Gå til innhold

Jeg kan velge telefonleverandør, hvorfor ikke skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fritt skolevalg er omstridt.

Fritt valg av teleoperatør er ikke omstridt.

Fritt valg av bosted er ikke omstridt.

Hvis jeg vil bytte skole for mine barn, så må jeg flytte. Og det gjør jeg.

Hvorfor må jeg flytte for å bytte skole?

Dr. Frankenstein
Skrevet

#Fritt skolevalg er omstridt.#

Ja visst.

#Fritt valg av teleoperatør er ikke omstridt.#

Det burde det vært. Liberaliseringen av telesektoren og privatiseringen av Televerket har medført at vi betaler langt mer for teletjenester enn nødvendig.

#Fritt valg av bosted er ikke omstridt.#

Det er veldig omstridt. De fleste land har sterke restriksjoner på innvandring.

#Hvis jeg vil bytte skole for mine barn, så må jeg flytte. Og det gjør jeg. Hvorfor må jeg flytte for å bytte skole?#

Fordi det er meningen at alle skal ha et likeverdig skoletilbud der de bor, og derfor ikke skal behøve å flytte for å gå på en god skole. Og fordi fritt skolevalg vil skape kvasieliteskoler som vil forsterke klasseforskjellene mellom middelklassen og de nedre klasser.

skorpionfisken
Skrevet

Den kan omgås. Vi valgte skole vi. Men vi måtte velge en privat skole da...

Skrevet

"Hvorfor må jeg flytte for å bytte skole?"

Vi måtte ikke det. Poden bor hos sin far på papiret, men det ville blitt håpløst for meg å bringe ham til og fra skolen der så vi fikk flyttet ham til den skolen som ligger nærmest mitt bosted. Så får han og søstra gå på samme skole også. Var overhode ikke noe problem. Vi snakker om grunnskolen her.

Skrevet

#Fritt skolevalg er omstridt.#

Ja visst.

#Fritt valg av teleoperatør er ikke omstridt.#

Det burde det vært. Liberaliseringen av telesektoren og privatiseringen av Televerket har medført at vi betaler langt mer for teletjenester enn nødvendig.

#Fritt valg av bosted er ikke omstridt.#

Det er veldig omstridt. De fleste land har sterke restriksjoner på innvandring.

#Hvis jeg vil bytte skole for mine barn, så må jeg flytte. Og det gjør jeg. Hvorfor må jeg flytte for å bytte skole?#

Fordi det er meningen at alle skal ha et likeverdig skoletilbud der de bor, og derfor ikke skal behøve å flytte for å gå på en god skole. Og fordi fritt skolevalg vil skape kvasieliteskoler som vil forsterke klasseforskjellene mellom middelklassen og de nedre klasser.

"Liberaliseringen av telesektoren og privatiseringen av Televerket har medført at vi betaler langt mer for teletjenester enn nødvendig"

Det fører også til at vi får et større utvalg av tjenester enn vi hadde fått om det var statlig. Men prisene øker alltid ved privatisering - se bare på kraftprisene.

At det imidlertid er noe galt med "liberaliseringen" er jeg grunnleggende uenig i. Selv med et privat Televerk kunne det fortsatt vært mulig for private leverandører å tilby tjenester.

"............................................"

Skrevet

Du kan velge hvilken butikk du handler salamien din på også. Hvorfor skal det være like lett å velge skole? Hva er sammenhengen mellom at skolen man går på bestemmes av hvor man bor, og at man kan velge kommersielle tjenester fritt?

Og hva skjer, tror du, om alle kan velge skoler fritt for barna sine?

"............................................."

Skrevet

Den kan omgås. Vi valgte skole vi. Men vi måtte velge en privat skole da...

Ja. Vil du kalle den private en eliteskole?

Skrevet

Du kan velge hvilken butikk du handler salamien din på også. Hvorfor skal det være like lett å velge skole? Hva er sammenhengen mellom at skolen man går på bestemmes av hvor man bor, og at man kan velge kommersielle tjenester fritt?

Og hva skjer, tror du, om alle kan velge skoler fritt for barna sine?

"............................................."

"Og hva skjer, tror du, om alle kan velge skoler fritt for barna sine?"

Da ville Einar Gerhardsen snu seg i grava, komme opp av bakken og fekte med hammer og sigd til folk skalv av frykt.

Neida.

Men det er en grunn for at noen vil bytte, og andre kommer ikke til å bytte. Det er lite logisk å ofre barnas utdannelse på solidaritetens alter. Mange barn trenger å bytte, men får ikke lov av myndigheter.

Skrevet

"Og hva skjer, tror du, om alle kan velge skoler fritt for barna sine?"

Da ville Einar Gerhardsen snu seg i grava, komme opp av bakken og fekte med hammer og sigd til folk skalv av frykt.

Neida.

Men det er en grunn for at noen vil bytte, og andre kommer ikke til å bytte. Det er lite logisk å ofre barnas utdannelse på solidaritetens alter. Mange barn trenger å bytte, men får ikke lov av myndigheter.

Noen trenger ting de ikke får - slik er livet, desverre. Og det er sa, såvidt jeg vet, mulig å bytte skole hvis det foreligger gode grunner til det. Det som ikke vil være bra, er om det blir fritt frem. En av de tingene som fortsatt er noenlunne bra her til lands, er at det ikke umiddelbart legges opp til et stort klasseskille på alle områder.

".........................................."

Skrevet

Noen trenger ting de ikke får - slik er livet, desverre. Og det er sa, såvidt jeg vet, mulig å bytte skole hvis det foreligger gode grunner til det. Det som ikke vil være bra, er om det blir fritt frem. En av de tingene som fortsatt er noenlunne bra her til lands, er at det ikke umiddelbart legges opp til et stort klasseskille på alle områder.

Norges elever har vært prøvekaniner i flere generasjoner, og fakta er at antallet funksjonelle analfabeter øker. En grunnskoleelev har ikke tid til å være prøvekanin, den enkelte får ingen ny sjanse. Respekten og omsorgen for enkelteleven mangler. Når de er definert som analfabeter i 6. klasse, da er de fortapt.

skorpionfisken
Skrevet

Ja. Vil du kalle den private en eliteskole?

Nei det vil jeg ikke si. Vi er vanlige folk de fleste foreldrene.

Men i og med at det er en liten skole med få elever og ressurser til å ta seg av elevene på en god måte, så har skolen fått oppmerksomhet fordi noen av avgangselevene har gode resultater. Men de har lagt inn flere timer også, blandt annet i matematikk. Men der er elever som har sitt å stri med der også, og får oppfølging av PPT og slikt.

Dr. Frankenstein
Skrevet

"Liberaliseringen av telesektoren og privatiseringen av Televerket har medført at vi betaler langt mer for teletjenester enn nødvendig"

Det fører også til at vi får et større utvalg av tjenester enn vi hadde fått om det var statlig. Men prisene øker alltid ved privatisering - se bare på kraftprisene.

At det imidlertid er noe galt med "liberaliseringen" er jeg grunnleggende uenig i. Selv med et privat Televerk kunne det fortsatt vært mulig for private leverandører å tilby tjenester.

"............................................"

#Det fører også til at vi får et større utvalg av tjenester enn vi hadde fått om det var statlig.#

Ja, for teite ringetoner og slikt er jo virkelig noe folket trenger. Jeg synes faktisk de resursene som allokeres inn i slikt teledilldall kunne vært brukt på viktigere ting. Slik som for eksempel psykiatri.

#Men prisene øker alltid ved privatisering - se bare på kraftprisene.#

I så fall har ikke privatiseringen noen hensikt. Da blir det bare ideologisk fanatisme.

#At det imidlertid er noe galt med "liberaliseringen" er jeg grunnleggende uenig i.#

Det var dette med ideologien, da.

Skrevet

#Det fører også til at vi får et større utvalg av tjenester enn vi hadde fått om det var statlig.#

Ja, for teite ringetoner og slikt er jo virkelig noe folket trenger. Jeg synes faktisk de resursene som allokeres inn i slikt teledilldall kunne vært brukt på viktigere ting. Slik som for eksempel psykiatri.

#Men prisene øker alltid ved privatisering - se bare på kraftprisene.#

I så fall har ikke privatiseringen noen hensikt. Da blir det bare ideologisk fanatisme.

#At det imidlertid er noe galt med "liberaliseringen" er jeg grunnleggende uenig i.#

Det var dette med ideologien, da.

"Ja, for teite ringetoner og slikt er jo virkelig noe folket trenger."

Nåja...det er en del mer enn slikt. Bredbånd, f.eks - tror du staten hadde bygd ut særlig mye av det, hvis de hadde kjørt et televerk som hadde minimalt med overskudd for at prisene skulle holdes lave? Neppe.

"Jeg synes faktisk de resursene som allokeres inn i slikt teledilldall kunne vært brukt på viktigere ting. Slik som for eksempel psykiatri."

*LOL!* Jepp. Og i stedet for å pusse opp stortingssalen kunne man gitt pengene til fattige og syke.

"I så fall har ikke privatiseringen noen hensikt."

Hensikten er å tjene penger.

"Da blir det bare ideologisk fanatisme."

Nei, fanatisme har ingenting med saken å gjøre. Grådighet, derimot.

"Det var dette med ideologien, da."

Javisst. Jeg er ikke kommunist, og jeg er tilhenger av en fri verden.

"..........................................."

Dr. Frankenstein
Skrevet

"Ja, for teite ringetoner og slikt er jo virkelig noe folket trenger."

Nåja...det er en del mer enn slikt. Bredbånd, f.eks - tror du staten hadde bygd ut særlig mye av det, hvis de hadde kjørt et televerk som hadde minimalt med overskudd for at prisene skulle holdes lave? Neppe.

"Jeg synes faktisk de resursene som allokeres inn i slikt teledilldall kunne vært brukt på viktigere ting. Slik som for eksempel psykiatri."

*LOL!* Jepp. Og i stedet for å pusse opp stortingssalen kunne man gitt pengene til fattige og syke.

"I så fall har ikke privatiseringen noen hensikt."

Hensikten er å tjene penger.

"Da blir det bare ideologisk fanatisme."

Nei, fanatisme har ingenting med saken å gjøre. Grådighet, derimot.

"Det var dette med ideologien, da."

Javisst. Jeg er ikke kommunist, og jeg er tilhenger av en fri verden.

#Jeg er ikke kommunist, og jeg er tilhenger av en fri verden.#

Det høres mer ut som du er tilhenger av en fantasiverden.

Faktisk høres det ut som du er oppvokst med at begrepet "kommunist" er fanden selv, og at du av den grunn mener det samme uten at du selv helt vet hvorfor.

Dr. Frankenstein
Skrevet

Norges elever har vært prøvekaniner i flere generasjoner, og fakta er at antallet funksjonelle analfabeter øker. En grunnskoleelev har ikke tid til å være prøvekanin, den enkelte får ingen ny sjanse. Respekten og omsorgen for enkelteleven mangler. Når de er definert som analfabeter i 6. klasse, da er de fortapt.

#Norges elever har vært prøvekaniner i flere generasjoner#

Det er virkelig synd på middelklassens barn. Helt klart. Det finnes ingen i verden som har det så jævlig som norske midddelklassebarn.

Skrevet

#Jeg er ikke kommunist, og jeg er tilhenger av en fri verden.#

Det høres mer ut som du er tilhenger av en fantasiverden.

Faktisk høres det ut som du er oppvokst med at begrepet "kommunist" er fanden selv, og at du av den grunn mener det samme uten at du selv helt vet hvorfor.

"Det høres mer ut som du er tilhenger av en fantasiverden."

Lyst til å utdype det?

"Faktisk høres det ut som du er oppvokst med at begrepet "kommunist" er fanden selv, og at du av den grunn mener det samme uten at du selv helt vet hvorfor."

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt, tror jeg. Ethvert intelligent menneske vet at kommunisme ikke fungerer i praksis, uansett hva man måtte mene om idealene bak. Det er ikke mer å diskutere - de som tviholder på ekstremsosialisme er enten ignorante eller mindre begavede.

Men...jeg er meget nyskjerrig på denne "fantasiverdenen" du snakker om...

Dr. Frankenstein
Skrevet

"Det høres mer ut som du er tilhenger av en fantasiverden."

Lyst til å utdype det?

"Faktisk høres det ut som du er oppvokst med at begrepet "kommunist" er fanden selv, og at du av den grunn mener det samme uten at du selv helt vet hvorfor."

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt, tror jeg. Ethvert intelligent menneske vet at kommunisme ikke fungerer i praksis, uansett hva man måtte mene om idealene bak. Det er ikke mer å diskutere - de som tviholder på ekstremsosialisme er enten ignorante eller mindre begavede.

Men...jeg er meget nyskjerrig på denne "fantasiverdenen" du snakker om...

#Lyst til å utdype det?#

En som forholder seg til floskler og ideologisk propaganda som den dypeste sannheten tror vitterlig på en fantasiverden.

#Ethvert intelligent menneske vet at kommunisme ikke fungerer i praksis, uansett hva man måtte mene om idealene bak.#

Jeg vil ikke si bruk av slik banal retorikk er et tegn på høy intelligens.

Her er det snakk om ulike funksjonsgrader og hvem det fungerer for, skjønner du. Jeg vil si at for de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet fungerer kommunismen utmerket. Derimot vil det også være på det rene at for de med høy markedsverdi på arbeidsmarkedet vil kommunisme være en skikkelig nedtur. For ikke å snakke om kapitaleierne, da. Det er vel ingenting som fungerer så dårlig for kapitaleierne som kommunisme.

Skrevet

#Lyst til å utdype det?#

En som forholder seg til floskler og ideologisk propaganda som den dypeste sannheten tror vitterlig på en fantasiverden.

#Ethvert intelligent menneske vet at kommunisme ikke fungerer i praksis, uansett hva man måtte mene om idealene bak.#

Jeg vil ikke si bruk av slik banal retorikk er et tegn på høy intelligens.

Her er det snakk om ulike funksjonsgrader og hvem det fungerer for, skjønner du. Jeg vil si at for de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet fungerer kommunismen utmerket. Derimot vil det også være på det rene at for de med høy markedsverdi på arbeidsmarkedet vil kommunisme være en skikkelig nedtur. For ikke å snakke om kapitaleierne, da. Det er vel ingenting som fungerer så dårlig for kapitaleierne som kommunisme.

Maken til ralling. Vis ett eksempel hvor kommunisme har fungert. Og kom ikke med det tullpratet fra forrige innlegg - hvis det ikke fungerer for samfunnet i det hele og det store, så fungerer det ikke. Kommunisme er en utopi i selve idéen, og kræsjer med menneskenaturen.

Så ja - den som i dag går rundt og tror at et kommunistisk system kan fungere, er enten totalt ignorant eller lite intelligent.

"......................................."

Dr. Frankenstein
Skrevet

Maken til ralling. Vis ett eksempel hvor kommunisme har fungert. Og kom ikke med det tullpratet fra forrige innlegg - hvis det ikke fungerer for samfunnet i det hele og det store, så fungerer det ikke. Kommunisme er en utopi i selve idéen, og kræsjer med menneskenaturen.

Så ja - den som i dag går rundt og tror at et kommunistisk system kan fungere, er enten totalt ignorant eller lite intelligent.

"......................................."

Hva med å komme med argumenter framfor personangrep og propagandasitater? Det er bare useriøst å late som om kommunisme ikke fungerer for de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet. For disse er det jo liberalismen som ikke fungerer. Nevn et sted hvor liberalismen fungerer for de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet?

Samfunnet består ikke av en gruppe med en felles interesse, vet du. Samfunnet består av ulike grupper med ulike, og ofte motstridende, interesser.

Skrevet

Hva med å komme med argumenter framfor personangrep og propagandasitater? Det er bare useriøst å late som om kommunisme ikke fungerer for de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet. For disse er det jo liberalismen som ikke fungerer. Nevn et sted hvor liberalismen fungerer for de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet?

Samfunnet består ikke av en gruppe med en felles interesse, vet du. Samfunnet består av ulike grupper med ulike, og ofte motstridende, interesser.

Hva er det med deg og denne sytingen om personangrep?

Nevn et sted hvor blah-blah-blah? Vil du påstå at samfunnet ikke fungerer her til lands? Ja, de som jobber på mcdonald tjener mindre enn de som er direktører i hydro - og sånn skal det da også være. Det er ikke alltid rettferdig, men man har i utgangspunktet muligheten til å påvirke hvor man "havner" i ganske stor grad.

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt. Nevn ett sted hvor kommunisme har fungert. Og nevn ikke Cuba og Kina - de landene fungerer ikke, og det er bare en kvasi-avart av kommunisme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...