Gå til innhold

Hva er ditt beste ryddetips?

Anbefalte innlegg

Gjest sølvbestikk
Skrevet

Mitt er nok å gi bort eller kaste det du ikke bruker. Men det er jammen ikke lett! Jeg tar vare på alt for mye, men nå orker jeg ikke rotet!

Skrevet

Før samlet jeg på alt, hadde ikke hjerte til å kaste noe, men nå går det meste i bosset eller til Fretex. Det er deilig å ha plass i boden og i skapene. Pleier å ha en skikkelig opprydning et par ganger i året. Selvfølgelig er det noe jeg samler på, har hver sin kasse for barna i boden der jeg legger tegninger og forskjellige minner. Liker å ha litt system!

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg skal snart begynne og pakke for og flytte inn i nytt hus.

Da skal jeg ta i bruk tipset ditt, men jeg tror ikke det blir enkelt. Kan jo hende jeg en gang får bruk for den spygrønne koppen med skår, kan aldri vite ;-)

Skrevet

Å faktisk rydde, må vel være det beste tipset jeg kan komme med. ;)

Neida.

Alle ting må ha et sted å bo.

To 5-minutters ryddinger om dagen gjør veldig mye.

Gjest sølvbestikk
Skrevet

Før samlet jeg på alt, hadde ikke hjerte til å kaste noe, men nå går det meste i bosset eller til Fretex. Det er deilig å ha plass i boden og i skapene. Pleier å ha en skikkelig opprydning et par ganger i året. Selvfølgelig er det noe jeg samler på, har hver sin kasse for barna i boden der jeg legger tegninger og forskjellige minner. Liker å ha litt system!

Kan du ikke si litt mer om systemet ditt? :-)

Skrevet

1. Ikke oppbevar ting du ikke vil ha.

2. Ha fast plass til ting.

3. Legg ting tilbake på plass når du er ferdig med det, istedenfor å la det samle seg opp så du må rydde. Da slipper du denne evige ryddesjauen. :-)

Skrevet

Hos oss er det nesten alltid rotete :-(

Klærne og oppvask er det som roter mest. I ganga blir det fylt opp med uteklær (så kjedelig å henge på plass....), på badet ligger det en haug med tøy som bare er brukt en dag men ikke skittent nok til å havne i skittentøykurven, på vaskerommet ligger det en haug med rent tørt tøy osm enten skal brettes eller er brettet men ikke lagt på plass, på kjøkkenbenken står det alltid noe oppvask fordi oppvaskmaskinen ikke blir tømt....

Er enig i at alle ting må ha sin faste plass, men selv om de har det, er det ikke så lett å få dem på plass.

Jeg er den verste, så kommer hun på 4 år, så kommer han på 6 år, så kommer hun på snart to og til slutt pappaen.

Tydelig hvem av ungene som har arvet ryddegenene...

Skrevet

Hos oss er det nesten alltid rotete :-(

Klærne og oppvask er det som roter mest. I ganga blir det fylt opp med uteklær (så kjedelig å henge på plass....), på badet ligger det en haug med tøy som bare er brukt en dag men ikke skittent nok til å havne i skittentøykurven, på vaskerommet ligger det en haug med rent tørt tøy osm enten skal brettes eller er brettet men ikke lagt på plass, på kjøkkenbenken står det alltid noe oppvask fordi oppvaskmaskinen ikke blir tømt....

Er enig i at alle ting må ha sin faste plass, men selv om de har det, er det ikke så lett å få dem på plass.

Jeg er den verste, så kommer hun på 4 år, så kommer han på 6 år, så kommer hun på snart to og til slutt pappaen.

Tydelig hvem av ungene som har arvet ryddegenene...

Glemte du ikke noe her? Haugen med aviser/reklame/alskens annet papir som vokser opp av ingenting?

Jeg har heller ikke rydde-genet...

Skrevet

Jeg kaster alt jeg ikke har brukt de siste to årene (omtrent da). Har permer jeg setter inn de fineste og mest spesielle tegningene osv. fra poden.

Har ikke mer kjøkken utstyr, glass osv enn jeg trenger. Dvs. jeg sparer ikke på et krus som ikke er i sett mdd noe annet. Ikke på gamle boller, osv. På kjøkkenet har jeg det jeg bruker i skapene.

På badet har jeg kurver til hver enkelt (dvs. kurv til poden og mannen) og ganske magne til meg). Her kaster jeg også alle produkter jeg ikke har brukt på 2 år.

I klesskapene til mannen og meg rydder vi ca. 1 -2 gange ri året, også her kaster jeg alt jeg ikke har rørt de siste 2 årene.

I podens skap rydder jeg oftere og legger vekk tøyet som fortsatt ser ok ut, og kaster eller gir bort til Frelsesarmen, det som som jeg ikke vil ta vare på.

Det gjelder å ikke ha for mye ting og tang!

Jeg har en passelig minimalistisk stil overalt i huset. Ikke elt sterilt, men heller ikke overlesset.

Skrevet

Jeg kaster alt jeg ikke har brukt de siste to årene (omtrent da). Har permer jeg setter inn de fineste og mest spesielle tegningene osv. fra poden.

Har ikke mer kjøkken utstyr, glass osv enn jeg trenger. Dvs. jeg sparer ikke på et krus som ikke er i sett mdd noe annet. Ikke på gamle boller, osv. På kjøkkenet har jeg det jeg bruker i skapene.

På badet har jeg kurver til hver enkelt (dvs. kurv til poden og mannen) og ganske magne til meg). Her kaster jeg også alle produkter jeg ikke har brukt på 2 år.

I klesskapene til mannen og meg rydder vi ca. 1 -2 gange ri året, også her kaster jeg alt jeg ikke har rørt de siste 2 årene.

I podens skap rydder jeg oftere og legger vekk tøyet som fortsatt ser ok ut, og kaster eller gir bort til Frelsesarmen, det som som jeg ikke vil ta vare på.

Det gjelder å ikke ha for mye ting og tang!

Jeg har en passelig minimalistisk stil overalt i huset. Ikke elt sterilt, men heller ikke overlesset.

"også her kaster jeg alt jeg ikke har rørt de siste 2 årene."

Hææ?? Hva skal jeg gjøre med Ralph Lauren buksen jeg kjøpte som et røverkjøp for et par år siden, i påvente av å gå ned i vekt?? For ikke å snakke om Levis-buksen i str 27 som ligger og venter på det samme. Kan jo ikke kaste dem?

mvh

Skrevet

Kan du ikke si litt mer om systemet ditt? :-)

Ikke noe mer enn at jeg prøver å ha det ryddig i skaper og skuffer, alle gensre i en skuff, bukser i en skuff, eget skap til sko osv.

dessuten liker jeg å rydde opp etterhvert, klær i skittentøyet med en gang og sånn.

Hadde besøk av en amerikansk venn i romjulen og han kalte meg "a neatfreak". Det er nok sant, jeg lider av ryddemani...

Skrevet

"også her kaster jeg alt jeg ikke har rørt de siste 2 årene."

Hææ?? Hva skal jeg gjøre med Ralph Lauren buksen jeg kjøpte som et røverkjøp for et par år siden, i påvente av å gå ned i vekt?? For ikke å snakke om Levis-buksen i str 27 som ligger og venter på det samme. Kan jo ikke kaste dem?

mvh

He he.. De kommer ALDRI til å passe alikevel. Dessuten er modellen ut innen den tid ;-)

Skrevet

Glemte du ikke noe her? Haugen med aviser/reklame/alskens annet papir som vokser opp av ingenting?

Jeg har heller ikke rydde-genet...

Joooo, men det var faktisk verre før - da stappet vi aviser og reklame under sofaen når vi ryddet.... Nå tar jeg det bort fra stua omtrent annenhver dag og enten i den lille grønne kassa til papir som står på vaskerommet eller rett ut i den store grønne dunken ute. Noe går i vedovnen også nå om vinteren.

Min mor er helt forferdelig og min far ligger to hakk bak henne. Min manns skress er at jeg skal bli som min mor og at ungene tar etter meg...

Husker at jeg var flau for å ta venner med hjem fordi det var så rotete. Og DET vil jeg ikke at mine barn skal oppleve!

Så jeg prøver å skjerpe meg!

Skrevet

Joooo, men det var faktisk verre før - da stappet vi aviser og reklame under sofaen når vi ryddet.... Nå tar jeg det bort fra stua omtrent annenhver dag og enten i den lille grønne kassa til papir som står på vaskerommet eller rett ut i den store grønne dunken ute. Noe går i vedovnen også nå om vinteren.

Min mor er helt forferdelig og min far ligger to hakk bak henne. Min manns skress er at jeg skal bli som min mor og at ungene tar etter meg...

Husker at jeg var flau for å ta venner med hjem fordi det var så rotete. Og DET vil jeg ikke at mine barn skal oppleve!

Vi er visst rimelig like på dette punktet,- bortsett fra at jeg ikke har noen arvelig belastning å slylde på :)

laguna1365380434
Skrevet

At alt har en plass og passer inn i et slags system, ingen tilfedigheter! :-)

Dessuten tar jeg i prinsippet ting fortløpende, men der er det litt verre med praksisen gitt..;-)

Jeg prøver å kaste ting jeg ikke bruker, men er ikke helt konsekvent på den altså..Tenker fort, dyrt, sentimentale minner, affeksjonsverdi, gavem.m.m

Forøvrig er det ikke lenge siden jeg fant ut av en egentlig selvinnlysende ting : Det blir MYE bedre plass i skapet om lange ting henger ved siden av lange og korte ved siden av andre korte! :-) Plutselig er det så mye enklere å plassere ting på gulvet i skapet og å se hva en har. Det var nyttig, synes jeg.

:-)

Skrevet

Vi er visst rimelig like på dette punktet,- bortsett fra at jeg ikke har noen arvelig belastning å slylde på :)

Når jeg vet hvor ille det KAN bli, burde jeg virkelig skjerpe meg.

Men jeg driver jo og smårydder hele tiden, uten at jeg sier at jeg rydder. Når mannen min rydder, klager han over alt rotet og at vi roter sånn. Dermed blir alt liksom MIN feil....Jeg rydder jo mye av hans ting også - da kan jo han rydde noen av mine ting/fellesting uten å kommentere det, synes jeg!

Skrevet

Jeg har ingen gode ryddetips, men et skippertak i ny og ne hjelper jo litt.

Jeg tror jeg må bli flinkere snart, i dag fant jeg uåpnede kontoutskrifter helt tilbake til 2003... flink jente og satte de i perm.

Skrevet

Jeg har en venninne som har det så rotete som du tydeligvis hadde det i din barndom. Jeg har tenkt at det sikkert er bare et tidsspørsmål før ungen der nekter å ha med seg venner hjem fordi hun skammer seg.

Skrevet

Ikke noe mer enn at jeg prøver å ha det ryddig i skaper og skuffer, alle gensre i en skuff, bukser i en skuff, eget skap til sko osv.

dessuten liker jeg å rydde opp etterhvert, klær i skittentøyet med en gang og sånn.

Hadde besøk av en amerikansk venn i romjulen og han kalte meg "a neatfreak". Det er nok sant, jeg lider av ryddemani...

kunne ønske jeg hadde den diagnosen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...