Gjest Timari Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 jeg har en "samstuing" som kommer hjem om en uke etter å vært hjemme og feiret jul i Ukraina. jeg tenker å oversette noe til ukrainsk/russisk hvor det står noe sånt som "velkommen hjem etc" Men før jeg spør på et utenlandks forum så lurer jeg på om det er noe som heter Ukrainsk? Eller skriver de russisk? Fint å litt peiling før jeg spør om det 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 fant ut at de snakker ukrainsk i tillegg til russisk 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 fant ut at de snakker ukrainsk i tillegg til russisk Akkurat det jeg skulle til å si at det var det jeg trodde;) 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 fant ut at de snakker ukrainsk i tillegg til russisk Jepp. Ukraina er befolket av en stor andel russere som selvsagt har russisk som 1.språk, og en majoritet som bruker ukrainsk og etnisk\kulturelt har sine røtter nærmere Polen og Litauen. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 Jepp. Ukraina er befolket av en stor andel russere som selvsagt har russisk som 1.språk, og en majoritet som bruker ukrainsk og etnisk\kulturelt har sine røtter nærmere Polen og Litauen. jeg spurte på et forum om å få en oversettelse til ukrainsk og fikk noe på russisk. er det så at ukrainsk er et talespråk som blir brukt muntlig mens russisk er offisielt skriftspråk? 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 jeg spurte på et forum om å få en oversettelse til ukrainsk og fikk noe på russisk. er det så at ukrainsk er et talespråk som blir brukt muntlig mens russisk er offisielt skriftspråk? Begge er både tale og skriftspråk. Det brukes i hovedsakelig kyryliske bokstaver også på ukrainsk, så det kan nok være derfor du trodde det var russisk. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 Begge er både tale og skriftspråk. Det brukes i hovedsakelig kyryliske bokstaver også på ukrainsk, så det kan nok være derfor du trodde det var russisk. på den oversettelsen jeg har fått så står det "oversettelse på russisk" og "oversettelse til Engelsk" jeg har sett på de andre svarene jeg har fått på forumet og det er samme setning som er oversatt skal se om jeg klarer å lime inn setningen 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 på den oversettelsen jeg har fått så står det "oversettelse på russisk" og "oversettelse til Engelsk" jeg har sett på de andre svarene jeg har fått på forumet og det er samme setning som er oversatt skal se om jeg klarer å lime inn setningen Ja, prøv på det. Kan jo hende forumet er for russisktalene ukrainere. Ellers er jo språkene såpass like at det vil bli forstått uansett, og begge læres på skolen. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 jeg spurte på et forum om å få en oversettelse til ukrainsk og fikk noe på russisk. er det så at ukrainsk er et talespråk som blir brukt muntlig mens russisk er offisielt skriftspråk? Jeg vil tro at de fleste i Ukraina forstår russisk, at de lærer det som fremmedspråk, på linje med engelsk. I alle fall var det vel sånn i Sovjet-tiden, da skulle vel alle beherske russisk. Her kan du lære noen ukrainske gloser (men ikke velkommen hjem): http://www.travlang.com/languages/cgi-bin/langchoice.cgi?page=main&lang1=norwegian&lang2=ukrainian (NB: Det kan dukke opp en del pop-ups der, bare lukk de ned) http://www.landsider.no/ er forresten en fin side og http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/ er vel uovertruffen... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.