Gå til innhold

Gramatikk...

Anbefalte innlegg

Gjest forståsegpåer
Skrevet

Kanskje det var like greit å skrive Grammatikk i overskriften? Slik at det passer til innholdet liksom.

Skrevet

Kanskje det var like greit å skrive Grammatikk i overskriften? Slik at det passer til innholdet liksom.

Jada, jeg har allerede gremmet meg over den feilen der :)

Skrevet

Det heter i alle fall fremdeles "grammatikk" med to m-er ;)

*rødmer*

Skrevet

Her forklarer Bokmålsordboka seg dårlig.

Det er nemlig forskjell på om verbet er transitivt (tar objekt) eller intransitivt. Det betyr (enkelt forklart) at det er forskjell på om det er aktivt eller passivt.

Dersom mannen hadde gjort det med vilje mot en annen, ville det vært riktig. (Han brakk skulderen til mannen - her tar det objekt.)

Men han brekte skulderen sin (her tar det ikke objekt og blir intransitivt) - altså "passivt".

Grammatikk er ikke lett - og tenk på dette: Oddvar Brå brakk ikke staven - han brekte den. (Han gjorde det jo ikke med hensikt.)

Altså,- nå har jeg søkt på parverb og transitive og intransitive, og "brekke" er _aldri_ nevnt blant parverbene. Knekke, derimot,- det er parverb.

Skrevet

Altså,- nå har jeg søkt på parverb og transitive og intransitive, og "brekke" er _aldri_ nevnt blant parverbene. Knekke, derimot,- det er parverb.

I min ordbok står det:

brekke -er -a el -et, el -er brekte brekt - bryte, knekke; han brekte staven

brekke -er brakk brukket; staven brakk

Så inte vet jag ...

Skrevet

I min ordbok står det:

brekke -er -a el -et, el -er brekte brekt - bryte, knekke; han brekte staven

brekke -er brakk brukket; staven brakk

Så inte vet jag ...

I bokmålsordboka på nett står det tydelig "skia brakk", men det heter altså: Jeg ble så kvalm at jeg brekte meg. Det er et annet verb. Det står overhodet ingen ting om at verbet er transetivt.

II brekke brakk, brukket (lty breken)

1 bryte b- av en gren / b- beinet / b- stanga tvers over / b- nakken på noe, se *nakke

2 briste skia brakk

3 typ: b- om en sats ordne en sats i sider og spalter

III brekke v1 el. brekte, brekt (fra lty bräken)

1 dempe en farge ved å blande den med en annen farge

2 refl: kaste opp b- seg

3 om sjø: bryte det bryter og b-r

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...