Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei,

Som gravid bergenser leste jeg avisen med skrekk og gru i dag - nytt budsjettforslag innebærer at friske fødende vil bli sendt hjem samme dag som de har født - i mitt tilfelle hjem til to små ivrige storesøsken på nesten 4 og 6, og et rotehus over to etasjer... og en mann som forhåpentligvis skjønner alvoret i at jeg knapt kan gå, ikke kan dusje uten å besvime, og trenger litt omsorg og oppvartning.

Må si jeg ser ganske mørkt på dette her. Har ikke lyst til å mobilisere venner og familie heller, vet at erfaring at jeg er lite sosialt anlagt de første dagene. Vil helst være i fred med alle vondtene og hormonene.

Er det noen som har prøvd å reise hjem så tidlig? Hva må jeg i så fall gjøre annerledes mht forberedelser?

Blir lang transporttid til Voss, som visstnok har et mye bedre tilbud etter fødselen, og da er jeg jo veldig langt fra søsknene som vil på besøk etc også.

Usj... jeg som syntes pasienthotellet var et dårlig tilbud til en barselkvinne som muligens må være der mye alene... nå har jeg jo ikke det en gang...

Hvordan pendelen har svinget - fra gamle dager da vi skulle ligge i sengen i 6 uker, til dette her. Har vi blitt altfor flinke nå? Føler virkelig at strikken strekkes nå. Kanskje jeg klarer å venne meg til det om noen dager, har jo helt frem til sommeren å innstille meg på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213070-hjem-samme-dag-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har inntrykk av at barsel på Voss er et veldig flott sted å være :-)

Det tar jo "bare" ca en time med tog - litt lenger med bil fra "byn" til Voss. Skjønner at det kjennes langt, men tror kanskje jeg ville ha foretrukket det fremfor å bli sendt hjem med en gang når du har flere barn i huset.

Fatter ikke at de kan skjære ned på dette! Alle vet jo at en fødsel er slitsom, som regel både psykisk og fysisk. Det er også viktig for ammingen at mor kan ta det litt med ro og bli kjent med barnet før hverdagen kommer - mener nå jeg.

Jeg lå fem dager med førstemann, pga en infeksjon han hadde. Da han var 2 år kom nestemann med keisersnitt. Da skulle jeg egentlig være fem dager, men dro hjem litt på trass (pga en sur sykepleier om natta) etter fire dager. Måtte sette den blodfortynnende sprøyta sjøl femte dagen, men det gikk greit.

Tredje gang var også keisersitt, og da fikk jeg aller nådigst lov til å være der fem dager. Da var jg veldig bevisst på at jeg skulle samle krefter mens jeg var på sykehuset, før jeg kom hjem til de andre to.

Lykke til med fødselen!

Har inntrykk av at barsel på Voss er et veldig flott sted å være :-)

Det tar jo "bare" ca en time med tog - litt lenger med bil fra "byn" til Voss. Skjønner at det kjennes langt, men tror kanskje jeg ville ha foretrukket det fremfor å bli sendt hjem med en gang når du har flere barn i huset.

Fatter ikke at de kan skjære ned på dette! Alle vet jo at en fødsel er slitsom, som regel både psykisk og fysisk. Det er også viktig for ammingen at mor kan ta det litt med ro og bli kjent med barnet før hverdagen kommer - mener nå jeg.

Jeg lå fem dager med førstemann, pga en infeksjon han hadde. Da han var 2 år kom nestemann med keisersnitt. Da skulle jeg egentlig være fem dager, men dro hjem litt på trass (pga en sur sykepleier om natta) etter fire dager. Måtte sette den blodfortynnende sprøyta sjøl femte dagen, men det gikk greit.

Tredje gang var også keisersitt, og da fikk jeg aller nådigst lov til å være der fem dager. Da var jg veldig bevisst på at jeg skulle samle krefter mens jeg var på sykehuset, før jeg kom hjem til de andre to.

Lykke til med fødselen!

Ja jeg synes også dette var brutalt. Skal de spare penger så får de jo ta fra oss som ikke dør av det, men likevel, verdens rikeste land etc etc..

Min forrige fødsel var over på 3 timer, da kjørte vi i 10 min til sykehuset, og det var vel omtrent det verste - husker vagt at jeg fikk en ny ri hver gang min mann svingte, og at han en gang bremset opp for en gammel man i et forgjengerfelt, og jeg ønsket intenst at han bare skulle kjøre over ham.... Så over en time i bil høres ikke fristende ut.

Frister nesten mer å bare være hjemme hele tiden........ Så slipper jeg kave meg ut av huset.. Men så var det dette med komplikasjoner da.

Uff, jeg leste også dette idag. Høres ikke noe særlig fristende ut.

Jeg har hele tiden seriøst vurdert å føde på Voss. Der får man ligge i 5 døgn, de har færre fødsler, man blir mer dullet med osv. Har hørt veldig mye bra om føden der iallefall. Lå 5 døgn sist gang ( annet sykehus), ikke noe spesielt med fødselen, men slik var prosedyren der. Og det trengtes virkelig! Kunne ikke dusje eller gå uten å besvime før 4-5 dager etter fødselen.

Kjøreturen Bergen - Voss tar ca 1 t og 15 minutter. Min forrige fødsel begynte med vannavgang, så jeg har ikke kjørt bil med rier. Men det må da vel gå på et vis vel ?

Noen her som har erfaring med å føde på Voss ? Del dem gjerne !

Uff, jeg leste også dette idag. Høres ikke noe særlig fristende ut.

Jeg har hele tiden seriøst vurdert å føde på Voss. Der får man ligge i 5 døgn, de har færre fødsler, man blir mer dullet med osv. Har hørt veldig mye bra om føden der iallefall. Lå 5 døgn sist gang ( annet sykehus), ikke noe spesielt med fødselen, men slik var prosedyren der. Og det trengtes virkelig! Kunne ikke dusje eller gå uten å besvime før 4-5 dager etter fødselen.

Kjøreturen Bergen - Voss tar ca 1 t og 15 minutter. Min forrige fødsel begynte med vannavgang, så jeg har ikke kjørt bil med rier. Men det må da vel gå på et vis vel ?

Noen her som har erfaring med å føde på Voss ? Del dem gjerne !

Er man så dårlig som du var så blir man ikke sendt hjem vet du. Jeg tipper det blir sånn at de som vil hjem tidlig får dra, men vil du ligge en natt eller to så får du det og har du medisinske behov for ligge lengre (som du hadde!) så får du nok det og.

Dette kan ikke være annet enn et skremmeskudd.

Er man så dårlig som du var så blir man ikke sendt hjem vet du. Jeg tipper det blir sånn at de som vil hjem tidlig får dra, men vil du ligge en natt eller to så får du det og har du medisinske behov for ligge lengre (som du hadde!) så får du nok det og.

Dette kan ikke være annet enn et skremmeskudd.

Ja, kan godt hende man får ligge litt lenger. Men er ikke sikker på om det blir så kjekt når man samtidig vet "nå bør jeg snart få beina på nakken og komme meg hjem". Er veldig sensitiv på om jeg er ønsket eller ikke, og tror ikke det blir bedre i hormonelle barseltider..hehe

Men det kan jo også hende at jeg er i bedre form denne gangen og at jeg faktisk ønsker å dra hjem tidlig..

(følge de kongelige trender)!

Jaja, er uansett lenge til termin.

Annonse

Når de andre barna dine er såpass store skulle det jo heller ikke by på så veldige problemer å være hjemme med det samme etter fødselen om du er i normalt god form etter fødselen da?

Synes det høres fint ut jeg at man skal få slippe å "krangle" seg til å få dra hjem om man er frisk og rask etter en fødsel.

Jeg hater å være på barsel og dro hjem tidligere og tidligere til jeg greide "krangle" meg hjem om formiddagen etter å ha født om natten med barn nr. 4. Dette var i -98 og da var det enda ikke en selvfølge å "få lov" til å dra hjem så tidlig.

Med de 4 siste barna har jeg ikke vært på sykehus i det hele tatt. Utrolig deilig å slippe alt stresset og heller kunne være hjemme og slappe av sammen med resten av familien.

Jeg dro hjem dagen etter. Kunne godt dra hjem samme dag, med sykehuset ville gjerne ha oss en natt. Jeg syns det er mye bedre å komme hjem, men jeg har en mann som ryddet og vasket huset før jeg kom hjem og som tok seg av storebror mens jeg lå i senga med babyen,

Ja, kan godt hende man får ligge litt lenger. Men er ikke sikker på om det blir så kjekt når man samtidig vet "nå bør jeg snart få beina på nakken og komme meg hjem". Er veldig sensitiv på om jeg er ønsket eller ikke, og tror ikke det blir bedre i hormonelle barseltider..hehe

Men det kan jo også hende at jeg er i bedre form denne gangen og at jeg faktisk ønsker å dra hjem tidlig..

(følge de kongelige trender)!

Jaja, er uansett lenge til termin.

Kongelige trender kan man jo gi en god dag i, de har et helt annet hjelpeapparat som står klar når man kommer hjem, enn det noen andre har mulighet til...

Gjest så lenge alt er iorden så er vel ikke det galt.

I Finland er det vel vanlig å dra hjem samme dag som en har født, hvis alt tilsier at det går.

Da jeg fødte vår førstefødte kom det inn ei som opprinnelig var fra Finland, hun fødte i ett tiden på dagen å dro hjem i fem tiden. Helt normalt for henne.

Så det er vel vi som kanskje er bortskjemte.

Har snakket med et par stykker som har født hjemme, de storkoste seg spesielt etter fødselen, bare kose seg hjemme.

Annonse

De vordende mødre ser nok veldig forskjellig på saken. Jeg selv dro hjem dagen etter, ville jo helst dra samme dag jeg, men barnelegen skulle sjekke babyen før hjemreis og han var der ikke den dagen jeg fødte, så jeg måtte bli en natt. Jeg føler meg mer avslappet hjemme, syns det er bare stressende å være på et sykehus, ligge på samme rom som 5 andre, ikke kunne velge når man skal sove eller spise, må følge sykehusets regler. Nei da er det mye bedre å slappe av hjemme.

I Finland er det vel vanlig å dra hjem samme dag som en har født, hvis alt tilsier at det går.

Da jeg fødte vår førstefødte kom det inn ei som opprinnelig var fra Finland, hun fødte i ett tiden på dagen å dro hjem i fem tiden. Helt normalt for henne.

Så det er vel vi som kanskje er bortskjemte.

Har snakket med et par stykker som har født hjemme, de storkoste seg spesielt etter fødselen, bare kose seg hjemme.

Med førstemann var jeg så nedkjørt etter fødselen at jeg ikke hadde hatt sjangs til å dra hjem samme dag. Kom meg ikke opp av sengen ved egen hjelp det første døgnet og enda tok det flere dager før jeg kunne gå lengre enn til do.

Andre gangen derimot! Da kunen jeg vært på hesteryggen noen dager etter tror jeg! :o) Da var jeg i storform og kunne nok glatt dratt hjem dagen etter i alle fall.

Jeg fødte på Haukeland for 3,5 mnd siden, og fikk være i to døgn før jeg ble sendt hjem. Da satt jeg og gråt i bilen fordi jeg syns det var så skummelt å skulle ta seg av tulla helt alene :-) Men nå hadde ikke vi fått til noen amming før jeg dro, så jeg var nok litt på tuppa pga av det.

Å sende hjem førstegangsfødende som er i god form etter noen timer syns jeg er helt hull i hodet. Mange trenger hjelp og støtte de første dagene selv om kroppen fungerer sånn noenlunde. Og ikke alle er flinke til å gi beskjed på direkte forespørsel - man skal jo alltid klare seg så godt på egenhånd...

Neste gang skal jeg nok klare meg hvis jeg blir sendt hjem samme dagen, men jeg kommer nok omtrent til å lenke meg fast til sengen for å få slippe. Da vil jeg jo ha en liten datter hjemme som trenger omsorg, og mannen min er av den sorten som mener han har "vasket hele huset" når han har moppet over gulvene....UTEN å fjerne det som måtte befinne seg på dem først.

Jeg gikk hjem samme dag etter begge mine siste fødsler, fødte midt på natten en gang og tidlig om morgenen andre gangen.

Det var mitt eget valg fordi jeg kjeder meg & blir stresset på sykehuset. Jeg var i fin form.

Det gikk veldig bra..

Men til sammenligning lå jeg en uke på føden med førstemann da jeg var 18 år - den tida trengte jeg!

Jeg gikk hjem samme dag etter begge mine siste fødsler, fødte midt på natten en gang og tidlig om morgenen andre gangen.

Det var mitt eget valg fordi jeg kjeder meg & blir stresset på sykehuset. Jeg var i fin form.

Det gikk veldig bra..

Men til sammenligning lå jeg en uke på føden med førstemann da jeg var 18 år - den tida trengte jeg!

Hei,

Ja, det går vel, men føler likevel at dette er enda et krav om noe som skal 'fikses' for at man skal kvalifisere til supermamma - begynner å få nok av det der jeg. Det er ikke sånn som i gamle dager da man fødte hjemme og ikke lå på sykehuset i det hele tatt - da ble det forventet at man skulle ligge i sengen lenge og kravene til barselkvinnen var helt annerledes enn nå, når målet er 'business as ususal' så snart som mulig..

Kanskje nyheten kom på en dårlig dag, og jeg ser lysere på ting i juni. Eller kanskje det slett ikke blir noe av. Er ikke redd for å klare å ta meg av babyen, amming etc er jo noe plunder, men det har nå gått greit før. Men orker ikke å gå rett inn i omsorgsrollen for de andre barna mine sånn helt med det samme.. og det gjør mamma så snart hun er hjemme..

De forrige gangene har jeg ligget på pasienthotellet med enerom og eget bad - hvis alternativet hadde vært 4-mannsrom så ville jeg nok heller vært hjemme, tror jeg.

Får ta det opp med jordmor ved anledning, tror jeg

Jeg fødte på Haukeland for 3,5 mnd siden, og fikk være i to døgn før jeg ble sendt hjem. Da satt jeg og gråt i bilen fordi jeg syns det var så skummelt å skulle ta seg av tulla helt alene :-) Men nå hadde ikke vi fått til noen amming før jeg dro, så jeg var nok litt på tuppa pga av det.

Å sende hjem førstegangsfødende som er i god form etter noen timer syns jeg er helt hull i hodet. Mange trenger hjelp og støtte de første dagene selv om kroppen fungerer sånn noenlunde. Og ikke alle er flinke til å gi beskjed på direkte forespørsel - man skal jo alltid klare seg så godt på egenhånd...

Neste gang skal jeg nok klare meg hvis jeg blir sendt hjem samme dagen, men jeg kommer nok omtrent til å lenke meg fast til sengen for å få slippe. Da vil jeg jo ha en liten datter hjemme som trenger omsorg, og mannen min er av den sorten som mener han har "vasket hele huset" når han har moppet over gulvene....UTEN å fjerne det som måtte befinne seg på dem først.

Ja, ikke sant? Jeg er så forb. lei av å være så flink hele tiden! Er antagelig jeg som skrur opp forventningene selv ved å være utpreget 'klare sjøl' dame - men nå er strikken tøyd langt. Hjelper ikke at jeg har vært horisontalt på sofaen med omgangssyke i fire dager.. og jeg er nede i min vekt før jeg ble gravid...

Tomorrow is another day..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...