Gå til innhold

Deling av kostnader - leie av hytte

Anbefalte innlegg

Gjest hva mener dere?

Hvis flere familier går sammen og leier en hytte i vinterferien, hvordan synes dere prisen bør fordeles?

Det er ulikt antall barn i hver familie og en familie består av kun et voksent par.

Likt per familie? Likt per snute? Eller fordele slik at barn og voksne vektes ulikt, for eks med 1 på voksne og 1/2 på barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212653-deling-av-kostnader-leie-av-hytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mattemette

YES,dette har jeg hatt om i mattematikk(men husker ikke utregningen)

Her skal det betales utifra antall barn.

Det skal settes en voksenpris og en barnepris.Det er jo ikke rettferdig at noen uten barn skal betale like mye som en familie med fem barn

Gjest hva mener dere?

YES,dette har jeg hatt om i mattematikk(men husker ikke utregningen)

Her skal det betales utifra antall barn.

Det skal settes en voksenpris og en barnepris.Det er jo ikke rettferdig at noen uten barn skal betale like mye som en familie med fem barn

Helt enig i det, men hva skal barneprisen isåfall være?

Barna tar jo en seng hver de også (ingen er så små at de ligger i klappseng), og dette påvirker derfor hyttestørrelsen/prisen. Men vet ikke om jeg synes det er riktig med jevn fordeling på alle personer. Det føles rimelig at barn prises lavere, men til hva da?

Gjest Persille

Om hytteprisen avgjøres av sengeplasser, teller man antall som trenger egen seng - og prisen på disse er like.

Om det er antall m2 som avgjør, kan godt barn betale 1/2 voksenpris, alternativt 2/3.

Betaler man for strøm i tillegg - bør de med barn (som dermed bruker mer varmt vann) betale litt mer enn de uten. Regn to barn på en voksen her også, og del på antall personer når regningen skal betales.

Gjest hva mener dere?

Om hytteprisen avgjøres av sengeplasser, teller man antall som trenger egen seng - og prisen på disse er like.

Om det er antall m2 som avgjør, kan godt barn betale 1/2 voksenpris, alternativt 2/3.

Betaler man for strøm i tillegg - bør de med barn (som dermed bruker mer varmt vann) betale litt mer enn de uten. Regn to barn på en voksen her også, og del på antall personer når regningen skal betales.

Tror hytteprisen først og fremst skyldes antall senger, ja. Men barn over 2 år får jo oftest rabatt på for eks fly selv om de har eget sete.

Vi har ikke dem med flest barn, så det er ikke vi som taper mest på en deling per snute. Men det er vi som skal innkreve penger fra de andre. Synes det ser litt bøst ut å la alle barna der betale like mye som hver av de voksne.

Annonse

Gjest Persille

Tror hytteprisen først og fremst skyldes antall senger, ja. Men barn over 2 år får jo oftest rabatt på for eks fly selv om de har eget sete.

Vi har ikke dem med flest barn, så det er ikke vi som taper mest på en deling per snute. Men det er vi som skal innkreve penger fra de andre. Synes det ser litt bøst ut å la alle barna der betale like mye som hver av de voksne.

Dere gjør som dere vil :)

Men jeg ville tatt betalt per seng man må ha.

Om vi er tre par som skal reise, og kan leie en hytte med seks senger til seks tusen så er jo det greit. Om et par da skal ha med barn, og vi må øke til åtte senger for åtte tusen - så synes ikke jeg det er greit å betale mer fordi de velger å ha med barna sine.

Kan du ikke høre hva de andre synes da?

Det er ofte billigere å leie en stor hytte enn en liten hytte. Jeg tror de fleste vennene våre hadde syns det var greit å dele på antall familier uavhengig av barn.

Enig. Og kanskje kan man regne med at paret uten barn har bedre økonomi enn paret med flere barn også?

Hvis man ikke klarer å bli enige om fordeling av hytteleie, hvordan i all verden skal det bli når de skal kjøpe maten og alt det andre som blir fellesutgifter? Oppvaskmidlene, vaskepulveret og sånt?

Gjest hva mener dere?

Dere gjør som dere vil :)

Men jeg ville tatt betalt per seng man må ha.

Om vi er tre par som skal reise, og kan leie en hytte med seks senger til seks tusen så er jo det greit. Om et par da skal ha med barn, og vi må øke til åtte senger for åtte tusen - så synes ikke jeg det er greit å betale mer fordi de velger å ha med barna sine.

Kan du ikke høre hva de andre synes da?

Ja, men er redd for at dem som bare er et par vil vegre seg for å si fra at det ikke skal likedeles, mens dem med flest barn vil synes at det er enklest å bare dele likt på antall familier.

Jeg vil gjerne komme de barnløse i møte uten at folk tror at jeg meler min egen kake.

Gjest hva mener dere?

Enig. Og kanskje kan man regne med at paret uten barn har bedre økonomi enn paret med flere barn også?

Hvis man ikke klarer å bli enige om fordeling av hytteleie, hvordan i all verden skal det bli når de skal kjøpe maten og alt det andre som blir fellesutgifter? Oppvaskmidlene, vaskepulveret og sånt?

Vi er ikke uenige - dette er ennå ikke diskutert. Ville bare lufte det litt her først.

Vet ikke om jeg synes det er noe godt argument hvor god råd de barnløse har eller ikke har. De har jo uansett ingen plikt til å forsørge andres unger da.

Annonse

Ja, men er redd for at dem som bare er et par vil vegre seg for å si fra at det ikke skal likedeles, mens dem med flest barn vil synes at det er enklest å bare dele likt på antall familier.

Jeg vil gjerne komme de barnløse i møte uten at folk tror at jeg meler min egen kake.

Samle alle sammen og spør hva de synes. Hvis de ikke tør si rett ut hva de mener da så får de bare sitte der og surmule i etterkant.

Helt enig i det, men hva skal barneprisen isåfall være?

Barna tar jo en seng hver de også (ingen er så små at de ligger i klappseng), og dette påvirker derfor hyttestørrelsen/prisen. Men vet ikke om jeg synes det er riktig med jevn fordeling på alle personer. Det føles rimelig at barn prises lavere, men til hva da?

En seng er en seng

Gjest hva mener dere?

Samle alle sammen og spør hva de synes. Hvis de ikke tør si rett ut hva de mener da så får de bare sitte der og surmule i etterkant.

Er ikke alltid så lett å si hva man mener hvis noen andre først har sagt med høy stemme det er smålig å drive og fordele dette på annen måte enn likedeling .

Men ikke sikkert at det vil skje her da - vet jo ikke det ennå.

Men en jeg jo bbet med før (faktisk også en overordnet) var bestandig så sjenerøs at han med høy stemme tok til orde for likedeling ved restaurantbesøk mens han sa "vi har da vel alle spist og drukket omtrent det samme". Men det var helt feil for han kylte ned konjakker etc.

Litt feil å være så sjenerøs på andres vegne.

Jeg ville prøve å få til som regel at alt ble delt på antallet familier. Når de venner seg til det, er det mye enklere å være sammen.

Selv har jeg hatt mange rare diskusjoner om fordelig av slikt. Noen har innført helt ny logikk og ny matematikk.

Jeg ville prøve å få til som regel at alt ble delt på antallet familier. Når de venner seg til det, er det mye enklere å være sammen.

Selv har jeg hatt mange rare diskusjoner om fordelig av slikt. Noen har innført helt ny logikk og ny matematikk.

Jeg har barn som kan gå for voksne - det er ikke rettferdig at vi IKKE skal betale mer enn de som ikke har barn da -

Er ikke alltid så lett å si hva man mener hvis noen andre først har sagt med høy stemme det er smålig å drive og fordele dette på annen måte enn likedeling .

Men ikke sikkert at det vil skje her da - vet jo ikke det ennå.

Men en jeg jo bbet med før (faktisk også en overordnet) var bestandig så sjenerøs at han med høy stemme tok til orde for likedeling ved restaurantbesøk mens han sa "vi har da vel alle spist og drukket omtrent det samme". Men det var helt feil for han kylte ned konjakker etc.

Litt feil å være så sjenerøs på andres vegne.

*Hehe* Noen burde hatt mot nok til å si til ham at dere kunne delt likt på maten, men det konjakkforbruket sitt fikk han betale selv. Konjakk er jo ikke akkurat det billigste man kjøper heller...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...