Gå til innhold

Fikk sparken!!

Anbefalte innlegg

Gjest sintogsur
Skrevet

Forstår ingenting jeg nå.

Fikk du en arbeidskontrakt?

Fikk du en forklaring, en avklaring på hva arbeidsgiver forventet av deg, da du startet i jobben?

Fikk du en skriftlig advarsel?

Ta kontakt med Arbeidstilsynet du. Slik kan man ikke behandle folk, uansett.

Slike arbeidsgivere vil vi ikke ha!

Tusen takk til for støtte (fra noen).

Jeg fikk ingen arbeidskontrakt og vet ikke om jeg var tiltenkt en ansettelse heller..

Så da har jeg i allefall NOE på han?

Jeg har ikke fått lønn enda ettersom jeg var for sein med å levere kontonummer og skattekort..

Men la oss si at jeg ikke får utbetalt noen penger,jeg har jo ingen BEVIS på at jeg i det hele har jobbet der..

Hva gjør jeg om han ikke betaler de pengene jeg var lovet 01.01?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

8

• carma

2

• keinstein

2

• nanna

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest printa
Skrevet

Jeg fikk ingen arbeidskontrakt og vet ikke om jeg var tiltenkt en ansettelse heller..

Jeg har ikke fått lønn enda ettersom jeg var for sein med å levere kontonummer og skattekort..

Men la oss si at jeg ikke får utbetalt noen penger,jeg har jo ingen BEVIS på at jeg i det hele har jobbet der..

Du tar kontakt med Arbeidstilsynet, promte!

Dette er en stygg sak. Ikke gi deg! Får du ikke medhold, skriver du skriftlig klage til arbeidsgiver, med kopi til Arbeidstilsynet. Lønn for den tiden du har vært der, skal du iallfall ha!

Får du ikke svar, skriver du til Sivilombudsmann, og ber om hjelp. SNAREST!

Har du noen som kan hjelpe deg i en slik kinkig sak, så ta imot hjelpen for alt det er verdt. Gjerne til å utarbeide, skrive klage.

1. Bud:

Ikke gi deg!

Lykke til***

Gjest printa
Skrevet

"Jammen, jammen i de tilfeller der arbeidstaker er seriøs, er villig, motivert og ønsker å gjøre en bra insats, og vet med seg selv at h*n har gjort så godt den kan."

Det holder ikke - det holder ikke at jeg mener at jeg gjør så godt jeg kan om det likevel ikke er godt nok. En bedrift skal i utganspunktet tjene penger, og yte en tjeneste - dersom de ansatte ikke kan bidra til dette, så kan man jo heller ikke ha dem der?

En selger f.eks. På fastlønn. Som ikke får til ett eneste salg. Men han prøver, og prøver og prøver, er pliktoppfyllende, etc - men likevel ingen salg.

Bør han da få beholde jobben?

Man må kunne stille visse krav til resultater også - ikke bare innsats. Og hvem skal egentlig bedømme innsatsen? Begrepet innsats er relativt - dermed er det resultatet som teller. Og er ikke resultatet godt nok spiller det egentlig ingen rolle om innsatsen har vært upåklagelig.

"Jeg er enig i at arbeidstakere, med usedvanlig lav moral, som ikke møter til rett tid, og som ikke tar til seg kritikk, ikke skal forbli i en jobb, for enhver pris."

Men sånn er det i dag - og det er det jeg vil til livs.

"Men, tror vi ikke også, at det kan skje at arbeidsgivere, "sparker" arbeidstakere, selv om de gjør så godt de kan? "

Jo, det tror jeg. Arbeidsgivere har også svin på skogen, uten tvil!

Men; problemet nå er at det ikke er noen muligheter for oss som ikke har det. Det er ingenting som ivaretar og beskytter min bedrift fra ansatte som ikke gjør jobben sin. Hadde jeg enda hatt adgang til fri rettshjelp - så hadde det hjulpet litt, men det har ikke firmaer, selv om det er enkeltmannsforetak.

"Et tøffere arbeidsmarked (01.09.03)

Antallet saker der foreningen engasjerer seg på vegne av enkeltmedlemmer har det siste året økt kraftig. Som regel er det snakk om nedbemanningssaker eller forhold knyttet til dårlige samarbeidsforhold på jobben.

Dette gjør at både sekretariatet, og advokatkontoret vi har avtale med bruker mer ressurser på denne typen saker enn tidligere.

At antallet slike saker øker er et tydelig signal om at arbeidsmarkedet er blitt tøffere, og andre foreninger melder om den samme tendensen. Medlemsforeningene i Akademikerne opplever for tiden økt medlemstilgang, og også Samfunnsviterne øker jevnt.

Faktisk var Samfunnsviternes fagforening den fagforeningen som hadde den sterkeste prosentvise veksten i antall medlemmer i fjor.

Hittil i år har foreningen måttet inn i mer enn 40 ulike saker, og henvendelsene kommer fra medlemmer i både offentlig og privat sektor. Bak hver og en av sakene vi går inn i skjuler det seg en mer eller mindre ”stygg” behandling av medlemmer, noe vi som forening setter mye inn på å imøtegå. At det skjer innskrenkninger og omorganiseringer som gjør at medlemmer mister jobben er noe vi må leve med, men vi kan ikke finne oss i arbeidsgivere som velger å ikke følge spillereglene.

Både lovverket og ulike tariffavtaler har bestemmelser som regulerer nedbemanning, omorganisering og regler for samarbeid, og når vi må engasjere oss i denne typen saker er det som regel fordi arbeidsgiver ikke gjør sin plikt etter disse bestemmelsene.

Dersom du som medlem i Samfunnsviterne har spørsmål eller opplever at du utsettes for noe som du ikke mener er riktig på jobben, er det viktig at du tar kontakt med foreningen så tidlig som mulig. Både tillitsvalgte på arbeidsplassen, fylkesapparatet vårt og foreningens sekretariat vil da kunne bistå deg. Det er viktig å huske på at man gjerne helt ufrivillig kommer opp i en vanskelig situasjon på jobben, og at det ofte går an å komme til en løsning som alle parter kan leve med."

Utdrag fra følgende:

http://www.samfunnsviterne.no/lonn_arbvilkaar/privat/startside.htm

Gjest Persille
Skrevet

Det er jo ikke så rart du ikke får noe særlig støtte - det skinner jo dårlige holdninger igjennom alt du skriver.

Om dette ikke bare er tant og fjas anser jeg det som om du likevel fikk som fortjent.

Hvorfor kom du for sent? Hvorfor skravler du med en venninne i arbeidstiden? Hvorfor har du for lange pauser? Hvorfor klarer du ikke å holde orden i kassen din?

Gjest Persille
Skrevet

"Et tøffere arbeidsmarked (01.09.03)

Antallet saker der foreningen engasjerer seg på vegne av enkeltmedlemmer har det siste året økt kraftig. Som regel er det snakk om nedbemanningssaker eller forhold knyttet til dårlige samarbeidsforhold på jobben.

Dette gjør at både sekretariatet, og advokatkontoret vi har avtale med bruker mer ressurser på denne typen saker enn tidligere.

At antallet slike saker øker er et tydelig signal om at arbeidsmarkedet er blitt tøffere, og andre foreninger melder om den samme tendensen. Medlemsforeningene i Akademikerne opplever for tiden økt medlemstilgang, og også Samfunnsviterne øker jevnt.

Faktisk var Samfunnsviternes fagforening den fagforeningen som hadde den sterkeste prosentvise veksten i antall medlemmer i fjor.

Hittil i år har foreningen måttet inn i mer enn 40 ulike saker, og henvendelsene kommer fra medlemmer i både offentlig og privat sektor. Bak hver og en av sakene vi går inn i skjuler det seg en mer eller mindre ”stygg” behandling av medlemmer, noe vi som forening setter mye inn på å imøtegå. At det skjer innskrenkninger og omorganiseringer som gjør at medlemmer mister jobben er noe vi må leve med, men vi kan ikke finne oss i arbeidsgivere som velger å ikke følge spillereglene.

Både lovverket og ulike tariffavtaler har bestemmelser som regulerer nedbemanning, omorganisering og regler for samarbeid, og når vi må engasjere oss i denne typen saker er det som regel fordi arbeidsgiver ikke gjør sin plikt etter disse bestemmelsene.

Dersom du som medlem i Samfunnsviterne har spørsmål eller opplever at du utsettes for noe som du ikke mener er riktig på jobben, er det viktig at du tar kontakt med foreningen så tidlig som mulig. Både tillitsvalgte på arbeidsplassen, fylkesapparatet vårt og foreningens sekretariat vil da kunne bistå deg. Det er viktig å huske på at man gjerne helt ufrivillig kommer opp i en vanskelig situasjon på jobben, og at det ofte går an å komme til en løsning som alle parter kan leve med."

Utdrag fra følgende:

http://www.samfunnsviterne.no/lonn_arbvilkaar/privat/startside.htm

Dette handler jo om omorganiseringe ol - det er litt annerledes.

Gjest printa
Skrevet

Dette handler jo om omorganiseringe ol - det er litt annerledes.

Jada, og vi er enig.

Ville bare belyse det som tidligere er sagt om, at noen arbeidsgivere ikke følger sine spilleregler - at enkelte arbeidstakere blir urimelig behandlet, selv om arbeidsgivere har spilleregler som skal følges.

"En tøffere hverdag" - beviser det. Artiklen er skrevet i 2003. Husker det veldig godt, siden jeg selv fikk en tøff medfart ut av arbeidslivet, på en tvilsom måte.

*Puh* Er vel egentlig veldig trett nå. Bør finne senga;)

Gjest Persille
Skrevet

Jada, og vi er enig.

Ville bare belyse det som tidligere er sagt om, at noen arbeidsgivere ikke følger sine spilleregler - at enkelte arbeidstakere blir urimelig behandlet, selv om arbeidsgivere har spilleregler som skal følges.

"En tøffere hverdag" - beviser det. Artiklen er skrevet i 2003. Husker det veldig godt, siden jeg selv fikk en tøff medfart ut av arbeidslivet, på en tvilsom måte.

*Puh* Er vel egentlig veldig trett nå. Bør finne senga;)

Og jeg vet det er sånn.

Det firmaet jeg jobber for hadde en nedbemanningsrunde - og den var ikke spesielt pen husker jeg...

Oppsigelser er jo aldri trivelig! Ikke for noen parter.

Men det er likevel bekymringsverdig at arbeidsgivere ikke skal kunne si opp ansatte som ikke gjør jobben sin...

Gjest sandex
Skrevet

Ehh . Tror du har misforstått arbeidslivet litt :) Høres ut som han kanskje har retten på sin side...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...