Gå til innhold

Lapraskopi og hysteroskopi

Anbefalte innlegg

Lever i håpet

Jeg (35)skal ha lapraskopi ifb med uforklaring iferilitet, har hatt 2 misslykkede IVF-forsøk. Spurte legen om han kunne ta hysteroskopi samtidig, han mente at det ikke var behov fordi jeg har hatt HSG med normalt funn. Vil ikke det beste for meg være å ha både hysteroskopi og lapraskopi (jeg tenker evt. på enometriose)? Hva mener du om endometriose og IVF, legen min sier det ikke har noen betydning for resultatet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212881-lapraskopi-og-hysteroskopi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Legene på IVF-klinikken vil avgjøre om det er nødvendig med hysteroskopi, og er HSG normal er det neppe grunn til slik undersøkelse. Det er ved laparoskopi at man kan avsløre endometriose som ses som små blodcyster/flekker på bukhinne eller på eggstokker. Påvises dette vil man i de fleste tilfeller forsøke å brenne eller klippe det bort. Det øker sjansen for graviditet, både spontant og kanskje også ved IVF. Det er nok litt redusert resultat ved IVF når det foreligger endometriose, men etter behandling øker sjansen, er det noe som tyder på.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Legene på IVF-klinikken vil avgjøre om det er nødvendig med hysteroskopi, og er HSG normal er det neppe grunn til slik undersøkelse. Det er ved laparoskopi at man kan avsløre endometriose som ses som små blodcyster/flekker på bukhinne eller på eggstokker. Påvises dette vil man i de fleste tilfeller forsøke å brenne eller klippe det bort. Det øker sjansen for graviditet, både spontant og kanskje også ved IVF. Det er nok litt redusert resultat ved IVF når det foreligger endometriose, men etter behandling øker sjansen, er det noe som tyder på.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg fikk bekreftet endometriose da jeg var 19 år, er nå 33.

Har hatt endometriose 2 ganger.. Men at de har klippet eller brent bort må da være noe nytt??

Jeg gikk på medisiner 6 mnd begge gangene.

Har prøvd ivf, misslykket.

Men har nå en godgutt på snart 3.Og han ble til på den "normale" måten.

Og det gikk selvom jeg har en tett eggleder og den andre er "halv".

Lykke til! Og ikke gi opp...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...