Gå til innhold

Hva er egentlig CP? (cerebral parese)

Anbefalte innlegg

Gjest vil vite det
Skrevet

Er det en sykdom og kan alle få det? trodde det var psykisk utviklingshemmede som hadde det.

Skrevet

En venn av meg har det, jeg husker ikke alt han fortalte meg om det, men det har iallfall ingenting med psykisk utviklingshemning å gjøre.

Det har noe med nerver og hjernen å gjøre, kameraten min er født med det, om det er sånn for alle, vet jeg ikke.

Det er også mange grader av det.

Skrevet

En er født med en hjerneskade! Det er forskjellige grader, noen har bare fysiske skader. En tror det har med at fosteret har virus i kroppen rett før eller under fødselen iht nye undersøkelser. Feks herpesleste jeg idag. Via moren da, regner jeg med.

Skrevet

Forøvrig får du nok opp mer enn du orker lese om du tar et søk.

Skrevet

Det er en hjerneskade som man er født med. Av navnet kan man se at det er lammelser fra hjernen. Som de andre skriver kan den være veldig forskjellig fra person til person, jeg kjenner mange som har det og kun en som har en psykisk utviklinghemming ved siden av.

Skrevet

Barnet til noen venner av meg fikk CP pga en skade under fødselen. Heldigvis fungerer mange med CP nesten som helt friske mennesker. Omtalte barn er bare noe svakere i høyre del av kroppen.

Gjest vil vite det
Skrevet

Det er en hjerneskade som man er født med. Av navnet kan man se at det er lammelser fra hjernen. Som de andre skriver kan den være veldig forskjellig fra person til person, jeg kjenner mange som har det og kun en som har en psykisk utviklinghemming ved siden av.

Men tro om det betegnes som en sykdom? takk for svar forøvrig....

Gjest Timari
Skrevet

nei, det regnes ikke som en sykdom, men som en skade fra hjernen.

feks så har mange som er født premature, altså mange uker for tidlig grader av CP. Så at man er født med det er vel litt upresist. Men jeg har forstått det slik at det er skader som kan skje i svangerskapet og noen får etter at du er født, feks etter surstoffmangel

Man kan ha CP som for det meste bare påvirker det ene benet, slik at man halter veldig. (Monoplegi, eller diplegi)

Hemiplegi påvirker armer og ben på samme side

Tetraplegi påvirker begge armer og begge ben, og er den mest alvorligste formen

Å ha Cp i seg selv regnes ikke som noen psykisk utviklingshemning. men mange med CP vil ha tileggsproblemer som språk og talevansker, lærevansker, syn og hørselsvansker

CP har man resten av livet

Gjest Calóni
Skrevet

Nei, det betegnes ikke som noen sykdom. Det er en funksjonshemning, og en tilstand, ikke en sykdom.

Skrevet

Det blir nok ikke regnet som nye sykdom men som en fysisk funksjonhemming.

Skrevet

Jeg trodde (i motsetning til flere andre her iallefall) at det var en skade som oppstod under fødsel. Surstoffmangel e.l. Da får man en hjerneskade, som kan påvirke psyken og/eller kroppen. På noen kan man ikke se det, men de kan ha f.eks dysleksi og konsentrasjonsproblemer, være litt "trege" i f.eks skolearbeid, snakketøyet osv. Andre kan ha lammelser i deler av kroppen, f.eks en arm og ett ben som ikke fungerer like bra som på andre sida. Man ser da veldig tydelig at det er noe galt, men de kan være helt klare og friske oppi topplokket, eller også ha problemer der.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg trodde (i motsetning til flere andre her iallefall) at det var en skade som oppstod under fødsel. Surstoffmangel e.l. Da får man en hjerneskade, som kan påvirke psyken og/eller kroppen. På noen kan man ikke se det, men de kan ha f.eks dysleksi og konsentrasjonsproblemer, være litt "trege" i f.eks skolearbeid, snakketøyet osv. Andre kan ha lammelser i deler av kroppen, f.eks en arm og ett ben som ikke fungerer like bra som på andre sida. Man ser da veldig tydelig at det er noe galt, men de kan være helt klare og friske oppi topplokket, eller også ha problemer der.

Skaden kan godt oppstå under fødselen. Dersom surstoffmangelen blir for stor, feks, sånn som du nevner.

Men skaden kan også oppstå uten at man kjenner grunnen. Det kan være vanskelig å finne ut når den oppstod, men når det ikke har vært komplikasjoner under fødselen tror jeg det er vanlig å gå utifra at skaden oppsto i fosterlivet.

Voksne mennesker som får surstoffmangel i lang tid kan også få hjerneskader. Jeg vet ikke om det kan kalles CP når skaden oppstår senere i livet, eller om den betegnelsen kun gjelder når det oppstår i begynnelsen av livet.

Skrevet

Cerebral = noe i hjernen

Parese = lammelse

Sykdommen kommer som regel av en engangshendelse der det blir for lite surstoff til hjernen, enten mens barnet enda er ufødt, under fødsel, eller i den første tida etter fødselen.

Muskelkontrollen blir svekket, man ser ofte spasmer (krampetrekninger) og ufrivillige bevegelser hos personer med CP, og en del kan også ha svekket taleevne.

Noen fungerer likevel veldig bra i dagliglivet med litt tilrettelegging, andre har behov for heldøgns pleie og omsorg.

Skrevet

Cerebral = noe i hjernen

Parese = lammelse

Sykdommen kommer som regel av en engangshendelse der det blir for lite surstoff til hjernen, enten mens barnet enda er ufødt, under fødsel, eller i den første tida etter fødselen.

Muskelkontrollen blir svekket, man ser ofte spasmer (krampetrekninger) og ufrivillige bevegelser hos personer med CP, og en del kan også ha svekket taleevne.

Noen fungerer likevel veldig bra i dagliglivet med litt tilrettelegging, andre har behov for heldøgns pleie og omsorg.

Noen fungerer også bra i dagliglivet, helt uten noen tilrettelegging. Det er kanskje de som har en svært mild variant, men jeg kjenner i alle fall en.

Han er rammet i både hånd og arm i ene siden av kroppen, men du skal være veldig oppmerksom og følge med ham lenge, for å i det hele tatt ane at det kan være noe der. Han har trent intensivt for å overkomme sitt handikap, og har langt på vei klart det. Holder/holdt noen flotte sceneshow blant annet (sang & dans)!

Skrevet

Noen fungerer også bra i dagliglivet, helt uten noen tilrettelegging. Det er kanskje de som har en svært mild variant, men jeg kjenner i alle fall en.

Han er rammet i både hånd og arm i ene siden av kroppen, men du skal være veldig oppmerksom og følge med ham lenge, for å i det hele tatt ane at det kan være noe der. Han har trent intensivt for å overkomme sitt handikap, og har langt på vei klart det. Holder/holdt noen flotte sceneshow blant annet (sang & dans)!

Jeg kjenner også fem-seks stykker som klarer seg fint uten tilrettelegging :)

Det er fullt mulig, dersom graden av CP er mild, og de er flinke til å trene opp sine svake funksjoner.

Skrevet

Jeg kjenner også fem-seks stykker som klarer seg fint uten tilrettelegging :)

Det er fullt mulig, dersom graden av CP er mild, og de er flinke til å trene opp sine svake funksjoner.

Ja, jeg reagerte bare litt på at du skrev at noen klarer seg bra i dagliglivet med litt tilrettelegging, som om det var "best case-scenario".

Ville bare presisere at CP kan komme i mange former. Jeg vet om folk som altså fungerer bedre enn de fleste (ref. sceneshow), og jeg kjenner til personer med CP som er 100% pleietrengende, og også rammet språkmessig og mentalt. Så det er absolutt en diagnose med alle variasjoner.

Skrevet

Ja, jeg reagerte bare litt på at du skrev at noen klarer seg bra i dagliglivet med litt tilrettelegging, som om det var "best case-scenario".

Ville bare presisere at CP kan komme i mange former. Jeg vet om folk som altså fungerer bedre enn de fleste (ref. sceneshow), og jeg kjenner til personer med CP som er 100% pleietrengende, og også rammet språkmessig og mentalt. Så det er absolutt en diagnose med alle variasjoner.

Man har vel gått ifra den voldsomme treninga nå pga faren for overtrening?

Jeg snakker med folk som har cp stadig vekk og jeg tror man har sluttet med det de siste årene.

Skrevet

Man har vel gått ifra den voldsomme treninga nå pga faren for overtrening?

Jeg snakker med folk som har cp stadig vekk og jeg tror man har sluttet med det de siste årene.

Jeg vet ikke, vet bare at han var sin far evig takknemlig. Han var selv overbevist om at han aldri hadde hatt den muligheten som artist uten den treningen som faren hadde hjulpet ham med under oppveksten. Han hadde nok hatt problemer ellers i hverdagen også (jobb og privat). I voksen alder er det kun når han er svært sliten/trøtt at han sliter med å koordinere arm/ben på den svake siden av kroppen.

Skrevet

Jupp, det var egentlig det jeg skulle frem til. Har litt problemer med å formulere meg rett for tida! Hehe..

Sitter med et studiekrav som skulle vært inne for ei uke siden, skriver og skriver, men vettasøren om jeg i det hele tatt kommer til å bli ferdig i løpet av dagen... "respirasjon og sirkulasjon" kan bare gå hjem og legge seg!

*Fed up av skolearbeid i dag*

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...