Gå til innhold

Fylkestrygdekontoret i Oslo, heretter kalt FTKO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har blitt 100 % uføretrygdet med virkning fra 01.01.05. Delvis sitat: Vedtaket er gjort etter folketrygdloven paragrafene 12-5, 12-6, 12-7, 12-10, 12-11 og 22-12. Fylkestrygdekontoret har i denne omgang ikke tatt stilling til om du skal innvilges uførepensjon med yrkesskadefordel. Det vil bli gjort så snart det er fattet vedtak i forhold til ditt krav om godkjenning av yrkessykdom. Jeg har mottatt brev datert 18.01.05 fra FKTO med delvis sitat: FTKO har mottatt Ders yrkessykdomssak fra Askim trygdekontor. FTKO vil behandle saken så snart som mulig. Vanlig saksbehandling i FTKO er ca 6 mnd regnet fra da saken ble mottatt her. Skulle det imidlertid være behov for ytterligere utredning, vil saksbehandlingen kunne ta lengre tid. Jeg har senere mottatt 2 brev fra FTKO, sist datert 14.10.5. De gir beskjed om at saksbehandlingen vil ta lenger tid da den er sendt til deres samarb. spesialister nev. og ØNH, og pga stor saksmengde har de ikke mottatt saken i retur fra legen. Jeg har senere ikke hørt noe fra FTKO. Saken gjelder i hovedsak hode- og løsemiddelskader samt tinnitus. Mitt lokale trygdekontor forordnet før uførevedtak ble fattet: Vurdering for løsemiddelskader ved Mymus, Ullevål. Fastlege forordnet vurdering hos spesialist ØNH. Disse konkluderte med hhv ca 20 % invaliditet og at yrkesmessig hodeskade og løsemiddeleksponering er årsak til mer enn 50 % av min nåværende funksjonsreduksjon. Spesialist ØNH konkluderte i tillegg med 5 % invaliditet for tinnitus. Spørsmål: Kan FTKO med juridisk rett bruke så lang tid de bare behøver, om nødvendig flere år på saksbehandlingen til et vedtak? Vedtak FTKO er meget viktig i forhold til mine private sykdomsforsikringer. Mvh

Advokat Thomas Myran
Skrevet

I realiteten er det eneste kravet som stilles til forvaltningsorganers saksbehandlingstid, at de underretter deg om når du kan forvente et svar. Og hvis de ikke rekker det innen den fristen, må de si ifra hvor lenge til du må vente.

De kan selvsagt ikke bruke årevis, og i alle fall ikke med eneste begrunnelse at det er stor saksmengde.

Problemet med slikt er at man ikke har noe reellt maktmiddel å møte det med. Hvis FTKO ikke behandler saken, og det trekker ut og trekker ut, så man må møte det med en administrativ klage. Og så skal jo denne behandles igjen osv osv. Eventuelt kan Sivilombudsmannen kontaktes, men også der er det saksbehandlingstid.

Det beste pressmiddel mot årelang saksbehandling er trygdeetatens fokus på statistikk. Når et organ har brukt over 12 mnd på en sak, får de "røde" tall i statistikken. Dette følges opp av overordnet organ, og de får press på seg til å sluttføre saken. Dette er faktisk det mest effektive - tro det eller ei.

Så... det er nok dessverre bare å smøre seg med tålmodighet. Når det er legene som drar ut, er det ikke stort FTKO får gjort heller, så det er egentlig ikke noe poeng i eventuelt å benytte en advokat for å pushe på dem. Hvis det drar ut over 12 mnd, feks. når du nærmer deg mars i år, ville jeg kontaktet en advokat som kjenner trygdesystemet godt, og bedt om hjelp til å få saken i havn.

Lykke til!

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...