Gå til innhold

Fikk sparken!!


Anbefalte innlegg

Gjest Den  h ånd
Skrevet

Jeg ser i min jobbhverdag hvordan enkelte gang på gang får tilbakemeldinger, klager, etterhvert advarsler, som ikke blir tatt til følge. Likevel er det veldig veldig vanskelig å si opp folk som har en arbeidsmoral som rett og slett er rævva.

Og dette går ut over kolleger. Det går ut over kunder. Det går ut over arbeidsgiver. Og det går ut over kvaliteten på jobben en utfører.

Likevel er det enkelte arbeidstakere som rett og slett ikke har selvinnsikt nok til å ta til seg innspill de får, i første omgang vennlig, saklig konstruktiv kritikk som har som mål at arbeidstaker skal forbedre en eller flere ting i jobbsituasjonen.

Når dette blir ignorert, og arbeidstaker fortsetter i samme spor som tidligere, og det blir konsekvenser i form av advarsel o.l., så blir det skreket opp om dårlige sjefer og lite forståelse.

En skal forstå medarbeidere og arbeidstakere, men det er ikke bra når en forstår ihjel.

I et serviceyrke har man et ansvar overfor kundene, bedriften, sine kolleger og sin arbeidsgiver. Dersom en gir faen i dette og utviser en så lam arbeidsmoral som hovedinnleggsskriver har beskrevet, så bør det være mulig å gi personen sparken.

Men i dagens samfunn er det omtrent umulig å gi en elendig arbeidstaker sparken. Dessverre.

Da er det bare å psyke dem ut.

Få som holder et halvt år om en bare setter inn nok trøkk :-)

Herre Gud...

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • amber sun

    8

  • carma

    2

  • keinstein

    2

  • nanna

    1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille
Skrevet

Nå vet jeg like lite som deg, om det bakenforliggende i denne oppsigelsen. Men, en ting er sikkert. For ”lange” pauser, ineffektivitet, ”laber arbeidsmoral”, ”skravling” og ”forsentkomming”, er tomme begrep, som det kommer lite konkret ut av.

Poenget her må være at vedkommende, ansatt i butikken, har et arbeidsvern? Har det funnet sted noen undertegning av en arbeidskontrakt? I så fall er det første brudd på arbeidsmiljøloven. Alle som jobber i dag, skal ha et arbeidsvern, enten det gjelder et lengre eller et kortere vikariat, engasjement, eller bare for noen dager. Dette sløses det med i stor stil, i arbeidslivet.

Om arbeidsgiver i dette tilfellet hadde vært seriøs, (noe han uten tvil, ikke har vært) hadde han for det første, og ut fra et moralsk hensyn, skrevet en gjensidig kontrakt, med trådstarter. Der det gikk klart frem hva, hvordan og hvilke arbeidsoppgaver hun har påtatt seg.

For det andre. Hvordan definerer arbeidsgiver i dette tilfellet, ineffektivitet? Har du diare, og må gå mye på do i arbeidstiden, er det også ineffektivt. Er du ny i staben, jobber du nødvendigvis ikke så raskt som de erfarne. Dette kan også oppfattes som ineffektivt.

Hvordan definerer arbeidsgiver i dette tilfellet ”skravling”? Å snakke med kundene på, er en måte å yte service på. I enkelte tilfeller oppfatter menn at vi damer ”skravler” mer i telefon enn dem. Kanskje var det kunder der som stoppen den ansatte, og ville vite ”Jøss, er du her”? Som ny på en arbeidsplass, der alle kundene som stikker innom, kjenne deg, ville det vært naturlig at den ansatte slo av en prat, ville jeg tro. I motsatt fall ville uhøflighet, gjort seg bemerket, og kundene ville reagert. Av noen vil dette oppfattes som ”skravling”, selv om det kanskje bare er en måte å yte litt ekstra service på.

Nå vet ikke jeg om hensynet til arbeidskontrakt og oppfølging av den ny ansatte, er blitt gjort. Men, det jeg vet. Er at det syndes alt for ofte på dette området. Og noen arbeidsgivere benytter slike ord, eller ”floskler” om jeg får lov, til å presse noen som i utgangspunktet er blitt uønsket hos dem.

Å si sannheten for arbeidsgiveren, er ikke alltid så enkelt, og egentlig ganske skummelt, fordi det kan slå tilbake på dem selv. Og du skal også være meget fremfødt, om du greier å få en arbeidsgiver, til å innrømme sine feil.

Spørsmålet er ikke om jeg ønsker å ansette vedkommende. Spørsmålet er hvorvidt et menneske har et tilstrekkelig arbeidsvern, når de ansettes i midlertidige stillinger?.

Spørsmålet er om arbeidsgivere har tilstrekkelig vern til å bli kvitt udugelige ansatte, slik at de kan ansette mennesker som har lyst til å jobbe og tjene penger - og gjør den jobben de blir satt til å gjøre.

Dette var antagelig bare tull og fjas fra sintogsur - men generelt er faktisk det faktisk arbeidstakere som er late, udugelig og bare ute etter å tyne alt de kan fra arbeidsgiverne sine - og de er det dessverre umulig å bli kvitt!

De ødelegger for alle oss andre som faktisk er seriøse og ønsker å gjøre en innsats.

Gjest Persille
Skrevet

Da er det bare å psyke dem ut.

Få som holder et halvt år om en bare setter inn nok trøkk :-)

Herre Gud...

Det er jo for ille at det er eneste metoden da...

Alternativt overtale dem til å si opp selv - funker også bra :)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ser i min jobbhverdag hvordan enkelte gang på gang får tilbakemeldinger, klager, etterhvert advarsler, som ikke blir tatt til følge. Likevel er det veldig veldig vanskelig å si opp folk som har en arbeidsmoral som rett og slett er rævva.

Og dette går ut over kolleger. Det går ut over kunder. Det går ut over arbeidsgiver. Og det går ut over kvaliteten på jobben en utfører.

Likevel er det enkelte arbeidstakere som rett og slett ikke har selvinnsikt nok til å ta til seg innspill de får, i første omgang vennlig, saklig konstruktiv kritikk som har som mål at arbeidstaker skal forbedre en eller flere ting i jobbsituasjonen.

Når dette blir ignorert, og arbeidstaker fortsetter i samme spor som tidligere, og det blir konsekvenser i form av advarsel o.l., så blir det skreket opp om dårlige sjefer og lite forståelse.

En skal forstå medarbeidere og arbeidstakere, men det er ikke bra når en forstår ihjel.

I et serviceyrke har man et ansvar overfor kundene, bedriften, sine kolleger og sin arbeidsgiver. Dersom en gir faen i dette og utviser en så lam arbeidsmoral som hovedinnleggsskriver har beskrevet, så bør det være mulig å gi personen sparken.

Men i dagens samfunn er det omtrent umulig å gi en elendig arbeidstaker sparken. Dessverre.

*signerer*

Gjest printa
Skrevet

Spørsmålet er om arbeidsgivere har tilstrekkelig vern til å bli kvitt udugelige ansatte, slik at de kan ansette mennesker som har lyst til å jobbe og tjene penger - og gjør den jobben de blir satt til å gjøre.

Dette var antagelig bare tull og fjas fra sintogsur - men generelt er faktisk det faktisk arbeidstakere som er late, udugelig og bare ute etter å tyne alt de kan fra arbeidsgiverne sine - og de er det dessverre umulig å bli kvitt!

De ødelegger for alle oss andre som faktisk er seriøse og ønsker å gjøre en innsats.

Selvfølgelig, finnes det folk til alt, "amber sun og Persillemor".

Men, ærlighet og respekt for hverandre, varere lengst allikevel.

Det hadde vært realt av arbeidsgiver i dette tilfellet å gi en skikkelig forklaring, på hvorfor hun måtte gå. Ikke bare ned i en stol, og masse babbel om "lav arbeidsmoral", "ineffektivitet" og "skarvling".

En skikkelig samtale her, hadde nok vært på sin plass. Noen advarsler på forhånd, hadde nok heller ikke vært så dumt.

Når arbeidsgiver tar inn arbeidstakere, er det deres ansvar at de ansetter noen som "duger" i jobben, og som vet hva som forventes.

Har arbeidsgiver gjort en feil, ved å ansette vedkommende, har de også et ansvar overfor mennesket, å fortelle hva som gikk galt. Og ta selvkritikk på det!

Å bli oppsagt er en straff i seg selv. En arbeidsgiver som sier opp noen, straffer en persons integritet, ærefølelse og stolthet. I "sluttpakke", får den oppsagte et ekstra stempel som:"udugelig".

Jeg syns det handler om å behandle folk med respekt, uansett hvor "udugelig", de mener at de er. Det den ansatte ikke duger til, et sted, kan det duge til i en annen jobb. Å bli oppsagt, vil sette sine spor på vedkommendes cv, samt referanser. Når da prosessen i denne oppsigelsen, ikke har foregått på en verdig måte, er det og vil bli ekstra bittert for den oppsagte. Dette er noe alle arbeidstakere, bør ha i mente, når de sier opp noen.

****

Men, hvordan vet dere egentlig at det "surogsint" skriver - bare er "tull og fjas"?

Gjest Persille
Skrevet

Selvfølgelig, finnes det folk til alt, "amber sun og Persillemor".

Men, ærlighet og respekt for hverandre, varere lengst allikevel.

Det hadde vært realt av arbeidsgiver i dette tilfellet å gi en skikkelig forklaring, på hvorfor hun måtte gå. Ikke bare ned i en stol, og masse babbel om "lav arbeidsmoral", "ineffektivitet" og "skarvling".

En skikkelig samtale her, hadde nok vært på sin plass. Noen advarsler på forhånd, hadde nok heller ikke vært så dumt.

Når arbeidsgiver tar inn arbeidstakere, er det deres ansvar at de ansetter noen som "duger" i jobben, og som vet hva som forventes.

Har arbeidsgiver gjort en feil, ved å ansette vedkommende, har de også et ansvar overfor mennesket, å fortelle hva som gikk galt. Og ta selvkritikk på det!

Å bli oppsagt er en straff i seg selv. En arbeidsgiver som sier opp noen, straffer en persons integritet, ærefølelse og stolthet. I "sluttpakke", får den oppsagte et ekstra stempel som:"udugelig".

Jeg syns det handler om å behandle folk med respekt, uansett hvor "udugelig", de mener at de er. Det den ansatte ikke duger til, et sted, kan det duge til i en annen jobb. Å bli oppsagt, vil sette sine spor på vedkommendes cv, samt referanser. Når da prosessen i denne oppsigelsen, ikke har foregått på en verdig måte, er det og vil bli ekstra bittert for den oppsagte. Dette er noe alle arbeidstakere, bør ha i mente, når de sier opp noen.

****

Men, hvordan vet dere egentlig at det "surogsint" skriver - bare er "tull og fjas"?

"Men, ærlighet og respekt for hverandre, varere lengst allikevel. "

Dette er toveis - det samme må man også kunne forvente av en arbeidstaker.

"Det hadde vært realt av arbeidsgiver i dette tilfellet å gi en skikkelig forklaring, på hvorfor hun måtte gå. Ikke bare ned i en stol, og masse babbel om "lav arbeidsmoral", "ineffektivitet" og "skarvling". "

Vi vet ingenting om hvordan dette har foregått - og måten vedkommende formulerer seg på sier noe om holdningene. Det kan godt hende det har blitt gjort uten at h*n har tatt det til seg likevel.

Akkurat dette vet jeg noe om - jeg har prøvd å veilede, irettesette, korrigere, forklare - i det hele tatt - en person over tid, men måtte si opp vedkommende likevel. Nå er jeg stevnet for retten for usaklig oppsigelse.

"En skikkelig samtale her, hadde nok vært på sin plass. Noen advarsler på forhånd, hadde nok heller ikke vært så dumt."

Kan godt hende det er gitt - selv om vedkommende ikke klarer å oppfatte det.

"Når arbeidsgiver tar inn arbeidstakere, er det deres ansvar at de ansetter noen som "duger" i jobben, og som vet hva som forventes. "

De aller fleste arbeidsgivere forklarer dette i detalj allerede i stillingsbeskrivelsen.

"Har arbeidsgiver gjort en feil, ved å ansette vedkommende, har de også et ansvar overfor mennesket, å fortelle hva som gikk galt. Og ta selvkritikk på det!"

Men da er feilen allerede gjort! Det finnes ingen måte å bli kvitt udugelige ansatte på - er du god til å lyve, og blir ansatt, er det INGENTING arbeidsgiver kan gjøre.

"Å bli oppsagt er en straff i seg selv. En arbeidsgiver som sier opp noen, straffer en persons integritet, ærefølelse og stolthet. I "sluttpakke", får den oppsagte et ekstra stempel som:"udugelig"."

Det skulle egentlig bare mangle! Gjør man ikke jobben sin, er det faktisk ingen selvfølgelighet å få beholde den. Stillingsvernet i Norge er så til de grader sterkt at det faktisk er umulig å få sparken i dette landet.

Det er ytterst sjelden man hører om noen som mister jobben av andre grunner enn nedskjæringer, økonomi, flytting etc. Det er så å si aldri noen i dette landet som mister jobben sin fordi de ikke gjør den - det er rett og slett ikke mulig.

"Jeg syns det handler om å behandle folk med respekt, uansett hvor "udugelig", de mener at de er. "

Hva med å respektere arbeidsgiver? Ikke bruke arbeidstiden til å skravle med venninder? Ikke ta lenger pauser enn man skal? Ikke lyve på seg sykdom fordi man ikke orker gå på jobb? Ikke komme for sent?

"Det den ansatte ikke duger til, et sted, kan det duge til i en annen jobb. Å bli oppsagt, vil sette sine spor på vedkommendes cv, samt referanser."

Det er jo nettopp derfor man sier opp folk - fordi de burde finne en jobb de passer bedre til.

"Når da prosessen i denne oppsigelsen, ikke har foregått på en verdig måte, er det og vil bli ekstra bittert for den oppsagte. Dette er noe alle arbeidsgivere, bør ha i mente, når de sier opp noen."

Tro meg - jeg kjenner ingen selvstendige som tør å si opp noen! Samtlige jeg kjenner velger helt andre metoder for å bli kvitt ansatte som ikke gjør jobben sin, det er ikke verdt risken å si opp noen.

****

"Men, hvordan vet dere egentlig at det "surogsint" skriver - bare er "tull og fjas"? "

Fordi det er for dumt til å være sant.

Jeg innser at jeg høres krass ut nå - men jeg har hatt en slik arbeidstaker, og jeg vet at jeg gjorde alt jeg kunne (de andre ansatte også) for å få vedkommende på rette vei - men h*n gikk aktivt inn for å motarbeide meg. Løy til meg om masse greier, i det hele tatt.

Til slutt måtte jeg gi vedkommende sparken - alt er gjort rett, advarsler, møter, i det hele tatt - likevel er jeg stevnet for usaklig oppsigelse.

Den ansattes versjon er selvfølgelig at jeg har urimelig krav til innsats etc - men det som er så rart er at alle andre som har vært og er ansatt her klarer det helt fint?

De har tilogmed sagt hvor greit det er å forholde seg til meg ved flere anledninger, at jeg lytter til dem, og prøver å gjøre det som er best for dem samtidig som jeg ønsker å drive best mulig.

Men spør du h*n jeg skal møte i retten denne måneden - så vil du få beskrevet et helt annet menneske...

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg er i godhjørnet i dag - har fått godkjent en barnehage til, så nå blir det to fra sommeren av :)

ååå gratulerer!!! Kjerringa mot strømmen er du:)

Gjest Persille
Skrevet

ååå gratulerer!!! Kjerringa mot strømmen er du:)

Jiha! Nå blir det spennende å se om det blir mer jobb eller enklere drift da...

Skrevet

"Men, ærlighet og respekt for hverandre, varere lengst allikevel. "

Dette er toveis - det samme må man også kunne forvente av en arbeidstaker.

"Det hadde vært realt av arbeidsgiver i dette tilfellet å gi en skikkelig forklaring, på hvorfor hun måtte gå. Ikke bare ned i en stol, og masse babbel om "lav arbeidsmoral", "ineffektivitet" og "skarvling". "

Vi vet ingenting om hvordan dette har foregått - og måten vedkommende formulerer seg på sier noe om holdningene. Det kan godt hende det har blitt gjort uten at h*n har tatt det til seg likevel.

Akkurat dette vet jeg noe om - jeg har prøvd å veilede, irettesette, korrigere, forklare - i det hele tatt - en person over tid, men måtte si opp vedkommende likevel. Nå er jeg stevnet for retten for usaklig oppsigelse.

"En skikkelig samtale her, hadde nok vært på sin plass. Noen advarsler på forhånd, hadde nok heller ikke vært så dumt."

Kan godt hende det er gitt - selv om vedkommende ikke klarer å oppfatte det.

"Når arbeidsgiver tar inn arbeidstakere, er det deres ansvar at de ansetter noen som "duger" i jobben, og som vet hva som forventes. "

De aller fleste arbeidsgivere forklarer dette i detalj allerede i stillingsbeskrivelsen.

"Har arbeidsgiver gjort en feil, ved å ansette vedkommende, har de også et ansvar overfor mennesket, å fortelle hva som gikk galt. Og ta selvkritikk på det!"

Men da er feilen allerede gjort! Det finnes ingen måte å bli kvitt udugelige ansatte på - er du god til å lyve, og blir ansatt, er det INGENTING arbeidsgiver kan gjøre.

"Å bli oppsagt er en straff i seg selv. En arbeidsgiver som sier opp noen, straffer en persons integritet, ærefølelse og stolthet. I "sluttpakke", får den oppsagte et ekstra stempel som:"udugelig"."

Det skulle egentlig bare mangle! Gjør man ikke jobben sin, er det faktisk ingen selvfølgelighet å få beholde den. Stillingsvernet i Norge er så til de grader sterkt at det faktisk er umulig å få sparken i dette landet.

Det er ytterst sjelden man hører om noen som mister jobben av andre grunner enn nedskjæringer, økonomi, flytting etc. Det er så å si aldri noen i dette landet som mister jobben sin fordi de ikke gjør den - det er rett og slett ikke mulig.

"Jeg syns det handler om å behandle folk med respekt, uansett hvor "udugelig", de mener at de er. "

Hva med å respektere arbeidsgiver? Ikke bruke arbeidstiden til å skravle med venninder? Ikke ta lenger pauser enn man skal? Ikke lyve på seg sykdom fordi man ikke orker gå på jobb? Ikke komme for sent?

"Det den ansatte ikke duger til, et sted, kan det duge til i en annen jobb. Å bli oppsagt, vil sette sine spor på vedkommendes cv, samt referanser."

Det er jo nettopp derfor man sier opp folk - fordi de burde finne en jobb de passer bedre til.

"Når da prosessen i denne oppsigelsen, ikke har foregått på en verdig måte, er det og vil bli ekstra bittert for den oppsagte. Dette er noe alle arbeidsgivere, bør ha i mente, når de sier opp noen."

Tro meg - jeg kjenner ingen selvstendige som tør å si opp noen! Samtlige jeg kjenner velger helt andre metoder for å bli kvitt ansatte som ikke gjør jobben sin, det er ikke verdt risken å si opp noen.

****

"Men, hvordan vet dere egentlig at det "surogsint" skriver - bare er "tull og fjas"? "

Fordi det er for dumt til å være sant.

Jeg innser at jeg høres krass ut nå - men jeg har hatt en slik arbeidstaker, og jeg vet at jeg gjorde alt jeg kunne (de andre ansatte også) for å få vedkommende på rette vei - men h*n gikk aktivt inn for å motarbeide meg. Løy til meg om masse greier, i det hele tatt.

Til slutt måtte jeg gi vedkommende sparken - alt er gjort rett, advarsler, møter, i det hele tatt - likevel er jeg stevnet for usaklig oppsigelse.

Den ansattes versjon er selvfølgelig at jeg har urimelig krav til innsats etc - men det som er så rart er at alle andre som har vært og er ansatt her klarer det helt fint?

De har tilogmed sagt hvor greit det er å forholde seg til meg ved flere anledninger, at jeg lytter til dem, og prøver å gjøre det som er best for dem samtidig som jeg ønsker å drive best mulig.

Men spør du h*n jeg skal møte i retten denne måneden - så vil du få beskrevet et helt annet menneske...

Veldig bra svar, Persille.

Og jeg ønsker deg virkelig lykke til i rettsaken, for jeg kan bare tenke meg det helvete du går gjennom med dette. har lest noen av innleggene dine om dette, og forstår deg veldig godt.

Det du nevner om at det kan ha blitt gitt advarsler osv, uten at arbeidstaker har tatt det til seg eller oppfattet det, kan veldig godt være riktig. Det har jeg selv opplevd i min jobb også. Enkelte evner rett og slett ikke å ta til seg tilbakemeldinger, og kommer med masse unnskyldninger og vas for at de ikke gjør jobben sin - det er bare ikke holdbart!

Det er jaggu meg ikke lett å være arbeidsgiver heller nei.

*sender masse positive vibber til deg som skal i denne kjipe rettsaken snart*

Skrevet

Jeg er i godhjørnet i dag - har fått godkjent en barnehage til, så nå blir det to fra sommeren av :)

Gratulerer!

:-)

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jiha! Nå blir det spennende å se om det blir mer jobb eller enklere drift da...

utrolig spennende virker det ihvertfall! Det å drive noe selv.

Skrevet

Ja særlig at jeg tror på det innlegget der.

Gjest printa
Skrevet

"Men, ærlighet og respekt for hverandre, varere lengst allikevel. "

Dette er toveis - det samme må man også kunne forvente av en arbeidstaker.

"Det hadde vært realt av arbeidsgiver i dette tilfellet å gi en skikkelig forklaring, på hvorfor hun måtte gå. Ikke bare ned i en stol, og masse babbel om "lav arbeidsmoral", "ineffektivitet" og "skarvling". "

Vi vet ingenting om hvordan dette har foregått - og måten vedkommende formulerer seg på sier noe om holdningene. Det kan godt hende det har blitt gjort uten at h*n har tatt det til seg likevel.

Akkurat dette vet jeg noe om - jeg har prøvd å veilede, irettesette, korrigere, forklare - i det hele tatt - en person over tid, men måtte si opp vedkommende likevel. Nå er jeg stevnet for retten for usaklig oppsigelse.

"En skikkelig samtale her, hadde nok vært på sin plass. Noen advarsler på forhånd, hadde nok heller ikke vært så dumt."

Kan godt hende det er gitt - selv om vedkommende ikke klarer å oppfatte det.

"Når arbeidsgiver tar inn arbeidstakere, er det deres ansvar at de ansetter noen som "duger" i jobben, og som vet hva som forventes. "

De aller fleste arbeidsgivere forklarer dette i detalj allerede i stillingsbeskrivelsen.

"Har arbeidsgiver gjort en feil, ved å ansette vedkommende, har de også et ansvar overfor mennesket, å fortelle hva som gikk galt. Og ta selvkritikk på det!"

Men da er feilen allerede gjort! Det finnes ingen måte å bli kvitt udugelige ansatte på - er du god til å lyve, og blir ansatt, er det INGENTING arbeidsgiver kan gjøre.

"Å bli oppsagt er en straff i seg selv. En arbeidsgiver som sier opp noen, straffer en persons integritet, ærefølelse og stolthet. I "sluttpakke", får den oppsagte et ekstra stempel som:"udugelig"."

Det skulle egentlig bare mangle! Gjør man ikke jobben sin, er det faktisk ingen selvfølgelighet å få beholde den. Stillingsvernet i Norge er så til de grader sterkt at det faktisk er umulig å få sparken i dette landet.

Det er ytterst sjelden man hører om noen som mister jobben av andre grunner enn nedskjæringer, økonomi, flytting etc. Det er så å si aldri noen i dette landet som mister jobben sin fordi de ikke gjør den - det er rett og slett ikke mulig.

"Jeg syns det handler om å behandle folk med respekt, uansett hvor "udugelig", de mener at de er. "

Hva med å respektere arbeidsgiver? Ikke bruke arbeidstiden til å skravle med venninder? Ikke ta lenger pauser enn man skal? Ikke lyve på seg sykdom fordi man ikke orker gå på jobb? Ikke komme for sent?

"Det den ansatte ikke duger til, et sted, kan det duge til i en annen jobb. Å bli oppsagt, vil sette sine spor på vedkommendes cv, samt referanser."

Det er jo nettopp derfor man sier opp folk - fordi de burde finne en jobb de passer bedre til.

"Når da prosessen i denne oppsigelsen, ikke har foregått på en verdig måte, er det og vil bli ekstra bittert for den oppsagte. Dette er noe alle arbeidsgivere, bør ha i mente, når de sier opp noen."

Tro meg - jeg kjenner ingen selvstendige som tør å si opp noen! Samtlige jeg kjenner velger helt andre metoder for å bli kvitt ansatte som ikke gjør jobben sin, det er ikke verdt risken å si opp noen.

****

"Men, hvordan vet dere egentlig at det "surogsint" skriver - bare er "tull og fjas"? "

Fordi det er for dumt til å være sant.

Jeg innser at jeg høres krass ut nå - men jeg har hatt en slik arbeidstaker, og jeg vet at jeg gjorde alt jeg kunne (de andre ansatte også) for å få vedkommende på rette vei - men h*n gikk aktivt inn for å motarbeide meg. Løy til meg om masse greier, i det hele tatt.

Til slutt måtte jeg gi vedkommende sparken - alt er gjort rett, advarsler, møter, i det hele tatt - likevel er jeg stevnet for usaklig oppsigelse.

Den ansattes versjon er selvfølgelig at jeg har urimelig krav til innsats etc - men det som er så rart er at alle andre som har vært og er ansatt her klarer det helt fint?

De har tilogmed sagt hvor greit det er å forholde seg til meg ved flere anledninger, at jeg lytter til dem, og prøver å gjøre det som er best for dem samtidig som jeg ønsker å drive best mulig.

Men spør du h*n jeg skal møte i retten denne måneden - så vil du få beskrevet et helt annet menneske...

Ok, jeg godtar argumentasjonen din Persille. Og den rettssaken du skal begynne med nå, har vi snakka om før. Ønsker deg lykke til.)

For min del, står jeg fast ved, at det absolutt i et hvert tilfelle, hvor noen tar seg jobb. Samme hvor det er, om det bare er for noen og et par dager. SKRIV ARBEIDSKONTRAKT!

Skjer det en oppfatter som urimelig oppsigelse, som vi kan tenke oss at det har vært i dette tilfellet. Søk hjelp til å komme i dialog med arbeidsgiver,

Det er uansett ikke arbeidstaker som skal "straffes".

Hastverksansettelse, er lastverksansettelse. Og det bør arbeisgiver ta endel av "æren" (les: ansvaret) for.

Arbeidsmiljøloven behandler usaklige oppsigelser, som beskrevet i en tidligere tråd.

At arbeidsgiver i dag har større ansettelses og oppsigelsesvern, enn de som ansettes på midlertidig kontrakt,er udiskutabelt.

Jeg vet selvsagt heller ingenting om hvordan det i dette tilfellet har skjedd, men uttaler meg på generelt grunnlag som fv. arbeidstaker i offentlig og statlig etat.

Fikk A på exAmen i dag, og er for øyeblikket KONGE!

Gjest Persille
Skrevet

Veldig bra svar, Persille.

Og jeg ønsker deg virkelig lykke til i rettsaken, for jeg kan bare tenke meg det helvete du går gjennom med dette. har lest noen av innleggene dine om dette, og forstår deg veldig godt.

Det du nevner om at det kan ha blitt gitt advarsler osv, uten at arbeidstaker har tatt det til seg eller oppfattet det, kan veldig godt være riktig. Det har jeg selv opplevd i min jobb også. Enkelte evner rett og slett ikke å ta til seg tilbakemeldinger, og kommer med masse unnskyldninger og vas for at de ikke gjør jobben sin - det er bare ikke holdbart!

Det er jaggu meg ikke lett å være arbeidsgiver heller nei.

*sender masse positive vibber til deg som skal i denne kjipe rettsaken snart*

Takk :)

Bare så det er sagt - det er ikke sikker jeg har gjort alt rett, min mening er jo også subjektiv. Men tatt i betraktning at jeg har andre ansatte som klarer dette helt fint, og ikke har noe problem med å forstå hva jeg sier - og som heller ikke lyver for meg, så tror jeg at jeg faktisk har gjort alt jeg kan...

Gjest Persille
Skrevet

Ok, jeg godtar argumentasjonen din Persille. Og den rettssaken du skal begynne med nå, har vi snakka om før. Ønsker deg lykke til.)

For min del, står jeg fast ved, at det absolutt i et hvert tilfelle, hvor noen tar seg jobb. Samme hvor det er, om det bare er for noen og et par dager. SKRIV ARBEIDSKONTRAKT!

Skjer det en oppfatter som urimelig oppsigelse, som vi kan tenke oss at det har vært i dette tilfellet. Søk hjelp til å komme i dialog med arbeidsgiver,

Det er uansett ikke arbeidstaker som skal "straffes".

Hastverksansettelse, er lastverksansettelse. Og det bør arbeisgiver ta endel av "æren" (les: ansvaret) for.

Arbeidsmiljøloven behandler usaklige oppsigelser, som beskrevet i en tidligere tråd.

At arbeidsgiver i dag har større ansettelses og oppsigelsesvern, enn de som ansettes på midlertidig kontrakt,er udiskutabelt.

Jeg vet selvsagt heller ingenting om hvordan det i dette tilfellet har skjedd, men uttaler meg på generelt grunnlag som fv. arbeidstaker i offentlig og statlig etat.

Fikk A på exAmen i dag, og er for øyeblikket KONGE!

Grattis med A!!!

Jeg er ikke enig med deg i at arbeidsgivere har bedre vern enn arbeidstakere. Arbeidstakere har bukten og begge ender i alle tilfeller.

Uansett hva en arbeidstaker gjør - så er det umulig å gi vedkommende sparken med lovlig grunnlag.

Og det er faktisk ikke så enkelt å veilede og irettesette folk. Enkelte klarer, som Amber Sun sier, ikke å ta til seg verken veiledning, rettledning, konstruktiv kritikk eller rett og slett kritikk.

Holdningene til sintogsur tilsier at h*n fortjente å miste jobben. Det er ikke greit å komme forsent tre ganger, ta for lange pauser, ha feil i kassen, og skravle med venninner etter å ha jobbet i bare fem uker. Prøvetid er prøvetid, og vedkommende har bevist at h*n ikke tar ansvaret sitt alvorlig.

Selv om ALT annet arbeid er utført plettfritt - så er faktisk dette gode oppsigelsesgrunner.

Gjest Persille
Skrevet

utrolig spennende virker det ihvertfall! Det å drive noe selv.

Det er det - det er fantastisk givende!

Slitsomt, moro, givende, spennende, enerverende, stressende, usikkert - det er alt om hverandre :)

Gjest printa
Skrevet

Grattis med A!!!

Jeg er ikke enig med deg i at arbeidsgivere har bedre vern enn arbeidstakere. Arbeidstakere har bukten og begge ender i alle tilfeller.

Uansett hva en arbeidstaker gjør - så er det umulig å gi vedkommende sparken med lovlig grunnlag.

Og det er faktisk ikke så enkelt å veilede og irettesette folk. Enkelte klarer, som Amber Sun sier, ikke å ta til seg verken veiledning, rettledning, konstruktiv kritikk eller rett og slett kritikk.

Holdningene til sintogsur tilsier at h*n fortjente å miste jobben. Det er ikke greit å komme forsent tre ganger, ta for lange pauser, ha feil i kassen, og skravle med venninner etter å ha jobbet i bare fem uker. Prøvetid er prøvetid, og vedkommende har bevist at h*n ikke tar ansvaret sitt alvorlig.

Selv om ALT annet arbeid er utført plettfritt - så er faktisk dette gode oppsigelsesgrunner.

Jammen, jammen i de tilfeller der arbeidstaker er seriøs, er villig, motivert og ønsker å gjøre en bra insats, og vet med seg selv at h*n har gjort så godt den kan.

Er det rettferdig at en arbeidsgiver, da allikevel skal greie å si opp vedkommende på et SÅ tynt grunnlag, som beskrevet eller bare å bortforklare det i "lav moral", "skravling" etc.?

Det skjer faktisk. Arbeidstilsynet har rapporter som sier at dette foregår, fordi arbeidsmarkedet i dag er så presset, og slike hastevurderinger skjer, uten å få begges versjon, av problemet.

Jeg er enig i at arbeidstakere, med usedvanlig lav moral, som ikke møter til rett tid, og som ikke tar til seg kritikk, skal forbli i en jobb, for enhver pris.

Men, tror vi ikke også, at det kan skje at arbeidsgivere, "sparker" arbeidstakere, selv om de gjør så godt de kan?

Og gjør ikke arbeidsgivere i enkelte tilfeller så graverende feil at de selv burde, fått sparken, fordi de behandler enkelte arbeidstakere på feil grunnlag i oppsigelsessaker i arbeidslivet?

Jo, det tror jeg.

Skrevet

"Jeg har alltid ment at jobbing var oppskrytt,men etter press fra familie og venner bestemte jeg meg i høst for å begynne."

Hehehe!

Gjest Persille
Skrevet

Jammen, jammen i de tilfeller der arbeidstaker er seriøs, er villig, motivert og ønsker å gjøre en bra insats, og vet med seg selv at h*n har gjort så godt den kan.

Er det rettferdig at en arbeidsgiver, da allikevel skal greie å si opp vedkommende på et SÅ tynt grunnlag, som beskrevet eller bare å bortforklare det i "lav moral", "skravling" etc.?

Det skjer faktisk. Arbeidstilsynet har rapporter som sier at dette foregår, fordi arbeidsmarkedet i dag er så presset, og slike hastevurderinger skjer, uten å få begges versjon, av problemet.

Jeg er enig i at arbeidstakere, med usedvanlig lav moral, som ikke møter til rett tid, og som ikke tar til seg kritikk, skal forbli i en jobb, for enhver pris.

Men, tror vi ikke også, at det kan skje at arbeidsgivere, "sparker" arbeidstakere, selv om de gjør så godt de kan?

Og gjør ikke arbeidsgivere i enkelte tilfeller så graverende feil at de selv burde, fått sparken, fordi de behandler enkelte arbeidstakere på feil grunnlag i oppsigelsessaker i arbeidslivet?

Jo, det tror jeg.

"Jammen, jammen i de tilfeller der arbeidstaker er seriøs, er villig, motivert og ønsker å gjøre en bra insats, og vet med seg selv at h*n har gjort så godt den kan."

Det holder ikke - det holder ikke at jeg mener at jeg gjør så godt jeg kan om det likevel ikke er godt nok. En bedrift skal i utganspunktet tjene penger, og yte en tjeneste - dersom de ansatte ikke kan bidra til dette, så kan man jo heller ikke ha dem der?

En selger f.eks. På fastlønn. Som ikke får til ett eneste salg. Men han prøver, og prøver og prøver, er pliktoppfyllende, etc - men likevel ingen salg.

Bør han da få beholde jobben?

Man må kunne stille visse krav til resultater også - ikke bare innsats. Og hvem skal egentlig bedømme innsatsen? Begrepet innsats er relativt - dermed er det resultatet som teller. Og er ikke resultatet godt nok spiller det egentlig ingen rolle om innsatsen har vært upåklagelig.

"Jeg er enig i at arbeidstakere, med usedvanlig lav moral, som ikke møter til rett tid, og som ikke tar til seg kritikk, ikke skal forbli i en jobb, for enhver pris."

Men sånn er det i dag - og det er det jeg vil til livs.

"Men, tror vi ikke også, at det kan skje at arbeidsgivere, "sparker" arbeidstakere, selv om de gjør så godt de kan? "

Jo, det tror jeg. Arbeidsgivere har også svin på skogen, uten tvil!

Men; problemet nå er at det ikke er noen muligheter for oss som ikke har det. Det er ingenting som ivaretar og beskytter min bedrift fra ansatte som ikke gjør jobben sin. Hadde jeg enda hatt adgang til fri rettshjelp - så hadde det hjulpet litt, men det har ikke firmaer, selv om det er enkeltmannsforetak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...