Gå til innhold

4 åring fikk musesyke????

Anbefalte innlegg

Gjest diskoteka
Skrevet

Hadde aldri, ALDRI latt mine barn under 10 år (i alle fall) spille dataspill. Syns såpass små barn skal gå ut og leke, ikke glo på en pc-maskin, som er skadelig både psykisk og fysisk. Herregud. 4 åring fikk musesyke? Syns det er forferdelig hva samfunnet har gjort med våre barn.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112457

Gjest sandex
Skrevet

Selvfølgelig har de nytte av å lære seg data før de er 10 år! Det gjør de t.o.m. på skolen fra 1. klasse :)

Men å begrense det, er viktig.. Min 6-åring får sitte max 1 time, men interessen er ikke så stor.. Så totalt 1-2 t. for uken :)

Gjest diskoteka
Skrevet

Selvfølgelig har de nytte av å lære seg data før de er 10 år! Det gjør de t.o.m. på skolen fra 1. klasse :)

Men å begrense det, er viktig.. Min 6-åring får sitte max 1 time, men interessen er ikke så stor.. Så totalt 1-2 t. for uken :)

Hva hadde skjedd hvis han var _veldig_ interessert? Hadde du tatt han vekk gråtende fra maskina? Mange blir avhengig av spill. Greit å lære grunnleggende pc på skolen, men å spille syns jeg blir for galt. Hva er sunt i det da?

Skrevet

Dataspill er "skadelig både psykisk og fysisk"???? Hvor har du den ideen fra? Det er neppe snakk om grusomme skytespill el.l.

Poden på fem får fra tid til annen (2-4 ganger pr måned) lov til å spille Josefinespill el.l. Det er fine spill med greit pedagogisk opplegg. Det er preisjonstrening samt mye tenkearbeid, og jeg har ingen betenkeligheter. Ut og leke skal de selvsagt, men det er lov til å ha to tanker i hodet samtidig?

Flere timer hver dag for en fireåring er selvfølgelig fullstedig galt, men en tiåring uten datakunnskap vil fort falle utenfor i dagens samfunn.

Gjest sandex
Skrevet

Hva hadde skjedd hvis han var _veldig_ interessert? Hadde du tatt han vekk gråtende fra maskina? Mange blir avhengig av spill. Greit å lære grunnleggende pc på skolen, men å spille syns jeg blir for galt. Hva er sunt i det da?

Det er veldig lærerikt :) Men han får jo bare spille Lek&Lær-spill :) Andre spill bruker han Gameboy og Playstation.. Og ja.. uansett hvor mye han griner, så er det begrensninger, det vet han :) - og nå finner han seg i det.. Men synes jo fortsatt det er gøy å springe ute i tiiimesvis etter skolen med alle naboene. Så ja - synes det er sunt - lærer jo minst like mye av Lek&Lær-spillene som av lekser!

Gjest sandex
Skrevet

Dataspill er "skadelig både psykisk og fysisk"???? Hvor har du den ideen fra? Det er neppe snakk om grusomme skytespill el.l.

Poden på fem får fra tid til annen (2-4 ganger pr måned) lov til å spille Josefinespill el.l. Det er fine spill med greit pedagogisk opplegg. Det er preisjonstrening samt mye tenkearbeid, og jeg har ingen betenkeligheter. Ut og leke skal de selvsagt, men det er lov til å ha to tanker i hodet samtidig?

Flere timer hver dag for en fireåring er selvfølgelig fullstedig galt, men en tiåring uten datakunnskap vil fort falle utenfor i dagens samfunn.

Som jeg skulle sagt det selv :) En 10-åring som ikke har fått lære seg data, kommer til å ha problem med å henge med kompisene...

Skrevet

Enkelt og greit: Dere blir enige om når og hvor lenge barnet får holde på. Bråk og gråting når tiden er ute fører til at de ikke får lov neste gang. Funker på min femåring i alle fall.

Skrevet

Min (7 år) hadde gjerne sittet hele dagen hadde han fått lov, men jeg begrenser ham etter en stund ja. Det hender han sutrer over det selv om han vet det ikke hjelper. :o)

Gjest diskoteka
Skrevet

Syns du spill på pc hører under kategorien "datakunnskap"? Da har ikke jeg no datakunnskap.

Gjest diskoteka
Skrevet

Min (7 år) hadde gjerne sittet hele dagen hadde han fått lov, men jeg begrenser ham etter en stund ja. Det hender han sutrer over det selv om han vet det ikke hjelper. :o)

Ja, det er bra du begrenser han, syns mange foreldre lar barna sine spille i timesvis hver dag, og det er ikke sunt. Men alle har sin mening, ikke sant?

Skrevet

Syns du spill på pc hører under kategorien "datakunnskap"? Da har ikke jeg no datakunnskap.

Å kunne bruke en datamaskin, f.eks til spill, hører under grunnleggende dataferdigheter ja.

".............................................."

Skrevet

Herregud...dette er noe av det mest hysteriske jeg har hørt på lenge.

"............................................"

Gjest diskoteka
Skrevet

Å kunne bruke en datamaskin, f.eks til spill, hører under grunnleggende dataferdigheter ja.

".............................................."

Snakker ikke om å kunne bruke maskina til å spille spill. snakker OM å spille spill i timesvis og at det umulig kan være sunt.

Skrevet

Lar du ungene dine se å TV da??????

DET er mer passiviserende enn dataspill der du faktisk må prestere noe.

Gjest diskoteka
Skrevet

Herregud...dette er noe av det mest hysteriske jeg har hørt på lenge.

Og så? Du om ditt. Jeg har min mening du har din.

Skrevet

Snakker ikke om å kunne bruke maskina til å spille spill. snakker OM å spille spill i timesvis og at det umulig kan være sunt.

,,,men å la en 4 åring få spille pedagogiske spill i moderate mengder ER sunnere enn å måtte vente til de er 10 år

;o)

Skrevet

Jeg syns du virker veldig ekstrem i uttalelsene dine her.

Det er mange mellomting mellom å sitte med pc-spill i timesvis hver dag, og på å nekte barn å bruke pc til de er 10 år.

Det er mange nyanser, dette er ikke bare svart-hvitt.

Jeg er enig med de andre her som sier at bra pc-spill i begrenset mengde er bra for barn.

Skrevet

Problemet er ikke at små barn bruker datamaskin, men det KAN bli et problem dersom bruken er utvidet. At små barn får prøve seg på data tror jeg bare er positivt, det er ikke pasifiserende, slik TV er.

At små barn får musesyke kan skyldes flere forhold. Overdreven bruk, feil arbeidsposisjon (bare se på bildet i artikkelen!) og/eller genetisk svak muskatur/bindevev.

Skrevet

Og så? Du om ditt. Jeg har min mening du har din.

Du høres bare en smule hysterisk ut. De færreste er vel uenige i at det er mindre sundt for barn å tilbringe timevis foran en datamaskin hver dag. Men du hyler jo så det høres ut som om et dataspill (for barn, vel og merke) er farlig i seg selv. Det som er av dataspill for de aller minste er utelukkende lære-spill, og en meget god måte å lære på. For de litt eldre er det både slike spill, og underholdningsspill. Å spille et dataspill for ren underholdning er faktisk mye mindre passiviserende og mye mer utviklende enn å sitte foran tv-skjermen.

Skrevet

Det er da ikke skadelig å la unger spille _litt_ dataspill?? Dataspill (ikke alle riktignok...) kan være veldig lærerike. Man kan lære tall, bokstaver, logikk osv. Pluss at det er en fordel at unger har sett og tatt i en pc før de skal begynne å bruke den aktivt til skoleformål.

Men å la en 4-åring spille så mye at hun får musesyke er kanskje et par-fem-ti hakk over hvor mye unger bør bruke data ;-)

Men jeg for min del er mest øvejidde over alt folk føler for å stå fram og fortelle i media! Hadde min 4-åring fått musesyka pga overdrevet databruk hadde jeg rødmet bare ved tanken, og ikke drømt om å la andre få snusen i det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...