Gjest forståsegpåer Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Kanskje det var like greit å skrive Grammatikk i overskriften? Slik at det passer til innholdet liksom. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Skrevet 6. januar 2006 Kanskje det var like greit å skrive Grammatikk i overskriften? Slik at det passer til innholdet liksom. Jada, jeg har allerede gremmet meg over den feilen der 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Skrevet 6. januar 2006 Det heter i alle fall fremdeles "grammatikk" med to m-er *rødmer* 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Skrevet 6. januar 2006 Her forklarer Bokmålsordboka seg dårlig. Det er nemlig forskjell på om verbet er transitivt (tar objekt) eller intransitivt. Det betyr (enkelt forklart) at det er forskjell på om det er aktivt eller passivt. Dersom mannen hadde gjort det med vilje mot en annen, ville det vært riktig. (Han brakk skulderen til mannen - her tar det objekt.) Men han brekte skulderen sin (her tar det ikke objekt og blir intransitivt) - altså "passivt". Grammatikk er ikke lett - og tenk på dette: Oddvar Brå brakk ikke staven - han brekte den. (Han gjorde det jo ikke med hensikt.) Altså,- nå har jeg søkt på parverb og transitive og intransitive, og "brekke" er _aldri_ nevnt blant parverbene. Knekke, derimot,- det er parverb. 0 Siter
Gyda Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 Altså,- nå har jeg søkt på parverb og transitive og intransitive, og "brekke" er _aldri_ nevnt blant parverbene. Knekke, derimot,- det er parverb. I min ordbok står det: brekke -er -a el -et, el -er brekte brekt - bryte, knekke; han brekte staven brekke -er brakk brukket; staven brakk Så inte vet jag ... 0 Siter
gullfisk Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 I min ordbok står det: brekke -er -a el -et, el -er brekte brekt - bryte, knekke; han brekte staven brekke -er brakk brukket; staven brakk Så inte vet jag ... I bokmålsordboka på nett står det tydelig "skia brakk", men det heter altså: Jeg ble så kvalm at jeg brekte meg. Det er et annet verb. Det står overhodet ingen ting om at verbet er transetivt. II brekke brakk, brukket (lty breken) 1 bryte b- av en gren / b- beinet / b- stanga tvers over / b- nakken på noe, se *nakke 2 briste skia brakk 3 typ: b- om en sats ordne en sats i sider og spalter III brekke v1 el. brekte, brekt (fra lty bräken) 1 dempe en farge ved å blande den med en annen farge 2 refl: kaste opp b- seg 3 om sjø: bryte det bryter og b-r 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.