Gå til innhold

Hvor mange her tror på gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror på en høyere makt. Samme for meg hva du kaller ham/henne/det, men jeg har blitt lært opp til at det er en Gud.

Kan vel ikke si at jeg tror på alt som står i Bibelen. Men jeg tror det er noen som har et overordnet ansvar for verden.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

6

• Lucretia

3

• Patsi

3

• jubalong70

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg tror vel at verden er for fantastisk til at alt kan væretilfeldig, og at det må være en slags kraft bak som styrer det hele. Men om jeg tror på Gud? Ikke slik den kristne eller muslimske Gud er, nei.

Skrevet

Ja, jeg gjør vel egentlig det. Men jeg kan ofte være i tvil også.

Gjest kanskje satanisme
Skrevet

Jeg tror ikke på noen gud. Regner meg som ateist. Må jeg noensinne velge en religiøs tilhørighet, er det nok denne som tiltaler meg mest:

http://www.satanisk.com/

Gjest Timari
Skrevet

Jeg tror på en høyere makt. Samme for meg hva du kaller ham/henne/det, men jeg har blitt lært opp til at det er en Gud.

Kan vel ikke si at jeg tror på alt som står i Bibelen. Men jeg tror det er noen som har et overordnet ansvar for verden.

slenger meg på det svaret. Det er vel sånn jeg tenker også. jeg tror på Gud men ikke på alt som står i bibelen. Men om jeg da kan kalle meg kristen i den forstand ? tja..

Annonse

Skrevet

Jeg tror ikke på noen gud. Regner meg som ateist. Må jeg noensinne velge en religiøs tilhørighet, er det nok denne som tiltaler meg mest:

http://www.satanisk.com/

Hjelpes!

*grøss*

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er kristen.

Men det er en mengde ting i GT som ikke kan tas som annet enn kuriøst. Å tolke alt bokstavlig blir i beste fall feil.

Skrevet

delvis. Min tro har endret seg de siste årene. Jeg gikk søndags skole da jeg var liten og den har vært fin, men det er noe som ikke er med der som jeg tror mer og mer på.

Skrevet

Ikke jeg!

Gud ble nok brukt som en erstatning på manglende materielle goder. Idag har vi vitenskapelige bevis for verdens opprinnelse. Det er kjemi og fysikk alt sammen. Menneskehjernen tenker ved hjelp av fettsyrer og elektriske impulser. Det er ikke noe åndelig kraft her. Hadde det eksistert noe god "gud" ville det for eksempel ikke eksistert krig i verden. Menneskeheten er kun en av de mange biologiske artene på denne kloden.

Skrevet

Det var faktisk veldig reelt for meg. Jeg hadde som prinsipp at jeg ikke skulle ha sex før jeg giftet meg. Hadde et slags forhold til en fyr et par år før jeg traff han jeg giftet meg med, og jeg er faktisk veldig glad for at jeg hadde det prinsippet da. Han var DEN rundbrenneren..., og det hadde ikke vært noe moro i ettertid å ha gjort det med ham :-(

Da jeg ble sammen med mannen min, varte det ikke så lenge før vi hadde sex, og jeg hadde faktisk dårlig samvittighet for det lenge...

Vi bodde mer eller mindre sammen helt fra vi ble kjærester, på internat og studenthybler, og foreldrene mine var på besøk én gang da vi bodde sammen i et hus sammen med to andre Jeg VILLE at de skulle vite det, men jeg ønsket ikke å snakke med dem om det. Det ble heller aldri kommentert.

Da vi giftet oss, pustet jeg lettet ut... Og nå har vi vært gift i over 11 år :-)

Så når dere skiller dere, så må du vente på et nytt ekteskap før du kan ha sex igjen? Hver sin lyst :-)

"........................................."

Annonse

Skrevet

Gud ble nok brukt som en erstatning på manglende materielle goder. Idag har vi vitenskapelige bevis for verdens opprinnelse. Det er kjemi og fysikk alt sammen. Menneskehjernen tenker ved hjelp av fettsyrer og elektriske impulser. Det er ikke noe åndelig kraft her. Hadde det eksistert noe god "gud" ville det for eksempel ikke eksistert krig i verden. Menneskeheten er kun en av de mange biologiske artene på denne kloden.

"Idag har vi vitenskapelige bevis for verdens opprinnelse"

Et eksempel på en helt urealistisk tiltro til vitenskapen vi har i dag (som sannsynligvis bare er i startgropen). Vi har ikke så mye som ett eneste bevis for verdens og/eller universets opprinnelse. Vi har teorier, noen mer troverdige enn andre, men ingen _beviser_. Om 90% av forskere godtar en teori, så kan man klassifisere det som en troverdig teori - og kanskje det nærmeste man har en sannhet - men noe bevis blir det ikke av det.

"..........................................."

Skrevet

vet ikke hva du mener med "alt det der". men jeg tror på Gud, ja

Gjest kalendria
Skrevet

Jeg antar at du vil kalle meg troende i "veldig gammeldags forstand". Jeg tror på Gud, Jesus, Jesus oppstandelse og på Frelse.

Jeg tror ikke at alt i Bibelen har skjedd, heller ikke at alt skal tolkes bokstavelig. Og jeg tror ikke at verden ble skapt på 7 dager, selv om jeg tror at Gud er årsaken til at verden finnes.

Jeg tror ikke at Gud bestemmer/styrer alt som skjer i verden i dag, og jeg tror definitivt på menneskets frie vilje.

Jeg tror på en eksistens etter døden, men har ikke noen formening om hvordan det vil arte seg.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Så når dere skiller dere, så må du vente på et nytt ekteskap før du kan ha sex igjen? Hver sin lyst :-)

"........................................."

Eller helst mangel på sådanne.. :-D

Skrevet

Eller helst mangel på sådanne.. :-D

Joda, hvis man er "heldig" :-)

Imidlertid er jeg hellig (!) overbevist om det totalt unaturlige ved en religions krav om å undertrykke naturlige drifter som seksualitet. Jeg holdt på å dette av stolen en gang jeg hørte en katolsk prest si at det ble gjort en stor feil den gangen kristendommen definerte sex som noe skittent. Det finnes "nytenking" der også, tydeligvis.

Gamle religioners regler om forbud mot sex før ekteskap etc. er mest sannsynlig noe som stammer fra en tid hvor dette var nødvendig. For 1000, 2000, 4000 år siden så var man ille ute om man fikk barn utenom ekteskapet, og det var et poeng å unngå det. Slik er det ikke i dag, og regelen om ikke sex før ekteskapet er så godt som verdiløs nå, sammenliknet med før. Men en hellig skrift kan ikke oppdatere seg selv som et webscript, og det blir dermed opp til tilhengerne å skjønne at enkelte regler ikke behøver å være absolutte.

"......................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...