oils Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 jeg er en kvinne på 41 som har forsøkt å bli gravid i fem år. Har et barn på 9 år fra før og har hatt 5 spontanaborter etterpå. Har jevnlig tatt hormonprøver og undersøkelser uten å finne noe galt.Jeg har nå fått kopi av alle prøvesvar tatt over flere år.Det er gjennomgående at s-østradiol ligger på 0,43 på syklusdag 4 og fsh vanligvis på rundt 5 (skal være under 12). (på referanseverdi står det østradiol mellom 0,11 - 0,22 i folikkelfase, 0,90-1,85 i midtsyklus) er ikke dag 4 folikkelfase? Det er ingen bemerkning fra lab på at østradiol er for høy. Vet at det ikke er gunstig når det gjelder fertilitet, og stusser på at dette ikke er gitt beskjed om. En annen ting: Jeg har som regel en syklus på ca.26 dager. 9 dager etter eggløsning får jeg vanligvis brunt utflod/småblødninger som varer i 6-7 dager før mensen starter Når mensen starter tar det ca 9-10 dager før eggløsning. Kan dette ha noen betydning for østradiol verdiene, siden eggløsning kommer 6 dager etter dette og østradiol kanskje er i ferd med å øke? Bør jeg egentlig sjekke østradiol tidligere enn syklusdag 4... dette ble litt rotete men håper du forstår spørsmålet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213075-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Det du beskriver at østradiol er høy og follikkelfasen noe kort er faktisk et av de første tegn på at overgangsalderen er begynt, men ikke helt for man ville regne med at FSH var begynt å stige litt, og verdi på 5 er normal. En litt kortere follikkelfase (og kortere total syklus) er også et tidlig tegn på begynnende overgangsalder, oftest skyldes det et FSH er øket å stimulerer egget til raskere utvikling. Dette er så subtile endringer at det ikke nevnes, det er bare de mest spesialiserte gynekologer/hormoneksperter som reagerer på slike forandringer. Jeg vil poengtere at slike endringer kan komme 10 år før menopausen (=siste menstruasjon). Sjekker du østradiol noen dager tidligere vil den opplagt bli lavere, men det sier oss ikke så mye. Det diskuteres om begrepet ’lutealsvikt’ er reelt. Det vil si at det produseres for litt progesteron og at det kan være årsak til småblødning før menstruasjon som du opplever. Om tilskudd av progesteron i denne fasen har noen som helt effekt er tvilsomt. Det du opplever med din syklus og de mange aborter er nok dessverre tegn på en aldringsprosess som vi ikke har noen mulighet for å reparere, se følgende nøkterne tall: I samfunn hvor det ikke brukes prevensjon har man funnet følgende rater for barnløshet: 34 år (11%) 40 år (33%) 45 år (87%) Ved prøverørsforsøk er sjansen for å oppnå graviditet per forsøk hos kvinner under 35 år 37%, 35-37år 30%, 38-40 år 20%, 41-42 år 11% og over 42 år 4%. Dessverre vil nok halvparten av graviditeter hos kvinner over 40 år ende med abort. Jeg foreslår at du tar kontakt med et privat fertilitets-senter for en grundig gjennomgang av din ’sykehistorie’ og vurdering av muligheter for . Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213075-%C3%B8strogen/#findComment-1562181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.