Prozak Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 En tid hvor de fleste, om ikke alle folkeslag og grupper har minst én, men ofte flere guder - og hvor man aksepterer hverandres guder, selv om man kun tilber sine egne. Så kommer plutselig ett folkeslag og hevder at "Det finnes bare én gud - vår gud! Din og din gud eksisterer ikke! Alt du og dine forfedre har trodd og levd etter i generasjoner er feil - det er vi som har rett! Det er bare vår gud som eksisterer, og alle som mener noe annet er avgudsdyrkere, og må vende seg til vår (eneste) gud. Hvis ikke skal de drepes - kvinner, barn, alle sammen!" Og ikke nok med det: "Vår gud, som er den eneste som eksisterer - husk at din og din gud eksisterer ikke! - har sagt til oss - den eneste guds utvalgte folk (ikke deg eller deg - bare oss!) - at dette landet er vårt. Alle som ikke er oss må pelle seg vekk herfra, for vi er de utvalgte av den eneste guden (vår gud) som eksisterer. Er det egentlig overraskende at en slik gruppe mennesker blir forhatt av de andre gruppene? (Nei - dette er ikke antisemittisk ment - så spar meg for slike kommentarer :-) "............................................" 0 Siter
Gjest tidligere '!-o-!' Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Det der kalles misjon, det er det alle religioner bruker for å "spre budskapet". 0 Siter
Prozak Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Skrevet 5. januar 2006 Det der kalles misjon, det er det alle religioner bruker for å "spre budskapet". Javisst. Men i det øyeblikket representanter for en stor, eksisterende religion som går på tvers av forlkegupper gjør det, så blir det jo vanskelig å legge én bestemt folkegruppe for hat p.g.a det. Hverken islam eller kristendommen (eller den "opprinnelige" kristendommen, jødedommen, for den saks skyld) er lenger knyttet til bare én folkegruppe. Men denne religiøse holdningen er jo ekstremt usympatisk overfor alle andre - spesiellt i den tiden jeg snakker om her. "Vi er ikke bare uenige med deg - guden(e) dine eksiterer ikke engang, og guden vår har sagt at dette er vårt!" "..........................................." 0 Siter
Gjest tidligere '!-o-!' Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 Javisst. Men i det øyeblikket representanter for en stor, eksisterende religion som går på tvers av forlkegupper gjør det, så blir det jo vanskelig å legge én bestemt folkegruppe for hat p.g.a det. Hverken islam eller kristendommen (eller den "opprinnelige" kristendommen, jødedommen, for den saks skyld) er lenger knyttet til bare én folkegruppe. Men denne religiøse holdningen er jo ekstremt usympatisk overfor alle andre - spesiellt i den tiden jeg snakker om her. "Vi er ikke bare uenige med deg - guden(e) dine eksiterer ikke engang, og guden vår har sagt at dette er vårt!" "..........................................." Jeg syns stort sett religion, uansett hvilken, virker usympatisk. Av mange flere årsaker enn de du nevner. 0 Siter
Prozak Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Skrevet 6. januar 2006 Jeg syns stort sett religion, uansett hvilken, virker usympatisk. Av mange flere årsaker enn de du nevner. Joda, ikke så uenig i det. Men det er forkjell på religioner. Det er naturlig nok de religionene hvor skriftene gir rom for å slå ihjel de som ikke tilhører samme religion som vinner. Ikke fordi de er "bedre" på noe vis. ".........................................." 0 Siter
Gjest Ferri Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 Min gud er 100% snill,god og vil alle vel... Bare så idiotisk at de andre gudene mobber ham og holder ham nede... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.