Gå til innhold

Dystymi og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Dr. Frankenstein
Skrevet

Jeg har fått diagnosen dystymi. I fem år har jeg gått til behandling hos den eneste behandleren jeg har vært hos, uten antydninger til fremgang. Medisiner har vært prøvd, men fungerer dårlig. I høst begynte jeg på universitetet som mitt første attføringstiltak. Det har nå gått til helvete. Etter min mening på grunn av sykdommen (ingen som har sagt noe annet heller). Jeg kjenner nå at det å bli uføretrygda er det jeg egentlig vil mest.

Hvor sannsynlig er det at diagnosen dystymi vil kvalifisere til uføretrygd? Hva kreves for å kvalifisere til uføretrygd? Vil de kreve at det gjennomføres flere typer behandling eller behandling av flere forskjellige behandlere?

Stemmer det at det er vanskeligere, og en mer omstendelig prosess, å få uføretrygd ved psykiske lidelser framfor fysiske lidelser? Må jeg inn til utredning hos Trygdeetaten før de godkjenner en uføretrygd? Er dystymi en type psykisk lidelse som anses for å være for å være i letteste laget for å kvalifisere til uføretrygd?

Hvor syk må man egentlig være for å kvalifisere til uføretrygd? Stemmer det at det nå stilles strengere krav for å kvalifisere til uføretrygd, på grunn av et politisk ønske om å stanse veksten i uføretrygdingen? Vil en diagnose som dystymi lett bli en salderingspost for å nå dette politiske målet? Hva må som regel til for å kunne vinne en dystymisak i Trygderetten?

Jeg kjenner at alt dette bare forsterker sykdomsbildet og gjør livet mitt verre enn det egentlig hadde trengt å være.

Fortsetter under...

Advokat Thomas Myran
Skrevet

For å klargjøre noe helt først: det er ikke noen automatikk i tygdesystemet som gjøre at diagnose = ytelse. Det er alltid individuelle vurderinger av den enkeltes konkrete situasjon som avgjør om man fyller eller ikke fylle vilkårene.

Dette gjør det umulig for meg å svare på om din dystymi vil gi det uføreytelser eller ikke.

Det som er klart, er at dystymi som diagnose kan medføre en slik funksjonsnedsettelse av arbeidsevnen er minst 50% redusert, som er en av vilkårene for uførepensjon.

Hva som vil kreves av behandling, vil også væøre individuelt. Sannsynligvis vil du sendes til en av trygdeetatens spesialister for utredning.

Vilkårene for rett til uførepensjon (de generelle) finner du her: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oereytelser&path_sub=vilk_aar

Når det gjelder forskjellene på psykiske kontra fysiske diagnoser, er det nok en godt skjult sannhet at det er en lengre vei å gå med psykiske diagnoser enn med fysiske. Dette da de ofte er vanskeligere å kartelegge når det gjelder omfangt av nedsatt arbeidsevne.

Det er ikke noe politisk ønske om å hindre personer i å få uførepensjon, men det er et ønske om å tilrettelegge for flest mulig slik at de kan opprettholde et arbeide. Dette er søkt avhjelpet ved å etablere to uføreytelser, hvv. Foreløpig uførestønad og Uførepensjon. Vilkårene er stort sett de samme, men utbetalinger og løpetid er annerledes.

Jeg ser du omtaler din situasjon som en "dystymisak", men dette blir noe forfeilet. Trygdeetaten eller Trygderetten ser ikke på saken som et diagnosespørsmål, men som et spørsmål om den aktuelle søkers situasjon gjør at han fyller vilkårene.

Håper dette var avklarende.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...