Gå til innhold

Hva er en key account manager?

Gjest forstår ikke jobben til kjæresten min

Anbefalte innlegg

Gjest forstår ikke jobben til kjæresten min
Skrevet

Kjæresten min jobber som key account manager i et firma som heter Kelkoo, en internettside hvor man kan søke etter ting og tank, undersøke priser osv.

Men hva er det en key account manager gjør- helt konkret?

Han jobber innen salg og jeg vet han har kunder ( andre firma) som han jobber med, ordner kontrakter osv. Har forstått at det er masse penger i sving.

Han har forklart meg hva det er jobben hans går ut på, men jeg har overhodet INGEN peiling på businesslivet. Han er engelsk og kan ikke forklare meg det med teskje på norsk.

Nå er han litt oppgitt fordi jeg ikke har noe greie på dette. Han skulle vel ønske jeg viste litt mer interesse og satte meg litt mer inn i jobben hans. Men det er så langt fra min verden..

Noen av dere som kan utdype for meg hva slags jobb dette er og hvordan det fungerer?

Takk:)

Fortsetter under...

Gjest Persille
Skrevet

Han har ansvar for "nøkkelkunder" - altså større kunder som generer viktig (og gjerne) stor inntekt for firmaet han jobber for.

Hva ansvaret går i varierer fra sted til sted, men basisen er at man er firmaets ansikt overfor kunden, og omhandler det administrative, merkantile og sosiale - mens man er kundens ansikt innad i firmaet man jobber for.

Man har gjerne et team man arbeider med mot kunden, som utfører oppgavene rent praktisk, mens han blir holdt ansvarlig for gjennomføring og utførelse.

Gjest forstår ikke jobben til kjæresten
Skrevet

Han har ansvar for "nøkkelkunder" - altså større kunder som generer viktig (og gjerne) stor inntekt for firmaet han jobber for.

Hva ansvaret går i varierer fra sted til sted, men basisen er at man er firmaets ansikt overfor kunden, og omhandler det administrative, merkantile og sosiale - mens man er kundens ansikt innad i firmaet man jobber for.

Man har gjerne et team man arbeider med mot kunden, som utfører oppgavene rent praktisk, mens han blir holdt ansvarlig for gjennomføring og utførelse.

Skjønner fortsatt ikke hva det er han gjør. Hva er det han driver med der han sitter med pc'n hele dagen? Det er kanskje ikke meningen jeg skal skjønne det heller.

Gjest Persille
Skrevet

Skjønner fortsatt ikke hva det er han gjør. Hva er det han driver med der han sitter med pc'n hele dagen? Det er kanskje ikke meningen jeg skal skjønne det heller.

Kundekontakt :)

Han snakker/skriver med kunder som spør om ting, informerer dem om ting firmaet hans skal gjøre, skriver avtaler, kontrakter og tilbud på nye ting.

Organiserer hendelser mot kunden internt i firmaet sitt, raporterer på fremgang til ledelsen, rapporterer om status til kunden, holder statusmøter og prosjektmøter internt, etc.

I tillegg bruker han sikkert noe tid på å generere ny business, altså "finne på" mer og flere ting han kan selge til kundene sine.

Med offentlige kunder er det f.eks. veldig mye å gjøre før jul - da skal de bruke opp de siste pengene på budsjettet.

Private kunder vil gjerne ha status på alt hele tiden, slik at de har komplett kontroll på hva som foregår til enhver tid.

Så er han antagelig i dialog med diverse samarbeidende leverandører av tilhørende produkter og tjenester.

Og så lese VG-nett og drikke kaffe :)

Gjest forstår ikke jobben til kjæresten
Skrevet

Han snakker/skriver med kunder som spør om ting, informerer dem om ting firmaet hans skal gjøre, skriver avtaler, kontrakter og tilbud på nye ting.

Organiserer hendelser mot kunden internt i firmaet sitt, raporterer på fremgang til ledelsen, rapporterer om status til kunden, holder statusmøter og prosjektmøter internt, etc.

I tillegg bruker han sikkert noe tid på å generere ny business, altså "finne på" mer og flere ting han kan selge til kundene sine.

Med offentlige kunder er det f.eks. veldig mye å gjøre før jul - da skal de bruke opp de siste pengene på budsjettet.

Private kunder vil gjerne ha status på alt hele tiden, slik at de har komplett kontroll på hva som foregår til enhver tid.

Så er han antagelig i dialog med diverse samarbeidende leverandører av tilhørende produkter og tjenester.

Takk for at du gadd:)

Ok, jeg tror jeg forstår litt mer nå. Men denne businessverdenen er fortsatt langt fra min. Jeg synes det høres veldig kjedelig og meningsløst ut, men som sagt; jeg har ikke peiling.

Jeg jobber selv med mennesker. Og IKKE gjennom pc'n:)

Gjest grete-roede
Skrevet

Finnes det lignende jobber uten så mye pc-jobbing, hvor en heller kan ha kontakt med kunden direkte, ordne ting og ha møter og greier?

Synes det høres interessant ut mye av business-livet, men skjønner ikke helt hvilken retning jeg eventuelt burde gå, da jeg ikke vet hvilken utdanning som kreves for å få en sånn jobb som jeg vil ha.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Finnes det lignende jobber uten så mye pc-jobbing, hvor en heller kan ha kontakt med kunden direkte, ordne ting og ha møter og greier?

Synes det høres interessant ut mye av business-livet, men skjønner ikke helt hvilken retning jeg eventuelt burde gå, da jeg ikke vet hvilken utdanning som kreves for å få en sånn jobb som jeg vil ha.

Det er jo mye direkte kundekontakt da - det kommer jo helt an på hvilken bransje man er i.

Stillingen finnes i nesten alle bransjer som er kunderettede, i form av faste kunder.

De som selger matvarer f.eks - er jo mye ute i butikker etc, det samme med de som selger klær eller utstyr til sportsforretninger etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...