Gå til innhold

Ti ørnepar tok 15 000 rein på et år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal heller ikke nevne de reinsdyra som dauer fordi de løper seg ihjel, i skrekk for reineierne selv når de fyker rundt på snøscooter.

"............................................."

Skrevet

Ørnene i Finnmark må være veldig sultne eller veldig store (et bilde fra Donald av fuglen Rok rant meg i hu,- med et esel i klørne....)

Skrevet

Man skal heller ikke nevne de reinsdyra som dauer fordi de løper seg ihjel, i skrekk for reineierne selv når de fyker rundt på snøscooter.

Ikke de som sulter i hjæl på grunn av overbeiting heller.

Skrevet

Ørnene i Finnmark må være veldig sultne eller veldig store (et bilde fra Donald av fuglen Rok rant meg i hu,- med et esel i klørne....)

Ørneangrep på hunder og katter har knapt blitt repportert, forskerne mener ørna har problemer med en middels dvergpuddel også.

En nyfødt reinkalv kan kanskje være i fare, men reinsimla tramper gørra ut på en ørn så lett som ikkeno, og det vet ørna.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Fysj, nå er du slem og veldig lite PK! ;-D

Skrevet

Fysj, nå er du slem og veldig lite PK! ;-D

Ja huff - jeg som alltid etterstreber å være "PK" i alt jeg sier og gjør :-)

".............................................."

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det verste syns jeg er at de får utbetalt erstatning uten spørsmål, i alle fall virker det slik. Andre bønder må faktisk dokumentere at dyra er døde før de får noe som helst. Ingen dokumentasjon, ingen erstatning. Ikke for det, det burde være selvsagt at det var sånn.

Mista nikket
Skrevet

De ørnene må være så feite at de ikke kan fly.

Skrevet

De ørnene må være så feite at de ikke kan fly.

Bare dem ikke tar snøskutere og ATVer også.

Skrevet

De må ha litt av noen ørner der, hvis hver ørn spiser to reinsdyr hver dag...! *Rister på hodet*

Skrevet

De må ha litt av noen ørner der, hvis hver ørn spiser to reinsdyr hver dag...! *Rister på hodet*

Jeg som næringsdrivende ville gjerne hatt erstattet alle tap...

Skrevet

Jeg som næringsdrivende ville gjerne hatt erstattet alle tap...

Selvfølgelig, men ærlig talt! Myndighetene må da skjønne at dette er bare vissvass?! Ingen ørner tar to rein pr. dag!

Skrevet

Ørneangrep på hunder og katter har knapt blitt repportert, forskerne mener ørna har problemer med en middels dvergpuddel også.

En nyfødt reinkalv kan kanskje være i fare, men reinsimla tramper gørra ut på en ørn så lett som ikkeno, og det vet ørna.

Her fant jeg bildet jeg husket fra barndommen:

http://coa.inducks.org/story.php/0/W+US+++37-02#scans

Helt til høyre...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er ikke politisk ukorrekt å kalle mange bønder, reinsdyrfolk og andre som stadig skryter på seg at rovdyra tar dyra deres, for kjeltringer.

Dagens Næringsliv hadde for noen år siden en oversikt som viste at norges sauebønder får mer i subsidier enn deres totale omsetning.

Det blir som å produsere en bil til 500000 kroner og selge den for 300000.

Bønder og reinsdyrfolk får for mye, og det er ikke politisk ukorrekt å si det.

Skrevet

Her fant jeg bildet jeg husket fra barndommen:

http://coa.inducks.org/story.php/0/W+US+++37-02#scans

Helt til høyre...

Nesten marerittaktig :-)

Hvis alle reidriftsfolka overdriver bare litt hver, så blir det ganske mye til sammen, siden de ikke vet hva de andre gjør. Det ene året tar ørnen 15 000, det neste året bare 4 000 :-) antallet ørn er ganske stabil. Det varierer kanskje hvor sultne de er? 400 rein pr ørn pr år er også ganske mye. Men kanskje det er noen sultne jerv og ulv også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...