Gå til innhold

Snakker de russisk i Ukraina?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

jeg har en "samstuing" som kommer hjem om en uke etter å vært hjemme og feiret jul i Ukraina.

jeg tenker å oversette noe til ukrainsk/russisk hvor det står noe sånt som "velkommen hjem etc"

Men før jeg spør på et utenlandks forum så lurer jeg på om det er noe som heter Ukrainsk? Eller skriver de russisk? Fint å litt peiling før jeg spør om det

Gjest Timari
Skrevet

fant ut at de snakker ukrainsk i tillegg til russisk

Gjest Zuleika
Skrevet

Akkurat det jeg skulle til å si at det var det jeg trodde;)

Skrevet

Jepp. Ukraina er befolket av en stor andel russere som selvsagt har russisk som 1.språk, og en majoritet som bruker ukrainsk og etnisk\kulturelt har sine røtter nærmere Polen og Litauen.

Gjest Timari
Skrevet

Jepp. Ukraina er befolket av en stor andel russere som selvsagt har russisk som 1.språk, og en majoritet som bruker ukrainsk og etnisk\kulturelt har sine røtter nærmere Polen og Litauen.

jeg spurte på et forum om å få en oversettelse til ukrainsk og fikk noe på russisk. er det så at ukrainsk er et talespråk som blir brukt muntlig mens russisk er offisielt skriftspråk?

Skrevet

jeg spurte på et forum om å få en oversettelse til ukrainsk og fikk noe på russisk. er det så at ukrainsk er et talespråk som blir brukt muntlig mens russisk er offisielt skriftspråk?

Begge er både tale og skriftspråk.

Det brukes i hovedsakelig kyryliske bokstaver også på ukrainsk, så det kan nok være derfor du trodde det var russisk.

Gjest Timari
Skrevet

Begge er både tale og skriftspråk.

Det brukes i hovedsakelig kyryliske bokstaver også på ukrainsk, så det kan nok være derfor du trodde det var russisk.

på den oversettelsen jeg har fått så står det "oversettelse på russisk" og "oversettelse til Engelsk" jeg har sett på de andre svarene jeg har fått på forumet og det er samme setning som er oversatt

skal se om jeg klarer å lime inn setningen

Skrevet

på den oversettelsen jeg har fått så står det "oversettelse på russisk" og "oversettelse til Engelsk" jeg har sett på de andre svarene jeg har fått på forumet og det er samme setning som er oversatt

skal se om jeg klarer å lime inn setningen

Ja, prøv på det. Kan jo hende forumet er for russisktalene ukrainere. Ellers er jo språkene såpass like at det vil bli forstått uansett, og begge læres på skolen.

Skrevet

Jeg vil tro at de fleste i Ukraina forstår russisk, at de lærer det som fremmedspråk, på linje med engelsk. I alle fall var det vel sånn i Sovjet-tiden, da skulle vel alle beherske russisk.

Her kan du lære noen ukrainske gloser (men ikke velkommen hjem):

http://www.travlang.com/languages/cgi-bin/langchoice.cgi?page=main&lang1=norwegian&lang2=ukrainian (NB: Det kan dukke opp en del pop-ups der, bare lukk de ned)

http://www.landsider.no/ er forresten en fin side

og http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/ er vel uovertruffen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...