health Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hei..Jeg og min gutt har nå vært sammen i en måned.Vi bruker durex kondomer med sæddrepende som ser ut til å være svært effektivt siden jeg ikke har blitt gravid:) Vi lurer på hvordan sæddrepende virker egnetlig.Hvordan reagerer sæden på sæddrepende? Kan det gå inn i blodsystemet? Hva med vanlige kondomer, inneholder de og en type sæddrepende eller er det kun Durex kondomer med nonoxynol som har sæddrepende effekt? Håper på svar hilsen TogA 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213191-kondom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WolfMan (TopGun) Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hei. Sæddrepende krem ødelegger halen til sæden i første omgang, slik at mobiliteten til sædcellen forsvinner. Kremen dreper så selve sædcellen. Det finnes mange forskjellige typer sæddrepende middler, men siden du skriver Durex så er det Nonoxynol-9 som er virkemiddlet du snakker om. En alvorlig ulempe ved nonoxynol-9 er at stoffet kan tas opp i blodbanen. Det foreligger ingen undersøkelser som tyder på at stoffet har virkning på indre organer eller foster. Sikre bivirkninger av denne type er heller ikke rapportert. Ved hyppig bruk av sæddrepende midler sees ofte irritasjon av skjedeslimhinnen . Dette er noe som både kan føre til økt opptak av stoffet til blodbanen og reduksjon av en eventuell virus- eller bakteriedrepende effekt. Spesielt ved bruk av "p-pute", som er innsatt med nonoxynol-9, sees ofte irritasjon av slimhinnen i skjeden. Mange kvinner synes også at kondomer innsatt med sæddrepende midler svir og irriterer skjeden. Lett svie eller varmefølelse opptrer ofte ved bruk av sæddrepende gelé/krem for eksempel ved pessarbruk, men dette skyldes som regel at midlene også inneholder sitronsyre, som er helt ufarlig. Moderat bruk av sæddrepende midler kan sannsynligvis anbefales uten at man bør være redd for bivirkninger. Ved bruk flere ganger daglig over lang tid bør man imidlertid vurdere midler uten nonoxynol-9. Ta kontakt med din lege for nærmere informasjon om dette. Ingen sæddrepende midler skal brukes alene som prevensjonsmiddel, men alltid sammen med kondom eller pessar. Som du kan lese så er det ikke helt bra dette stoffet, så jeg anbefaler at dere ikke bruker for mye og ofte av det. Det er mange forskjellige komdomer, men det er ikke så ofte de er insatt med sæddrepende middler. Det de aller fleste av dem leveres med er glidemiddel, men sæddrepende middel er som regel ikke tilsatt. Man får kjøpt sæddrepende middel, både som krem og som gele på apoteket, og disse kan påføres andre komdomer om det er ønskelig med slikt middel på dem. For å se en oversikt over kondomer så er www.rfsu.no en fin side. Håper svaret ble informativt for deg/dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213191-kondom/#findComment-1564540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.