Gå til innhold

hvor lenge varer romjula?

Anbefalte innlegg

Gjest Romjul og sånn?
Skrevet

er det alle dager fra 25 desember til 1 Januar eller vare det lenger?

Hva heter det på Engelsk?

Og hva står "rom" for?

Skrevet

Det er den uka mellom julaften og nyttårsaften.

-resten av spm aner jeg ikke svarene på :-)

Skrevet

Romjula er vel bare til nyttårsaften vel.?

Hva "rom" står for, aner jeg ikke. Kanskje rommet mellom julaften og nyttårsaften, tomrommet liksom?

hehe nei virkelig, jeg aner ikke. :-)

Skrevet

Romjula er for meg 25-30/12, da begynner nyttårshelga. Altså de dagene man kaller X. juledag. :o)

Hva rom står for... Tja... Mellomromet mellom julaften og nyttårsaften kanskje?

Gjest Romjul og sånn?
Skrevet

Romjula er vel bare til nyttårsaften vel.?

Hva "rom" står for, aner jeg ikke. Kanskje rommet mellom julaften og nyttårsaften, tomrommet liksom?

hehe nei virkelig, jeg aner ikke. :-)

det har vel ikke noe med alkohol å gjøre?

Rom....

Skrevet

Rom....

Det kalles jo også mellomjula, så det kommer vel av mellomrommet ja. :o)

Gjest romjul+rom=romjulsdrøm
Skrevet

Rom....

Jo alle over 18 år skal drikke ett glass rom hver dag i romjula de som er fritatt er:gravide,ammende,pencillin offere og de med tannpine.

Gjest D h Ånd
Skrevet

romhelg (av norr adj rúmheilagr 'som ikke behøver å helligholdes strengt') opphav: den delen av julen som faller mellom de egentlige helligdager og trettendagen (6. jan); nå oftest: dagene mellom jul og nyttår

Fra Bokmålsordboka :-)

Gjest Zuleika
Skrevet

Det finnes ikke meg bekjent noe ord for de dagene på engelsk eller andre språk som kan oversettes direkte til romjul på norsk. Romjul er som påpekt lengere her nede de juledagene som ikke er hellige. I våre dager bruker vi den betegnelsen om perioden mellom jul og nyttår. Før kristendommen fantes det julefeiring, men den hadde nok en annen form og om de brukte romjulsdager for noen av de dagene da aner jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...