Gå til innhold

Hva bør en gjøre når en får vite at noen bruker stoff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå synes ikke jeg dette er på langt nær så dramatisk som mange andre. Hasj er likestilt med alkohol, i mine øyne. Faktisk bedre, da man ikke en gang blir fysisk avhengig.

Ang. kokain så kan jo dette fort være snakk om noe som har blitt tatt 3 ganger i helger, og da ser jeg på det som eksperimentering innenfor normalen. Det betyr ikke at noen er på det berømte "skråplanet".

Nettopp derfor hadde jeg snakket nærmere med datteren min og funnet ut hva som var best å gjøre ut i fra det.

"Faktisk bedre, da man ikke en gang blir fysisk avhengig."

Nåja...det er nå alt ettersom. Hvorvidt man blir fysisk eller psykisk avhengig av et mildt stoff (alkohol eller cannabis) er ikke så interessant, så lenge man blir avhengig. Men man blir ikke lettere hekta på hasj enn alkohol i utgangspunktet - men p.g.a at det er mer forenelig med en vanlig hverdag enn alkohol er det absolutt mulig å bli det.

Men jeg er selvfølgelig enig i at man må forsøke å finne ut hva som faktisk er tilfellet før man forsøker på noe drastisk. Jeg har selv snakket med folk som har omtalt personer som har vært "på kjøret" og "skikkelig ute og kjører" - når det har vært personer jeg vet har tatt seg en blås i ny og ne. Det er mye hysteri rundt slikt som dette, og for oss som faktisk (dette høres arrogant ut) vet litt mer om det enn de fleste så, så kan det bli litt latterlig.

"............................................"

Fortsetter under...

Skrevet

"Faktisk bedre, da man ikke en gang blir fysisk avhengig."

Nåja...det er nå alt ettersom. Hvorvidt man blir fysisk eller psykisk avhengig av et mildt stoff (alkohol eller cannabis) er ikke så interessant, så lenge man blir avhengig. Men man blir ikke lettere hekta på hasj enn alkohol i utgangspunktet - men p.g.a at det er mer forenelig med en vanlig hverdag enn alkohol er det absolutt mulig å bli det.

Men jeg er selvfølgelig enig i at man må forsøke å finne ut hva som faktisk er tilfellet før man forsøker på noe drastisk. Jeg har selv snakket med folk som har omtalt personer som har vært "på kjøret" og "skikkelig ute og kjører" - når det har vært personer jeg vet har tatt seg en blås i ny og ne. Det er mye hysteri rundt slikt som dette, og for oss som faktisk (dette høres arrogant ut) vet litt mer om det enn de fleste så, så kan det bli litt latterlig.

"............................................"

Alle kan tilegne seg kunnskap om emnet, om de ønsker. Men alt som smaker av nøytralitet ang. emnet narkotika, får folk til å lukke ørene.

Jeg mener at snakk om psykisk avhengighet i forhold til hasj og å bruke dette som et argument mot det, er litt på viddene. Man blir psykisk avhengig av _mange_ ting og verden flommer over av personer som er sannsynlig til å bli det. Dataspill, internett, sjokolade, tv-programmer... Men man skriker ikke opp om "skråplanet" av den grunn.

Skrevet

Alle kan tilegne seg kunnskap om emnet, om de ønsker. Men alt som smaker av nøytralitet ang. emnet narkotika, får folk til å lukke ørene.

Jeg mener at snakk om psykisk avhengighet i forhold til hasj og å bruke dette som et argument mot det, er litt på viddene. Man blir psykisk avhengig av _mange_ ting og verden flommer over av personer som er sannsynlig til å bli det. Dataspill, internett, sjokolade, tv-programmer... Men man skriker ikke opp om "skråplanet" av den grunn.

Disse fjolsene som står og spiller bort både 20, 30, 40, 50 og 60 tusen i mnd. på noe så patetisk som spilleautomatene på Rema er nok lengre ute på skråplanet, tror jeg :-)

"............................................."

Skrevet

Disse fjolsene som står og spiller bort både 20, 30, 40, 50 og 60 tusen i mnd. på noe så patetisk som spilleautomatene på Rema er nok lengre ute på skråplanet, tror jeg :-)

"............................................."

Det der er SJUKT.

Skrevet

Det der er SJUKT.

Det er nettopp det det er. Spillegalskap er en lidelse som kan få alvorligere følger enn mange andre lidelser.

Var det ikke snakk om at det skulle undersøkes muligheten for å forby det? Mener jeg hørte noe om det nylig.

".............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...