Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 25 år som lenge har slurvet med p-pillene mine. Dette har resultert i mange runder med angrepillen, og på grunn av dette foreslo min lege at jeg skiftet prevensjonsmiddel. Kroppen min har vel ikke akkurat godt av høydoser hormoner i tide og utide. Jeg synes implantat hørtes litt drastisk ( og ikke minst futuristisk!) ut, og mente selv av P-plaster hørtes mest praktisk ut. Etter å ha tenkt litt på det i to uker, ringte jeg og fikk en resept på Evra P-plaster som jeg nå har hentet og i utgangspunktet skal begynne med i dag.

Problemet mitt er at jeg nå nettopp var så dum at jeg søkte litt på nett om dette P-plasteret. Da så jeg plutselig masse oppslag om dødsfall, blant annet hadde en 18-åring dødd på T-banen i New York som en følge av plasteret, og jeg leste flere artikler om disse jentene på min alder som plutselig hadde segnet om og dødd. 17 jenter har dødd i USA som følge av plasteret, og mange flere har fått blodpropp. Jeg vet at medier ofte skaper frykt unødig om slikt, men jeg har likevel noen spørsmål angående dette P-plasteret.

Legen min sjekket meg ikke i forkant i denne omgang, men jeg har gått på p-pillen (først Diane og så Yasmin) siden jeg var 15 år, selv om jeg hadde en pause på 3 år inni der et sted. Jeg har aldri opplevd bivirkninger ved bruk av prevensjon. Jeg har alltid hatt ok blodtrykk . Jeg røyker ikke (sluttet for 2 mnd siden men har røykt ca 10 år før det) og har en bmi på ca. 27 ( 156 høy og 64 kg) ,er derfor litt overvektig. Ingen i min familie har hatt blodpropp. Mine besteforeldre på farssiden hadde imidlertid høyt blodtrykk, selv om jeg tror det utelukkende skyldtes livsstilen deres.

P-plasteret utsetter meg for 60% mer østrogen enn P-piller. Hvilke (alvorlige) følger kan dette gi? Er det østrogenet som øker risikoen for blodpropp? Er det sant at det er større sjanse for å dø av blodpropp som gravid enn ved P-plaster?

Vil et implantat være signifikant mer trygt mtp dødsfall siden det bare inneholder gestagen? Har jeg overhodet grunn til å bekymre meg over dette p-plasteret? Er det teoretisk mulig at en frisk ung kvinne uten disponeringer kan dø av emboli e.l. ved bruk av plasteret? Er det flere forholdsregler jeg kan ta for å forhindre blodpropp enn røykeslutt?

Jeg har som du sikkert skjønner fått litt panikk. Men uansett er det vel mindre risikofullt å ha på dette plasteret enn gjentatt bruk av angrepillen, enn aborter eller evt. graviditet...fint om du kan overbevise meg om at jeg ikke trenger å rive dette plasteret av igjen:D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212595-p-plaster-og-blodpropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste som har brukt p-plaster har ikke fått blodpropp - det er jo mange som har brukt dette siden det kom.

Og folk har segnet om og dødd av p-piller også.

Selv brukte jeg p-plaster i ca 1,5 år og hadde mindre bivirkninger enn med noen annen prevensjon.

Har noe blodpropp i slekta, men ikke hos foreldre eller søsken.

Mette Moen, Gynekolog

For det første er jeg ikke spesielt bekymret for hyppig bruk av angrepillen. Eneste problem etter min mening er at det forstyrrer menstruasjonssyklus.

Men har du regelmessig samliv, så er det selvsagt en god ide med permanent prevensjon.

Du har satt deg grundig inn i forholdene omkring prevensjon, det er prisverdig, men ofte må tingene settes noe på plass.

Risiko for blodpropp øker ved bruk av p-pille. Risiko for å dø av blodpropp per million kvinner per år er:

Normale: 1

P-pille brukere (gamle piller): 3

p-pille brukere (Marvelon): 5

Graviditet og fødsel: 10

P-plaster og Yasmin har ikke vært brukt lenge nok til at vi har tilsvarende tall, men det er kjent at nye midler viser større risiko i den første tid produktet er på markedet, sannsynligvis fordi mange nye brukere får de ny produkter. De eldre brukere holder seg til de gamle midler. Kvinner som har spesiell risiko for blodpropp kan derfor få avslørt denne tendens når de starter med p-pille. Etter ett års bruk er risikoøkningen meget liten. Det at du har brukt p-pille i så mange år tyder på at du ikke er i spesiell risikogruppe (som man dessverre oftest ikke kan avsløre på forhånd).

P-plasteret utsetter meg for 60% mer østrogen enn P-piller. Hvilke (alvorlige) følger kan dette gi? Plasteret gir jevnere blodkonsentrasjon, det kan være en fordel for kroppen og gir mindre belasting på leveren

Er det østrogenet som øker risikoen for blodpropp? Ja

Er det sant at det er større sjanse for å dø av blodpropp som gravid enn ved P-plaster? Ja som jeg viste

Vil et implantat være signifikant mer trygt mtp dødsfall siden det bare inneholder gestagen? Det har vi ikke tall for, men vi regner ikke med at gestagen i seg selv øker risiko for blodpropp

Har jeg overhodet grunn til å bekymre meg over dette p-plasteret? Jeg synes ikke det er spesiell grunn til ensgstelse

Er det teoretisk mulig at en frisk ung kvinne uten disponeringer kan dø av emboli e.l. ved bruk av plasteret? Det er teoretisk mulig at alle kvinner kan dø av blodpropp uansett bruk av prevensjon

Er det flere forholdsregler jeg kan ta for å forhindre blodpropp enn røykeslutt? Du kan merke deg at risiko for å dø ved røking av 20 sigaretter om dagen er 100 gange større enn om du bruker p-pille.

Hvis du vil unngå østrogenholdig prevensjon, kan du forsøke den østrogenfri p-pille Cerazette, men den medfører hos en del kvinner småblødning. Den har samme sikkerhet som vanlig p-pille.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...