Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg treng litt rådgjeving angåande prevensjon.

Fødte ei jente for 4 mnd sidan, fullammer og har ikkje fått mensen enda.

Prøvde p-piller for nokre år sidan (marvelon), men vart etter nokre månader deprimert og meiner at p-pillane var grunnen til det. Depresjonen gikk sakte men sikkert over igjen, og ca eit år etter at eg slutta, var eg heilt meg sjølv igjen. Av denne grunn er eg veldig skeptisk til p-pillar, og prevensjonsmiddel med hormonar.

Eg er student, og det er viktig for meg å bli ferdig med studiane før eg får fleire barn.

Vi har prøvd kondomar, men det har aldri fungert noko særlig, og vi anser det som veldig lite aktuelt.

Spiral er jo ein muligheit. Legen min meinte at hormonspiral ville passe meg bra, men han "glømte" å fortelle om dei negative sidene ved denne metoden. Eg har lest her på forum at nokon blir deprimerte av det òg, og ein periode med depresjon ein gong til er eg veldig lite interessert i, for å si det sånn. Kva meiner legen her om mitt tilfelle? Det høyres jo veldig greit ut å bruke spiral, den er veldig sikker, og umulig å glømme, men som du forstår er eg litt skeptisk.

Kan vanlig spiral vere eit alternativ? Eg er veldig interessert i å få vite om bivirkningane ved denne, nokon med erfaringar?

Noko anna er jo minipillar, men det er igjen hormonar. Er depresjon ei bivirkning ved bruk av dei? Kva andre bivirkningar har minipiller?

Har også tenkt på sånn BabyComp eller kva det no heiter. Er det noko å anbefale, og er det trygt nok?

(Veit at dei to siste metodane ikkje kan brukast ved amming, men ein gong sluttar eg jo med det...)

P-sprøyte vurderer eg som ikkje eit alternativ (samme grunn som p-pillar), heller ikkje pessar (ikkje sikker nok).

Ja, det var det. Blir veldig glad for å få råd, det er veldig viktig for meg å bli fornøgd med prevensjonsmetoden vi skal bruke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21260-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest polaris

Først og fremst kunne det jo vært greit å prøve minipiller eller p-piller av et annet merke enndet du brukte. Det er forskjell på hormonnivåene i de ulike merkene. P-piller kommer f. eks som enfasepiller (jevnt hormonnivå hele syklusen) og trefasepiller (varierende hormonnivå, tre ulike piller gjennom syklusen).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21260-prevensjon/#findComment-91897
Del på andre sider

Gjest polaris

Først og fremst kunne det jo vært greit å prøve minipiller eller p-piller av et annet merke enndet du brukte. Det er forskjell på hormonnivåene i de ulike merkene. P-piller kommer f. eks som enfasepiller (jevnt hormonnivå hele syklusen) og trefasepiller (varierende hormonnivå, tre ulike piller gjennom syklusen).

Vanlige p-piller inneholder både østrogen og gestagen, mens minipiller inneholder bare gestagen.

Jeg tror ikke det er så mange som har bivirkninger av minipiller som av vanlige, så det kan vel tyde på at det er østrogenet man får reaksjoner på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21260-prevensjon/#findComment-91900
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du var deprimert et år etter du sluttet med p-pille er det lite sannsynlig at de var årsaken. Hvis du ønsker stor sikkerhet, så vil jeg ikke anbefale Ladycomp eller minipille. Hormonspiral synes jeg må være det beste, se forrige svar. Vanlig spiral er også aktuelt, den gir rikeligere blødninger, spesielt i starten. Det er litt øket risiko for betennelse, men lever man i et stabilt liv uten å utsette seg for fremmede mikrober, skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21260-prevensjon/#findComment-92033
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...