Gå til innhold

Hva betyr far out?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det er ikke slik uttrykket brukes :-)

"............................................."

I denne tråden er det etterhvert mange som mener at uttrykket kan brukes akkurat slik.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

19

• Babette

11

• ShitDiddelyDo

7

• carma

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Ergo må det oppfattes som negativt at noen sier at kjolen en hadde på seg var helt far out!"

Gi dere. Er det så vanskelig å akseptere det faktum at dette er et uttrykk som i alle tilfeller kan være både positivt og negativt? Det er én ting hva man selv ville ment hvis man hadde sagt det, men det er ikke noen mal på hva uttrykket "betyr".

".........................................."

Kanskje du skulle prøve å gi deg. Det er ikke alltid du har rett, vet du!

:-)

Skrevet

I denne tråden er det etterhvert mange som mener at uttrykket kan brukes akkurat slik.

"I denne tråden er det etterhvert mange som mener at uttrykket kan brukes akkurat slik."

Der har du nøkkelordet: Kan. Det er ikke de mange argumenterer for her - de argumenterer for at det er slik det _brukes_, punktum.

Forøvrig trenger man ikke se så veldig mye amerikansk film for å se at uttrykket brukes oftere i positivt enn negativ betydning.

"..........................................."

Skrevet

"Kanskje du skulle prøve å gi deg. Det er ikke alltid du har rett, vet du!"

Hvorfor i all verden skal jeg gi meg, når dere tar feil? Se på argumentene til de andre her også - det er soleklart. Og jeg påstår at uttrykket har to betydninger - dere påstår at det kun har ett. Hvilket er, i prinsippet, mest sannsynlig tror du?

Mista nikket
Skrevet

Hvorfor i all verden skal jeg gi meg, når dere tar feil? Se på argumentene til de andre her også - det er soleklart. Og jeg påstår at uttrykket har to betydninger - dere påstår at det kun har ett. Hvilket er, i prinsippet, mest sannsynlig tror du?

Jeg tror far out har 2 betydninger også.Kommer helt ann på hva det gjelder og hvem som sier det. Akkurat som "fet". Fet bil er positivt, men fet dame er helt det motsatte.

Skrevet

Jeg tror far out har 2 betydninger også.Kommer helt ann på hva det gjelder og hvem som sier det. Akkurat som "fet". Fet bil er positivt, men fet dame er helt det motsatte.

Nemlig :-)

På engelsk har man uttrykket "phat", som uttales akkurat som "fat", men betyr "kul(t)".

"......................................."

Skrevet

Ok. Men da sier du jo at du tolker noe en person sier slik du har bestemt det, uten å være villig til å se etter hva vedkommende egentlig mener.

".............................................."

Har vi noen mulighet til å finne ut hva personen egentlig mener?

Skrevet

Kunnskapsforlagets store engelske ordbok:

far out 1 (hverdagslig) råkul, dritbra wow, this music is far out man

2 (vanskelig) teoretisk, vanskelig, noe som ligger for høyt for en that article on post-structuralism was too far out for me

Venninnen din blir nok veldig fornøyd ville jeg tro. :o)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Og jeg påstår at uttrykket har to betydninger - dere påstår at det kun har ett."

Kjære deg, jeg har da ikke påstått at utrykket som sådan bare har en betydning. Jeg sa at uttrykket, brukt om en kjole, bare har betydningen "helt feil".

Skrevet

Har vi noen mulighet til å finne ut hva personen egentlig mener?

Med mindre du kjenner vedkommende, eller du ser et positivt/negativt ansiktsuttrykk/kroppsspråk, så blir det kanskje vanskelig. Imidlertid er som regel disse andre faktorene (eller tilsvarende - slik som en åpenbar sammenheng) til stede.

Hvis jeg f.eks forteller at jeg hadde sex med tre dritfine damer i går kveld, og sier at det var "far out" - så er det jo rimelig åpenbart hva jeg mener, ikke sant? Det er positivt, samtidig som det indikerer at det ikke akkurat er noe jeg pleier å oppleve.

Skrevet

"Og jeg påstår at uttrykket har to betydninger - dere påstår at det kun har ett."

Kjære deg, jeg har da ikke påstått at utrykket som sådan bare har en betydning. Jeg sa at uttrykket, brukt om en kjole, bare har betydningen "helt feil".

"Jeg sa at uttrykket, brukt om en kjole, bare har betydningen "helt feil"."

Da sier du at uttrykket i den sammenhengen bare har én betydning, noe som selvfølgelig er feil. Det er selvfølgelig ikke slik at når man snakker om en bil, så kan det være både positivt og negativt, mens når man snakker om en kjole (eller noe annet), så kan det bare være negativt. Det faller på sin egen urimelighet. Se forøvrig linken lenger opp, med sitat fra ordbok.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Jeg sa at uttrykket, brukt om en kjole, bare har betydningen "helt feil"."

Da sier du at uttrykket i den sammenhengen bare har én betydning, noe som selvfølgelig er feil. Det er selvfølgelig ikke slik at når man snakker om en bil, så kan det være både positivt og negativt, mens når man snakker om en kjole (eller noe annet), så kan det bare være negativt. Det faller på sin egen urimelighet. Se forøvrig linken lenger opp, med sitat fra ordbok.

"mens når man snakker om en kjole (eller noe annet), så kan det bare være negativt. Det faller på sin egen urimelighet"

Hvorfor skulle det være urimelig? Klart at et ord kan ha negativ betydning i noen sammenhenger og positiv betydning i andre. Om et ord alltid både kan være negativt og positivt, så ville det jo bli fullstendig håpløst å bruke det!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Her har Prozak rett.

Jeg ser mye amerikansk film, og kan ikke komme på et eneste eksempel hvor jeg har sett uttrykket bli brukt som noe annet enn positivt.

Skrevet

"mens når man snakker om en kjole (eller noe annet), så kan det bare være negativt. Det faller på sin egen urimelighet"

Hvorfor skulle det være urimelig? Klart at et ord kan ha negativ betydning i noen sammenhenger og positiv betydning i andre. Om et ord alltid både kan være negativt og positivt, så ville det jo bli fullstendig håpløst å bruke det!

"Klart at et ord kan ha negativ betydning i noen sammenhenger og positiv betydning i andre."

Nei, dette ordet kan ikke ha det. Gjør litt research i bruken av ordet, og du vil se det.

"Om et ord alltid både kan være negativt og positivt, så ville det jo bli fullstendig håpløst å bruke det!"

Tull. Som nevnt flere ganger, så bestemmes dette av situasjonen, kroppspråket og tonefallet. Jeg kan f.eks si "den kjolen er far out, ass!", og mene at den er kul - kanskje fordi den er spesiell på en eller annen måte.

Skrevet

Her har Prozak rett.

Jeg ser mye amerikansk film, og kan ikke komme på et eneste eksempel hvor jeg har sett uttrykket bli brukt som noe annet enn positivt.

"Jeg ser mye amerikansk film, og kan ikke komme på et eneste eksempel hvor jeg har sett uttrykket bli brukt som noe annet enn positivt."

Bortsett fra når det brukes om kjoler, ikke sant? Da er det alltid negativt :-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg må si meg enig med Prozak her, i hvert fall.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Jeg ser mye amerikansk film, og kan ikke komme på et eneste eksempel hvor jeg har sett uttrykket bli brukt som noe annet enn positivt."

Bortsett fra når det brukes om kjoler, ikke sant? Da er det alltid negativt :-)

Ja, det er klart. Unntaket er kjoler. Tror til og med det står ganske klart i den amerikanske ordboka. :)

Skrevet

Ja, det er klart. Unntaket er kjoler. Tror til og med det står ganske klart i den amerikanske ordboka. :)

Men spørsmålet er: Gjelder det kun amerikanske kjoler, eller kjoler generellt? Rules within rules...huff :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men spørsmålet er: Gjelder det kun amerikanske kjoler, eller kjoler generellt? Rules within rules...huff :-)

Her bør forfatteren av hovedinnlegget oppklare hvor kjolen er fra, så vi kan gi fasitsvaret.

Skrevet

Helt på bærtur, bak mål, bortevekk...

Noe i den duren. Ikke så veldig positivt ladde ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...