Gå til innhold

Hva betyr far out?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far out betyr da vitterlig at noe er hinsides kult! Med mindre det er ment sarkastisk, of course.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

19

• Babette

11

• ShitDiddelyDo

7

• carma

4

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Far out betyr da vitterlig at noe er hinsides kult! Med mindre det er ment sarkastisk, of course.

Det er korrekt!

Det nytter ikke å oversette direkte, slik mange gjøre her.

Skrevet

Her bør forfatteren av hovedinnlegget oppklare hvor kjolen er fra, så vi kan gi fasitsvaret.

Helt klart - her mangler en oppklaring.

"........................................."

Skrevet

Det er korrekt!

Likevel kommer det nye svar innimellom, som også er helt på jordet :-)

"............................................."

Skrevet

Jeg har nemlig det korrekte svaret:

Om det var en kvinne som kommenterte kjolen betyr det; malplassert, at den dama KUNNE iføre seg en sånn kreasjon på et julebord! hallo!!!

Om det var en mann som kommenterte kjolen betyr det:

WOW - fy fan, sikle, så sexy!

:-)

Skrevet

Det er korrekt!

Nemlig!

Annonse

Skrevet

Likevel kommer det nye svar innimellom, som også er helt på jordet :-)

"............................................."

Ja, "langt ute" på jordet! :D

Skrevet

Her er i alle fall ordbok-definisjonen:

Entry Word: far-out

Function: adjective

Text: different from the ordinary in a way that causes curiosity or suspicion -- see ODD 2

Mary Poppins
Skrevet

De fleste under her har misforstått hva uttrykket betyr. Hvis noe er "far out" er det som regel ment som et kompliment - altså at det er jævlig kult.

Skrevet

Med mindre du kjenner vedkommende, eller du ser et positivt/negativt ansiktsuttrykk/kroppsspråk, så blir det kanskje vanskelig. Imidlertid er som regel disse andre faktorene (eller tilsvarende - slik som en åpenbar sammenheng) til stede.

Hvis jeg f.eks forteller at jeg hadde sex med tre dritfine damer i går kveld, og sier at det var "far out" - så er det jo rimelig åpenbart hva jeg mener, ikke sant? Det er positivt, samtidig som det indikerer at det ikke akkurat er noe jeg pleier å oppleve.

"..........................................."

Jeg har selv aldri brukt uttrykket "far out", og kjenner ingen som gjør det, men jeg stiftet bekjentskap med det i en tynn, liten roman ved navn "Triggerhappy" som jeg leste på midten av 90-tallet.

Der sa de det hele tida. "Han var bare helt far out, altså". Da så jeg straks for meg en nerdete fyr med ufikse briller og umoderne jakke. Men egentlig tror jeg det holdt med skjorte kjøpt på salg på Cubus for å bli kategorisert som far out, så ekstremt opptatt av de riktige klærne og merkene som bokas hovedperson og hennes venninner var.

Alt er relativt!

I de kretsene jeg vanket i i studietida, ville det ha vært ganske så far out å stille i hvit skjortebluse og marineblå V-genser på møtet i studiesirkelen. Vi ville ha tenkt "blåsoss" med en gang.

I andr miljøer var dette antrekket helt vanlig.

For øvrig er det flere uttrykk med dobbeltbetydning på norsk også.

Enn om jeg sier:

"Det kan være tøft å ha små pupper" - hva tenker du da?

Er det en belastning eller er det stilig?

Skrevet

OK, etter å ha forhørt meg med ekspertisen, dvs amerikanere på et annet nettsted, trekker jeg nå tilbake det jeg sa (enskjønt en av dem som svarte meg sa at for dette uttrykket som all annen slang avhenger tolkningen av mimikk, tonefall etc)

Fra svarene jeg fikk (se nedenfor) kan det utledes følgende:

Far out er stort sett positivt, MEN det er et gamnmeldags uttrylkk, og en gikk så langt som å si at han ikke hadde hørt det i vanlig bruk i sin levetid i USA! ;-)

- - - -

Person 1:

I would intrepret it as very "cool" apparel. A positive thing.

Person 2:

I think it depends in which context the wording is used.

Saying someone or something is "far out" can be complimentary.

Saying someone's idea's are "far out" could me that they are unobtainable

Person 3:

Hmm....we used to say "far out" when something was totally cool and awesome and craaazy (as in fun crazy cool). Now the kids say "radical" and I honestly haven't heard the phrase "far out" in a very long time.

Person 4:

Radical? That's so 80's!;o)

I get weird looks from the kids I work with if I say something is "cool." Apparently that is so 90's. *lol*

Now they say something is "tight," "clean," "sick," or, if especially radical/cool/far out, may say "sick wit it."

Anyway, I don't think the phrase "far out" has been commonly used here in the states in my lifetime, but from the context in movies and TV shows I don't think I've ever heard it used in a negative way.

Person 3 igjen:

LOL! My town is very behind in everything. When it becomes a fad here, it's usually totally gone everywhere else in the universe! Lots of the teens say "rad" but hey, give them a break, they do live in hicksville. ;) LOL!!!

Far-out is heard all the time on That Seventies Show, which every kid around here watches ... but no one uses the phrase. In the show, its in a positive way, like "that's far-out man" meaning that it's totally great.

I've never heard the kids here say "clean" but I have heard "tight" and "sick."

Person 5:

I think with just about any slang phrase, you can usually interpret the meaning by the tone of voice, and "far out" is no differnt.

I agree that clothing/objects that are "far out" are normal cool, and beliefs, whatever that are "far out", are bad....i.e., I think whatever "religion" Tom Cruise follows is pretty far out there ;) LOL

Annonse

Gjest Zuleika
Skrevet

Jeg har lenge trodd at det var begrep som har endret mening, slik som sinnsyk i norsk. Mulig jeg tar feil.

Trodde i hvert fall at far out betydde noe negativt før, men at ungdommen hadde brukt det positivt på et eller annet tidspunkt og da snudd meningen. Kanskje er jeg på bærtur langt ute på jordet;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...