Gå til innhold

Hva bør en gjøre når en får vite at noen bruker stoff?

Anbefalte innlegg

Gjest maibilen
Skrevet

Datteren min fortalte meg at hennes kusine på 19 år bruker stoff, blant annet kokain og hasj. Dette var fra sikre kilder som kan refereres til. Hun har brukt dette over lang tid. Hun flyttet hjemmefra for 2 år siden. Moren (tanten til min datter) og faren har ingen aning om dette, da alt bare er velstand. Kusinen både går på skole og jobber. Bør man foreta seg noe, når en får vite om slike ting?. Både datteren min og jeg er sjokkerte over dette.

Skrevet

At noen røyker litt hasj er ikke så farlig, med mindre det er en dagligdags foreteelse. Kokain derimot er noe ganske mye mer alvorlig. Problemet er jo at man ikke har så mye man skal ha sagt overfor en 19-åring.

"............................................."

Skrevet

Hun er 19 år, det er ikke din sak. Du får spørre datteren din hva hun synes er fornuftig å gjøre i denne situasjonen, det var hun som ga deg informasjonen.

Skrevet

Ikke gøy å oppleve sånne situasjoner nei.. Jeg regner med at du er jentas tante? Hadde det vært meg ville jeg snakket med ho selv. Tatt det den veien siden hun er voksen.Du kan jo også tipse skolen om problemet. De har vel folk som er egnet til å hjelpe... Deretter ville jeg sagt det til min søster (mora) eller bror(faren). En sånn hemmelighet er vond å bære på hvis det skulle skje noe enda mere alvorlig.

Skrevet

Leser noen innlegg og grøsser. Jeg synes det er helt ufattelig at vi skal være kalde og avvisende til familie selv om de er voksne! Men det er vel sånn det fortsetter om ikke noen snart begynner å bry seg om medmennesker. huffame.

Skrevet

Leser noen innlegg og grøsser. Jeg synes det er helt ufattelig at vi skal være kalde og avvisende til familie selv om de er voksne! Men det er vel sånn det fortsetter om ikke noen snart begynner å bry seg om medmennesker. huffame.

"Jeg synes det er helt ufattelig at vi skal være kalde og avvisende til familie selv om de er voksne"

Hvem er det som er det her?

Skrevet

At noen røyker litt hasj er ikke så farlig, med mindre det er en dagligdags foreteelse. Kokain derimot er noe ganske mye mer alvorlig. Problemet er jo at man ikke har så mye man skal ha sagt overfor en 19-åring.

Jeg ville likevel, som mor, ha visst det om min søster fikk greie på det.

Gjest annasofimathildejohanne
Skrevet

"Jeg synes det er helt ufattelig at vi skal være kalde og avvisende til familie selv om de er voksne"

Hvem er det som er det her?

Glimtipper blant annet

Skrevet

Glimtipper blant annet

"Blant annet"? Så lenge du bruker de ordene, så holder det ikke med ett eksempel. Såvidt jeg så, så var hun den eneste som ikke sa det vanlige at man må bry seg etc. Og jeg synes heller ikke man er "kald" selv om man ikke tar på seg å redde verden.

"............................................"

Gjest Flystripa
Skrevet

Enig!

Skrevet

Det jeg mente var at det er ikke så mye man får gjort i retning av å få vedkommende til å begynne å bruke hodet.

Skrevet

Det jeg mente var at det er ikke så mye man får gjort i retning av å få vedkommende til å begynne å bruke hodet.

Nei - men jeg kunne sluttet å bruk vedkommende som barnavakt....

Gjest den h ånd
Skrevet

Jeg ville umiddelbart fortalt det til hennes foreldre.

Kanskje kan de bidra til å få henne bort fra det.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg selv tatt kontakt med jenta og bedt henne om en ordentlig prat om dette.

Fortell henne at dere vet om dette, og at dere er bekymret for henne. Hør hva hun har å si til saken.

Deretter kan dere evt ta kontakt med foreldre og/eller en hjelpetelefon.

Skrevet

Glimtipper blant annet

Jeg sa da ikke at hun ikke skulle bry seg. Jeg sa hun burde gå gjennom sin datter, siden hun er den som hadde informasjonen i utgangspunktet.

Det er ikke snakk om 14-åringer her og trådstarter risikerer å bryte datterens tillit om hun gjør noe overilt. Dette er noe de burde løse _sammen_.

Skrevet

Jeg sa da ikke at hun ikke skulle bry seg. Jeg sa hun burde gå gjennom sin datter, siden hun er den som hadde informasjonen i utgangspunktet.

Det er ikke snakk om 14-åringer her og trådstarter risikerer å bryte datterens tillit om hun gjør noe overilt. Dette er noe de burde løse _sammen_.

Slike ting er hinsides en 14-årings tillit og det bør moren fortelle sin 14-åring også.

Skrevet

Slike ting er hinsides en 14-årings tillit og det bør moren fortelle sin 14-åring også.

Nå synes ikke jeg dette er på langt nær så dramatisk som mange andre. Hasj er likestilt med alkohol, i mine øyne. Faktisk bedre, da man ikke en gang blir fysisk avhengig.

Ang. kokain så kan jo dette fort være snakk om noe som har blitt tatt 3 ganger i helger, og da ser jeg på det som eksperimentering innenfor normalen. Det betyr ikke at noen er på det berømte "skråplanet".

Nettopp derfor hadde jeg snakket nærmere med datteren min og funnet ut hva som var best å gjøre ut i fra det.

Skrevet

"Blant annet"? Så lenge du bruker de ordene, så holder det ikke med ett eksempel. Såvidt jeg så, så var hun den eneste som ikke sa det vanlige at man må bry seg etc. Og jeg synes heller ikke man er "kald" selv om man ikke tar på seg å redde verden.

Denne jenta som tar stoff, er kusina til ho som oppdaga ho. Derfor mener jeg at man skal gjøre noe, ikke bare sitte å gni seg i hendene å tenke åh godt det ikke er meg eller min datter!!

Gjest Mrs. Muscle
Skrevet

Snakke med jenta på 19 først og opplyse at jeg også kommer til å nevne det for moren.

Skrevet

Denne jenta som tar stoff, er kusina til ho som oppdaga ho. Derfor mener jeg at man skal gjøre noe, ikke bare sitte å gni seg i hendene å tenke åh godt det ikke er meg eller min datter!!

Nå svarte du ikke på det Prozak etterlyste da...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...