keinstein Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Det morsomme er at det er politisk ukorrekt å snakke eller skrive om det. Tenk om noen skulle føle seg truffet? Ørnen f eks. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1191303.ece 0 Siter
Prozak Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Man skal heller ikke nevne de reinsdyra som dauer fordi de løper seg ihjel, i skrekk for reineierne selv når de fyker rundt på snøscooter. "............................................." 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Ørnene i Finnmark må være veldig sultne eller veldig store (et bilde fra Donald av fuglen Rok rant meg i hu,- med et esel i klørne....) 0 Siter
keinstein Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Skrevet 5. januar 2006 Man skal heller ikke nevne de reinsdyra som dauer fordi de løper seg ihjel, i skrekk for reineierne selv når de fyker rundt på snøscooter. "............................................." Ikke de som sulter i hjæl på grunn av overbeiting heller. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Skrevet 5. januar 2006 Ørnene i Finnmark må være veldig sultne eller veldig store (et bilde fra Donald av fuglen Rok rant meg i hu,- med et esel i klørne....) Ørneangrep på hunder og katter har knapt blitt repportert, forskerne mener ørna har problemer med en middels dvergpuddel også. En nyfødt reinkalv kan kanskje være i fare, men reinsimla tramper gørra ut på en ørn så lett som ikkeno, og det vet ørna. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Man skal heller ikke nevne de reinsdyra som dauer fordi de løper seg ihjel, i skrekk for reineierne selv når de fyker rundt på snøscooter. "............................................." Fysj, nå er du slem og veldig lite PK! ;-D 0 Siter
Prozak Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Fysj, nå er du slem og veldig lite PK! ;-D Ja huff - jeg som alltid etterstreber å være "PK" i alt jeg sier og gjør :-) ".............................................." 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Det verste syns jeg er at de får utbetalt erstatning uten spørsmål, i alle fall virker det slik. Andre bønder må faktisk dokumentere at dyra er døde før de får noe som helst. Ingen dokumentasjon, ingen erstatning. Ikke for det, det burde være selvsagt at det var sånn. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 De ørnene må være så feite at de ikke kan fly. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Skrevet 5. januar 2006 De ørnene må være så feite at de ikke kan fly. Bare dem ikke tar snøskutere og ATVer også. 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 De må ha litt av noen ørner der, hvis hver ørn spiser to reinsdyr hver dag...! *Rister på hodet* 0 Siter
keinstein Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Skrevet 5. januar 2006 De må ha litt av noen ørner der, hvis hver ørn spiser to reinsdyr hver dag...! *Rister på hodet* Jeg som næringsdrivende ville gjerne hatt erstattet alle tap... 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Jeg som næringsdrivende ville gjerne hatt erstattet alle tap... Selvfølgelig, men ærlig talt! Myndighetene må da skjønne at dette er bare vissvass?! Ingen ørner tar to rein pr. dag! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Ørneangrep på hunder og katter har knapt blitt repportert, forskerne mener ørna har problemer med en middels dvergpuddel også. En nyfødt reinkalv kan kanskje være i fare, men reinsimla tramper gørra ut på en ørn så lett som ikkeno, og det vet ørna. Her fant jeg bildet jeg husket fra barndommen: http://coa.inducks.org/story.php/0/W+US+++37-02#scans Helt til høyre... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Det er ikke politisk ukorrekt å kalle mange bønder, reinsdyrfolk og andre som stadig skryter på seg at rovdyra tar dyra deres, for kjeltringer. Dagens Næringsliv hadde for noen år siden en oversikt som viste at norges sauebønder får mer i subsidier enn deres totale omsetning. Det blir som å produsere en bil til 500000 kroner og selge den for 300000. Bønder og reinsdyrfolk får for mye, og det er ikke politisk ukorrekt å si det. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Skrevet 5. januar 2006 Her fant jeg bildet jeg husket fra barndommen: http://coa.inducks.org/story.php/0/W+US+++37-02#scans Helt til høyre... Nesten marerittaktig :-) Hvis alle reidriftsfolka overdriver bare litt hver, så blir det ganske mye til sammen, siden de ikke vet hva de andre gjør. Det ene året tar ørnen 15 000, det neste året bare 4 000 :-) antallet ørn er ganske stabil. Det varierer kanskje hvor sultne de er? 400 rein pr ørn pr år er også ganske mye. Men kanskje det er noen sultne jerv og ulv også? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.