Gå til innhold

Deling av kostnader - leie av hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn som kan gå for voksne - det er ikke rettferdig at vi IKKE skal betale mer enn de som ikke har barn da -

Det kan nok være, og hvis du tar med hvor mange kjøttkaker de spiser, så.... :-)

Neida, men jeg har vært med å telle kjøttkaker/pølser /ølbokser, måle opp drinker også. Det er uhorvelig morsomt, så da lager Keisnstein sirkus med å måle kjøttkakene og trekke gjennsomsnittsstørrelsen i tvil, måler opp cola med teskje osv :-) Utrolig mye moro jeg kan få ut av det til alle ler og forstår at vi er på bærtur.

Men opptar de en seng som er betalt for, dvs øker antallet sengeplasser og dermed pris, så er det klart.

Vi var sist tre voksne og to barn, og vi delte prisen på tre. Vi delte alt annet på tre også, uten et pip om urettferdighet. Det skyldtes helt og holdent den ene som ikke hadde med barn: meg.

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Det kan nok være, og hvis du tar med hvor mange kjøttkaker de spiser, så.... :-)

Neida, men jeg har vært med å telle kjøttkaker/pølser /ølbokser, måle opp drinker også. Det er uhorvelig morsomt, så da lager Keisnstein sirkus med å måle kjøttkakene og trekke gjennsomsnittsstørrelsen i tvil, måler opp cola med teskje osv :-) Utrolig mye moro jeg kan få ut av det til alle ler og forstår at vi er på bærtur.

Men opptar de en seng som er betalt for, dvs øker antallet sengeplasser og dermed pris, så er det klart.

Vi var sist tre voksne og to barn, og vi delte prisen på tre. Vi delte alt annet på tre også, uten et pip om urettferdighet. Det skyldtes helt og holdent den ene som ikke hadde med barn: meg.

"Vi delte alt annet på tre også, uten et pip om urettferdighet. Det skyldtes helt og holdent den ene som ikke hadde med barn: meg. "

Synes det er dumt at den eneste grunnen til at slikt går bra er fordi den som kommer skjevt ut bare MÅ godta det for at ikke de andre skal bli sure. dem som forbruker mest enten fordi de har barn el fordi de f eks drikker veldig mye burde sjøl ta ansvaret for en mer rettferdig fordeling.

synd hvis noen alltid skal ende opp m å sponse andre bare fordi man ikke vil ble stempla som smålig.

Men det er ikke nødvendig med millimeterrettferdighet da. Må kunne se litt stort på ting men samtidig ta tilbørlig hensyn til at man er ulikt antall personer etc

laguna1365380434
Skrevet

Jeg orker ikke sånt mas om fordeling av ditt og datt. Del på tre og ferdig med det. Cut the crap.

Enig! :-) Folk må jo bli helt slitne av å centimeter fordele alt mulig. Skjønner meg bare ikke på dem.

Hadde jeg vært SÅ redd for å måtte betale ei krone for mye/lite fikk jeg spise/reise/drikke/alt mulig alene da. Så ble det i alle fall ikke URETTFERDIG! ;-)

Skrevet

Vi reiser helst alene -etter noen slike dårlige erfaringer....de sa ikke takk da jeg betalte all bensinen likesågodt - orker ikke gjerrige folk på ferie.

Skrevet

"Vi delte alt annet på tre også, uten et pip om urettferdighet. Det skyldtes helt og holdent den ene som ikke hadde med barn: meg. "

Synes det er dumt at den eneste grunnen til at slikt går bra er fordi den som kommer skjevt ut bare MÅ godta det for at ikke de andre skal bli sure. dem som forbruker mest enten fordi de har barn el fordi de f eks drikker veldig mye burde sjøl ta ansvaret for en mer rettferdig fordeling.

synd hvis noen alltid skal ende opp m å sponse andre bare fordi man ikke vil ble stempla som smålig.

Men det er ikke nødvendig med millimeterrettferdighet da. Må kunne se litt stort på ting men samtidig ta tilbørlig hensyn til at man er ulikt antall personer etc

Hvis du er rund og generøs, så vil mange oppfatte deg som dum, andre som snill.

Det er gjerne de som oppfatter andre som dumme som skaper mest problemer om de ikke føler de får det de skal ha.

Skrevet

Vi reiser helst alene -etter noen slike dårlige erfaringer....de sa ikke takk da jeg betalte all bensinen likesågodt - orker ikke gjerrige folk på ferie.

Jeg fikser ikke gjerrige folk heller. Men noen er gjerrige av nødvendighet. Da setter jeg pris på at det planlegges godt på forhånd.

En lånte bilen min, og hverken vasket varerommet, fylte bensin eller sa takk.

Skrevet

Jeg fikser ikke gjerrige folk heller. Men noen er gjerrige av nødvendighet. Da setter jeg pris på at det planlegges godt på forhånd.

En lånte bilen min, og hverken vasket varerommet, fylte bensin eller sa takk.

Ja - selvsagt er det forskjell på folk som har dårlig råd - men det har ikke disse jeg tenker på. De ville bare ikke bruke penger på turen -det blir litt dumt. De ville IKKE spise ute, bare lage alt selv - eller ha med matpakker. Jeg får fnatt jeg. jeg vil ha litt luksus når jeg er på ferie - vi er ikke dødsrike på noen måte, men vi har som regel spart opp så vi skal slippe å koke oss nudler på et stormkjøkken på tur i utlandet - DA blir jeg heller hjemme.

Skrevet

Ja - selvsagt er det forskjell på folk som har dårlig råd - men det har ikke disse jeg tenker på. De ville bare ikke bruke penger på turen -det blir litt dumt. De ville IKKE spise ute, bare lage alt selv - eller ha med matpakker. Jeg får fnatt jeg. jeg vil ha litt luksus når jeg er på ferie - vi er ikke dødsrike på noen måte, men vi har som regel spart opp så vi skal slippe å koke oss nudler på et stormkjøkken på tur i utlandet - DA blir jeg heller hjemme.

Der er vi helt enige. Jeg har begynt å sette pris på pakketurer med fullpensjon.

Gjest hva mener dere?
Skrevet

helt enig. Det der hørtes trist ut.

i det store og hele er det best å reise sammen med andre som har stort sett samme oppfatning som en selv om hva slags standard en bør ha på ferien.

det hadde heller ikke vært så stas å være på ferie med noen som forventet at alle måltider skulle tas på dyre luksusretsauranter heller, hvis en sjøl ikke har råd til eller ikke ønsker å bruke så mye penger på mat.

Skrevet

helt enig. Det der hørtes trist ut.

i det store og hele er det best å reise sammen med andre som har stort sett samme oppfatning som en selv om hva slags standard en bør ha på ferien.

det hadde heller ikke vært så stas å være på ferie med noen som forventet at alle måltider skulle tas på dyre luksusretsauranter heller, hvis en sjøl ikke har råd til eller ikke ønsker å bruke så mye penger på mat.

Helt klart!en mellomting er fint. Vi bruker jo å leie et fast hus med alt man kan drømme om av kjøkkenustyr -men det betyr ikke at vi skal henge over grytene hele dagen. Jeg vil ut og se jeg! :-)

skorpionfisken
Skrevet

Jeg er mest imponert over det paret uten barn som vil tilbringe vinterferien med en haug med barnefamilier.

Med mindre det er besteforeldrene da.

Fordelingen har jeg ikke sterke meninger om.

Vi delte en hytte med en familie en gang, de hadde ett barn mer enn vi hadde, men vi delte det per familie og ikke pr snute.

Skrevet

Enig! :-) Folk må jo bli helt slitne av å centimeter fordele alt mulig. Skjønner meg bare ikke på dem.

Hadde jeg vært SÅ redd for å måtte betale ei krone for mye/lite fikk jeg spise/reise/drikke/alt mulig alene da. Så ble det i alle fall ikke URETTFERDIG! ;-)

Nettopp! :)

Jeg fikser ikke gjerrige folk, det er det verste jeg veit!

Skrevet

Helt klart!en mellomting er fint. Vi bruker jo å leie et fast hus med alt man kan drømme om av kjøkkenustyr -men det betyr ikke at vi skal henge over grytene hele dagen. Jeg vil ut og se jeg! :-)

Vi spiser også ute nesten bestandig, selv om vi leier leiligheter med kjøkken... En gang iblant er det fint å spise "hjemme", men det er mest for å ha en rolig kveld med litt kortspill etc.

Skrevet

Jeg synes du kan legge fram flere alternative forslag for de andre familiene, og spørre dem hva de syns er mest rettferdig. Feks regn ut hva hver familie må betale dersom de regner 1) pr seng 2) pr par 2) 1 pr voksne og 1/2 pr barn.

Spør om de syns mat osv skal deles på samme måte som hytteutgifter.

Dermed spiller du ballen over til dem, og dere sitter ikke med ansvaret alene for å ta stilling til dette.

Skrevet

Vi deler: leie av hytte: pr. seng (antall personer). Mat: voksen =1, barn u.15 (sånn ca) = 1/2. Og blir det noen kroner skeivt den eller den andre veien så er vel ikke det det som er avgjørende for en hyggelig tur? Hos oss er det alltid noen som har tatt med seg noe de andre ikke har tenkt på og fikk lyst på. vin, eller kakao eller snack eller hvasomhelst egentlig. Da deler man brodelig og hyggelig. Tur er tur. Er ikke der for å krangle. Bare kose seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...