Gå til innhold

Hjelp....

Gjest vil ikke dø

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke dø
Skrevet

Har et sår på handen som det kommer mye veske ut av. Kom plutselig på at jeg var i stallen å møkket i går og fikk mye skitten sagflis i såret som jeg ikke skyldte vekk før det var gått en til to timer.

Har surfet litt på nett og leste at hestemøkk i sår er farlig og kan føre til stivkrampe som har 50 prosent dødlighet. Finnest slike stoffer som kan framkalle stivkrampe i all hestemøkk?

Begynner å bli litt nervøs her...

Gjest Timari
Skrevet

har du linken?

lettere å kunne vurdere det som står når man ser hvilken kilde det kommer i fra

jeg har aldri hørt om at dette skulle være farlig. hvis det var slik som du sier så burde det jo vært ropt et varsko til alle bønder og hesteiere om å ikke måke stallen hvis man har et sår på hånda. Det er jo ganske så ekstremt

Skrevet

Det går nok bra! :-) Du er helt sikkert vaksinert mot stivkrampe! Eller så kan du jo ringe legevakta og be om en time for å få satt en vaksine!

Ikke ta alt du leser på nettet bokstavelig, det er mye oppspinn der!

Skrevet

Hvis såret ditt er stygt, bør du ta en tur til legen, som ganske sikkert kan berolige deg og rense såret grundig. Kanskje gir h*n deg stivkrampesprøyte også.

Men vask iallefall såret godt med Pyrisept og legg ren og tørr bandasje eller plaster på.

Skrevet

Ikke alle hester bærer med seg stivkrampe-smitte, men det er vel ikke uten grunn at det ofte er forbudt med hester på fotballbaner nettopp på grunn av faren for stivkrampe.

Jeg tipper sjansen for at du har fått det er mikroskopisk, men dersom såret er betent eller vondt så ta en tur til legen og få det renset og sjekket i morra. Og be samtidig om en oppfrisking av stivkrampevaksinen, viktig ettersom du er mye i stallen.

Gjest vil ikke dø
Skrevet

har du linken?

lettere å kunne vurdere det som står når man ser hvilken kilde det kommer i fra

jeg har aldri hørt om at dette skulle være farlig. hvis det var slik som du sier så burde det jo vært ropt et varsko til alle bønder og hesteiere om å ikke måke stallen hvis man har et sår på hånda. Det er jo ganske så ekstremt

http://home.online.no/~kneshei/stivkramp.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Stivkrampe

Ble vaksinert for ca. 6-7 år siden...

Skrevet

På den nederste linken står det at stivkrampevaksinen varer i 10 år, så da er du innenfor det! ;-)

Men for å være på den sikre siden, kan du jo ringe legevakta! Det står det også på den siden at man skal gjøre dersom man har vært utsatt for smitte! Men jeg tror dette skal gå veldig bra jeg siden du er vaksinert! :-)

Gjest Timari
Skrevet

men sjansen for at du har stivkrampe er mikroskopisk, også i og med at du har tatt den for 7 år siden. Hvis jeg ikke husker feil så varer den i 10 år.

Man bør stelle pent med sår, men det er likevel en mikroskopisk del som dør av stivkrampe. Men siden det likevel skjer så må de opplyse om det.

Jeg tipper dette går greit jeg. Men ta og rens såret og se det litt an. Skulle det bli hovent og betent så får du oppsøke lege

Gjest vil ikke dø
Skrevet

På den nederste linken står det at stivkrampevaksinen varer i 10 år, så da er du innenfor det! ;-)

Men for å være på den sikre siden, kan du jo ringe legevakta! Det står det også på den siden at man skal gjøre dersom man har vært utsatt for smitte! Men jeg tror dette skal gå veldig bra jeg siden du er vaksinert! :-)

Okei, jeg er vel litt hysterisk. Takk for beroligende svar! Skal ta en tur til doktoren i morgen :-)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det går nok bra! :-) Du er helt sikkert vaksinert mot stivkrampe! Eller så kan du jo ringe legevakta og be om en time for å få satt en vaksine!

Ikke ta alt du leser på nettet bokstavelig, det er mye oppspinn der!

Stivkrampevaksine bør fornyes om du skal være sikker. Legen sa hvert femte år eller noe da min bedre halvdel ble bitt av ei ku og fikk ny stivkrampesprøyte.

Skrevet

Stivkrampevaksine bør fornyes om du skal være sikker. Legen sa hvert femte år eller noe da min bedre halvdel ble bitt av ei ku og fikk ny stivkrampesprøyte.

bitt av en ku?

Det er det jeg alltid har sagt! De ER farlige!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...