Gå til innhold

Klarer ikke å gå ned i vekt - hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Gjest blomsterløk
Skrevet

Prøv å droppe brød og poteter.

Istedetfor brød spiser du ryvita knekkebrød og istedetfor poteter spiser du mer grønnsaker.

Jeg er nesten sikker på at du vil merke forskjell!

Hm, kan jo prøve å bytte ut noe av brødet med ryvita knekkebrød.

Noen av potetene/risen/pastaen har jeg allerede byttet ut med linser, det er faktisk ganske så godt, når jeg først turde å smake på det. Tenkte det var æsj jeg, :D Men kan sikkert bytte ut mer av dette, og erstatte med mer grønnsaker.

Tusen takk for svar.

Gjest blomsterløk
Skrevet

kan ikke se så mye galt.

Ville holdt meg til rent kjøtt i stedet for utspedte ting som fiskekaker, karbonader etc etc

Ja, det er nok lurt å spise for det meste rent kjøtt og fisk. For vel prøve å bli litt flinkere til det.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Ja, jeg får bare fortsette i samme tralten, skal prøve å få inn en dag til med trening også.

En gang må det jo løsne igjen. Bare så vanskelig å beholde motivasjonen når det stopper opp. Men dette _skal_ gå.

Takk for svar.

Husk at hvis du får i deg for lite kalorier så slutter du å gå ned i vekt også.

Min søster opplevde det og kunne ikke skjønne hvorfor. Så leste hun om dette og byttet ut vannet med skummet melk og begynte å dryppe litt olivenolje over salaten og vips! forsvant det noen kilo til. :o)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Husk at hvis du får i deg for lite kalorier så slutter du å gå ned i vekt også.

Min søster opplevde det og kunne ikke skjønne hvorfor. Så leste hun om dette og byttet ut vannet med skummet melk og begynte å dryppe litt olivenolje over salaten og vips! forsvant det noen kilo til. :o)

Ja, det er viktig å få i seg nok kcal i løpet av dagen.

Tror nok jeg får i meg nok også nå, men går jo så klart an å prøve seg litt mer fram.

Iallefall noe å tenke på.

Tusen takk for forslag.

Skrevet

Tja, havregrøtfrokosten min er på ca. 250 kcal, er vel ikke akkurat formye å starte dagen med det da?

Å skeie skikkelig ut en dag tør jeg nok ikke, for da blir det for vanskelig å komme tilbake til normalen igjen. Har jeg først startet, klarer jeg knapt å stoppe igjen, men godt mulig det har noe for seg.

Takk for svar.

Havregrøt er bra frokost det. Det kan jo lages mer eller mindre sunt/magert. Fx ha i havrekli, cottage cheese/kesam/yoghurt, lage på vann istedenfor melk, bare ha over litt melk (gjerne skummet kultur om du liker), frisk frukt istedenfor syltetøy osv.

Men kalori-tallet på frokosten hørtes ikke så ille ut.

Du kan jo regne ut såkalt BMR (basal energi-omsetning) for deg, som viser kaloribehov for rent grunnleggende å leve. Det varierer med kjønn, vekt og høyde. I tillegg kommer selvsagt aktivitetsnivået.

For kvinner er formelen slik:

(13,3 * Kroppsvekt) + (334 * Kroppslengde i meter) + 35 kcal = Antall kcal man absolutt ikke bør under per dag!

Det er da ikke lagt inn noe ekstra for noen aktivitet. Men all aktivitet vil gjøre at du da spiser mindre enn du forbruker. Om du trener MYE så bør du legge på noen få-hundre kalorier.

Slik har i alle fall jeg lært det.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Havregrøt er bra frokost det. Det kan jo lages mer eller mindre sunt/magert. Fx ha i havrekli, cottage cheese/kesam/yoghurt, lage på vann istedenfor melk, bare ha over litt melk (gjerne skummet kultur om du liker), frisk frukt istedenfor syltetøy osv.

Men kalori-tallet på frokosten hørtes ikke så ille ut.

Du kan jo regne ut såkalt BMR (basal energi-omsetning) for deg, som viser kaloribehov for rent grunnleggende å leve. Det varierer med kjønn, vekt og høyde. I tillegg kommer selvsagt aktivitetsnivået.

For kvinner er formelen slik:

(13,3 * Kroppsvekt) + (334 * Kroppslengde i meter) + 35 kcal = Antall kcal man absolutt ikke bør under per dag!

Det er da ikke lagt inn noe ekstra for noen aktivitet. Men all aktivitet vil gjøre at du da spiser mindre enn du forbruker. Om du trener MYE så bør du legge på noen få-hundre kalorier.

Slik har i alle fall jeg lært det.

Ok, takk for utregning.

I følge den så spiser jeg litt for få kcal. For i følge denne skal jeg faktisk helt opp i 2200 kcal pr. dag. Og jeg ligger på ca. 16-1900.

Takk for svar

Skrevet

Noen av potetene/risen/pastaen har jeg allerede byttet ut med linser, det er faktisk ganske så godt, når jeg først turde å smake på det. Tenkte det var æsj jeg, :D Men kan sikkert bytte ut mer av dette, og erstatte med mer grønnsaker.

Tusen takk for svar.

Venninna mi trente masse og spiste ellers som normalt. Vekta stod allikevel stille. Når hun bytta ut brødet med ryvita forsvant 20 kg på rekordtid! Verdt et forsøk iallefall :-)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Venninna mi trente masse og spiste ellers som normalt. Vekta stod allikevel stille. Når hun bytta ut brødet med ryvita forsvant 20 kg på rekordtid! Verdt et forsøk iallefall :-)

DA skal det prøves, var forresten innom å kjøpte ryvita knekkebrød på vei til jobb i morges.

Takk for svar :D

Skrevet

Ok, takk for utregning.

I følge den så spiser jeg litt for få kcal. For i følge denne skal jeg faktisk helt opp i 2200 kcal pr. dag. Og jeg ligger på ca. 16-1900.

Takk for svar

Da høres det ut som at vi er omtrent like store... hehe

Kanskje vi kan hjelpe hverandre litt på veien, via mail eller MSN?

Gjest blomsterløk
Skrevet

Da høres det ut som at vi er omtrent like store... hehe

Kanskje vi kan hjelpe hverandre litt på veien, via mail eller MSN?

Ja, det hadde vært veldig hyggelig.

Greit med litt støtte fra andre som sliter med det samme.

Mail-adressen min er :

[email protected]

Skrevet

Ja, det hadde vært veldig hyggelig.

Greit med litt støtte fra andre som sliter med det samme.

Mail-adressen min er :

[email protected]

Mailer deg i kveld! :-) Kommer dessverre ikke inn på webmail fra denne maskinen (dvs. brannmuren).

Gjest blomsterløk
Skrevet

Mailer deg i kveld! :-) Kommer dessverre ikke inn på webmail fra denne maskinen (dvs. brannmuren).

Ja, kjempefint det.

:-)

Gjest Også en som skal ned masse!
Skrevet

Synes det ser ut som om du spiser lite protein, noe du trenger for å gå ned, og noe du trenger for å opprettholde muskler.

Skrevet

DA skal det prøves, var forresten innom å kjøpte ryvita knekkebrød på vei til jobb i morges.

Takk for svar :D

Fortell hvordan det går da :-)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Fortell hvordan det går da :-)

Det skal jeg gjøre!

:)

Gjest Flystripa
Skrevet

Tusen takk for svar.

Linser er litt fremmed i vår kost - hvilke linser er gode?

På jobb brukte jeg å forsyne meg med burgunderfargede linser til salat, hvilke linser er det?

Skrevet

Får se om jeg klarer å dytte inn litt mer trim, men fra 0 trim til 4 dager i uka, er jeg ganske så fornøyd med. Men kan jo forsøke å øke litt til.

Du kan jo prøve å øke intensiteten/varigheten litt? Istedenfor antall ganger, mener jeg?

Gjest blomsterløk
Skrevet

Linser er litt fremmed i vår kost - hvilke linser er gode?

På jobb brukte jeg å forsyne meg med burgunderfargede linser til salat, hvilke linser er det?

Jeg har bare prøvd to typer linser jeg. De har jeg kjøpt på meny, og der ligger de sammen med grønnsakene.

Det er grønne og hvite jeg har brukt. Da har jeg kokt de i vann tilsatt litt hvitløk. Jeg er helt nybegynner på linser, så det er helt sikkert flere og bedre måter å tilberede linser på. Når det har vært rester igjen har jeg av og til brukt de i salaten til lusj dagen etter.

Jeg har smakt linsesuppe engang, det var veldig godt. Men har dessverre ingen oppskrift på den jeg fikk servert.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Du kan jo prøve å øke intensiteten/varigheten litt? Istedenfor antall ganger, mener jeg?

Ja, det er vel i grunn enklere det. Spesielt de to gangene i uka som jeg må trene alene, da er det jo enkelt å få til en lengre økt, blant annet.

Takk for råd - igjen :)

Skrevet

Ja, kjempefint det.

:-)

I går fikk jeg ikke mailet deg, for jeg fikk uventet besøk. Og i dag har jeg hatt fullt opp, og nå er jeg ikke helt i form, "bomull i hodet" og slapp, så beklager å måtte forskyve, men tror jeg får maile deg i morgen i steden.

Ville bare si jeg ikke har glemt det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...