jeg heller anbefalt Ringenes Herre. Den er veldig streit skrevet, uten de store litterære show-off faktorene.

...men den er faen ikke mye lettlest! ;)

Skrevet

Jeg var ett år eldre en din datter da jeg begynte å lese engelske bøker (for å forbedre meg i engelsk)

Den første boka jeg leste hadde jeg lest på norsk først. Da kunne jeg jo innholdet, så det spilte ingen rolle om jeg ikke forsto alt. Kom fort inn i det, så etter noen sider gikk det helt greit.

Da jeg var 14 leste jeg voksenbøker. Så min første bok på engelsk ble derfor en av Stephen King - min favorittforfatter.

Skrevet

...men den er faen ikke mye lettlest! ;)

Jeg vil si den er lettlest som bok, generellt sett. Men for en trettenåring, kanskje ikke. Det begynner å bli noen år siden jeg var tretten selv, så jeg er ikke helt på nett der lengre :-)

Jeg debatterte hvorvidt jeg skulle kjøpe en Discworld bok på norsk eller engelsk til en fjortenåring før jul. Jeg endte opp med norsk. (Terry Pratchett er litt sammenliknbar med Douglas Adams når det gjelder språklig "kompleksitet" og "prakt", selv om han også er en jeg vil kalle lettlest.)

"............................................"

Skrevet

Jeg vil si den er lettlest som bok, generellt sett. Men for en trettenåring, kanskje ikke. Det begynner å bli noen år siden jeg var tretten selv, så jeg er ikke helt på nett der lengre :-)

Jeg debatterte hvorvidt jeg skulle kjøpe en Discworld bok på norsk eller engelsk til en fjortenåring før jul. Jeg endte opp med norsk. (Terry Pratchett er litt sammenliknbar med Douglas Adams når det gjelder språklig "kompleksitet" og "prakt", selv om han også er en jeg vil kalle lettlest.)

Jeg leste den på norsk da jeg var 17, og syntes den var alt ammet enn lettlest. Men så interesserte den meg egentlig midt i kaviarkrysset også. ;)

Skrevet

Jeg leste den på norsk da jeg var 17, og syntes den var alt ammet enn lettlest. Men så interesserte den meg egentlig midt i kaviarkrysset også. ;)

Ingenting som ikke fenger en er lettlest :-)

Og på samme måte kan man se gjennom fingrene på noe som er litt tungt, hvis innholdet fenger.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hadde nok intodusert hobitten først. Jeg hadde tenkt at det kanskje ville virket litt voldsomt og intodusere ei engelsk bok på trettenhundre sider til en litt engelskskremt trettenåring? ;-)

Men nå har jeg alltid veldig problemer med å hviket nivå alle unger og tenåringer er på! Tror du jeg strir med julepakker til diverse småkusiner spredt fra niårs alder og langt opp i tenårene! Leser de eventyr eller Sartre? Vil de ha Barbie eller øl? ;-)

Jeg vet ikke. Og det blir sannelig ikke bedre av at jeg er overbevist om at enkelte jeg kjenner overdriver egen modenhet og litterær smak når de forteller historier om seg selv som barn! Selv er jeg nokså overbevist om at jeg leste mest frøken detektiv og sånn til jeg hvertfall var enn elleve, tolv år før jeg begynte PENT i voksen avdelingen. Og jeg fikk ros for leselyst og språk og alt det der. Ringenes herrre var den første "voksenboka" jeg fant på biblioteket, det husker jeg for jeg absolutt elsket den..Da var jeg tolv tretten..Og leste den på norsk.

eksen min påstår at han leste ting som Dagrivergjengen oh Moby Dick som toåring;-) fint for ham det, men jeg var barnlig en stuns til! ;-)

Dessuten er Hobitten et spennemde eventyr jeg godt kunne ha likt om jeg fant det for første gang i dag!

Skrevet

Jeg hadde nok intodusert hobitten først. Jeg hadde tenkt at det kanskje ville virket litt voldsomt og intodusere ei engelsk bok på trettenhundre sider til en litt engelskskremt trettenåring? ;-)

Men nå har jeg alltid veldig problemer med å hviket nivå alle unger og tenåringer er på! Tror du jeg strir med julepakker til diverse småkusiner spredt fra niårs alder og langt opp i tenårene! Leser de eventyr eller Sartre? Vil de ha Barbie eller øl? ;-)

Jeg vet ikke. Og det blir sannelig ikke bedre av at jeg er overbevist om at enkelte jeg kjenner overdriver egen modenhet og litterær smak når de forteller historier om seg selv som barn! Selv er jeg nokså overbevist om at jeg leste mest frøken detektiv og sånn til jeg hvertfall var enn elleve, tolv år før jeg begynte PENT i voksen avdelingen. Og jeg fikk ros for leselyst og språk og alt det der. Ringenes herrre var den første "voksenboka" jeg fant på biblioteket, det husker jeg for jeg absolutt elsket den..Da var jeg tolv tretten..Og leste den på norsk.

eksen min påstår at han leste ting som Dagrivergjengen oh Moby Dick som toåring;-) fint for ham det, men jeg var barnlig en stuns til! ;-)

Dessuten er Hobitten et spennemde eventyr jeg godt kunne ha likt om jeg fant det for første gang i dag!

Å ja - Hobbiten er bra, den :-)

Jeg skjønner meg ikke på tenåringer lenger, jeg heller. Jeg synes de er så annerledes enn jeg var - de jeg kjenner hverken drikker eller puler :-)

Min norske helbok utgave av Ringenes Herre er forresten på 980 sider (uten tilleggene). Den engelske 6 bok varianten er på tilsammen 1352 (også uten tillegg).

laguna1365380434
Skrevet

Å ja - Hobbiten er bra, den :-)

Jeg skjønner meg ikke på tenåringer lenger, jeg heller. Jeg synes de er så annerledes enn jeg var - de jeg kjenner hverken drikker eller puler :-)

Min norske helbok utgave av Ringenes Herre er forresten på 980 sider (uten tilleggene). Den engelske 6 bok varianten er på tilsammen 1352 (også uten tillegg).

Min er vist på 1063..Hm..Hvorfor det da?

Jeg skjønner meg heller ikke på ungdommen. De er sære og merkelige! ;-)

Skrevet

Min er vist på 1063..Hm..Hvorfor det da?

Jeg skjønner meg heller ikke på ungdommen. De er sære og merkelige! ;-)

"Min er vist på 1063..Hm..Hvorfor det da?"

Det er jo litt forskjellige bokstørrelser, skriftstørrelse etc.

"Jeg skjønner meg heller ikke på ungdommen. De er sære og merkelige! ;-)"

Nei, det er bra vi aldri ha vært tenåringer :-)

".........................................."

laguna1365380434
Skrevet

"Min er vist på 1063..Hm..Hvorfor det da?"

Det er jo litt forskjellige bokstørrelser, skriftstørrelse etc.

"Jeg skjønner meg heller ikke på ungdommen. De er sære og merkelige! ;-)"

Nei, det er bra vi aldri ha vært tenåringer :-)

".........................................."

Nettopp;-) Jeg tror kanskje jeg ikke har så lyst til å huske meg som sånn ca 15 jeg. Jeg var en ufodragelig drittunge, som egentlig burde ha hatt juling. Skikkelig "know it all" som var helt håpløs, stakk av, drakk heimert, og ville være kjæreste med de slemmeste guttene i klassen..;-) I tilleg tilå tro at jeg skjønte nesten alt fordi jeg hadde lest noen bøker av Bjørneboe, sett en politisk debatt og fordi jeg hadde flere av de "riktige platene" og hadde spist lunsj på Blitz. Jeg var jævlig søt, skal du vite;-)

Skrevet

Nettopp;-) Jeg tror kanskje jeg ikke har så lyst til å huske meg som sånn ca 15 jeg. Jeg var en ufodragelig drittunge, som egentlig burde ha hatt juling. Skikkelig "know it all" som var helt håpløs, stakk av, drakk heimert, og ville være kjæreste med de slemmeste guttene i klassen..;-) I tilleg tilå tro at jeg skjønte nesten alt fordi jeg hadde lest noen bøker av Bjørneboe, sett en politisk debatt og fordi jeg hadde flere av de "riktige platene" og hadde spist lunsj på Blitz. Jeg var jævlig søt, skal du vite;-)

Tviler ikke :-)

"...................................

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...