Gå til innhold

Rippe og brenne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rippe: Plukke data fra et kommersiellt medium, innebærer ofte å omgå kopisperrer etc.

Brenne: Brenne allerede "rippet" eller på annen måte stjålet materiale på et meduim - som regel cd eller dvd.

Tyveri og distribusjon av stjålet opphavsrettslig beskyttet materiale.

".........................................."

Skrevet

Rippe: Plukke data fra et kommersiellt medium, innebærer ofte å omgå kopisperrer etc.

Brenne: Brenne allerede "rippet" eller på annen måte stjålet materiale på et meduim - som regel cd eller dvd.

Da har i såfall jeg misforstått kraftig.

Jeg trodde da at å rippe i all hovedsak betyr å lagre musikk fra en CD over på pc-en?

For så enten å kunne spille den av på pc-en, eller legge over på egen mp3-spiller...?

Skrevet

Jeg trodde da at å rippe i all hovedsak betyr å lagre musikk fra en CD over på pc-en?

For så enten å kunne spille den av på pc-en, eller legge over på egen mp3-spiller...?

Det du sier er den mest vanlige oppfattelsen av konseptet "å rippe" iallefall.

Skrevet

Det du sier er den mest vanlige oppfattelsen av konseptet "å rippe" iallefall.

Takk! :)

Kan ikke skjønne at det skal behøve å være noe likhetstegn mellom å rippe og ulovlig virksomhet, slik Prozak skriver. Jeg har da faktisk lov til å få mine - helt lovlig kjøpte - CD-er over på mp3-spilleren min.

Skrevet

Det trodde jeg også. Det står ihvertfall som "ripp" i MediaPlayer. Det har jeg brukt når jeg har lagret en cd med musikk over på pc'en, f eks.

"Brenn" har jeg brukt for å brenne sanger fra pc'en over på en tom cd-plate.

Skrevet

Det trodde jeg også. Det står ihvertfall som "ripp" i MediaPlayer. Det har jeg brukt når jeg har lagret en cd med musikk over på pc'en, f eks.

Trodde det var jeg som hadde ansvaret for å brenne jeg :-)

Skrevet

Trodde det var jeg som hadde ansvaret for å brenne jeg :-)

hehe det stemmer det.

Badstua ble riktig så varm når du holdt så bra liv i ilden igår. Øvrigheta er enige om at du er en super fyrbøter. :-)

Skrevet

"Jeg trodde da at å rippe i all hovedsak betyr å lagre musikk fra en CD over på pc-en?"

Joda, det er selvfølgelig også å "rippe". Men ripping er også å omgå kopibeskyttelsen, kopiere innholdet og lage en cd-image av det - da dreier det seg jo om programvare. En vanlig kommersiell cd/dvd med programvare lar seg ikke uten videre kopiere - ergo "ripping".

"........................................"

Skrevet

Ja, brenne er jo selvsagt å lagre ting på en CD/DVD (enten det er musikk eller for den saks skyld Word-dokumenter eller hva-som-helst av filer), altså det i seg selv å lagre til en CD/DVD.

Heller ikke om det er musikk som brennes på CD, så trenger det være snakk om ulovligheter. Jeg brenner en ekstra-kopi til å ha i bilen med GOD samvittighet. Det er da såvidt meg bekjent fortsatt lov å lage en back-up til eget bruk.

Skrevet

Takk! :)

Kan ikke skjønne at det skal behøve å være noe likhetstegn mellom å rippe og ulovlig virksomhet, slik Prozak skriver. Jeg har da faktisk lov til å få mine - helt lovlig kjøpte - CD-er over på mp3-spilleren min.

"Kan ikke skjønne at det skal behøve å være noe likhetstegn mellom å rippe og ulovlig virksomhet, slik Prozak skriver. Jeg har da faktisk lov til å få mine - helt lovlig kjøpte - CD-er over på mp3-spilleren min."

Likhetstegn er det selvfølgelig ikke, per se. Men 90% av all kopiering, det være seg musikk, film eller programvare, er tyveri. De som tar egne sikkerhetskopier av ting de har kjøpt lovlig, representerer en mikroskopisk andel her. Derfor fokuserte jeg fra den vinkelen.

"........................................."

Skrevet

"Jeg trodde da at å rippe i all hovedsak betyr å lagre musikk fra en CD over på pc-en?"

Joda, det er selvfølgelig også å "rippe". Men ripping er også å omgå kopibeskyttelsen, kopiere innholdet og lage en cd-image av det - da dreier det seg jo om programvare. En vanlig kommersiell cd/dvd med programvare lar seg ikke uten videre kopiere - ergo "ripping".

"........................................"

Det finnes da mange vanlige musikk-cd-er uten kopisperre (jada, det finnes MANGE av dem, sånn ca alle cd-ene vi har i hylla vår).

Skjønner ikke hvorfor du blander ulovligheter inn i dette.

At det er ulovlig å omgå kopisperrer er en sak for seg, det trenger man vel annen programvare for enn det man vanligvis bruker for å rippe musikk-cd-er.

Skrevet

"Kan ikke skjønne at det skal behøve å være noe likhetstegn mellom å rippe og ulovlig virksomhet, slik Prozak skriver. Jeg har da faktisk lov til å få mine - helt lovlig kjøpte - CD-er over på mp3-spilleren min."

Likhetstegn er det selvfølgelig ikke, per se. Men 90% av all kopiering, det være seg musikk, film eller programvare, er tyveri. De som tar egne sikkerhetskopier av ting de har kjøpt lovlig, representerer en mikroskopisk andel her. Derfor fokuserte jeg fra den vinkelen.

For den stakkars trådstarteren som stilte spørsmålet om forskjellen mellom ripping og brenning - og for undertegnede - så fremstår svaret ditt som det reneste idioti.

Du svarer jo på noe helt annet enn det som det ble spurt om.

Skrevet

Ja, brenne er jo selvsagt å lagre ting på en CD/DVD (enten det er musikk eller for den saks skyld Word-dokumenter eller hva-som-helst av filer), altså det i seg selv å lagre til en CD/DVD.

Heller ikke om det er musikk som brennes på CD, så trenger det være snakk om ulovligheter. Jeg brenner en ekstra-kopi til å ha i bilen med GOD samvittighet. Det er da såvidt meg bekjent fortsatt lov å lage en back-up til eget bruk.

"Heller ikke om det er musikk som brennes på CD, så trenger det være snakk om ulovligheter."

Det trenger ikke, men det er så godt som alltid det. Selv om folk ikke ser på det som ulovlig.

"Det er da såvidt meg bekjent fortsatt lov å lage en back-up til eget bruk."

Selvfølgelig. Men dette er den mest brukte, og mest effektive unnskyldningen, for piratkopiering. Hvorfor tror du f.eks det var dette som var argumentene til apparatet rundt dvd-john saken? Fordi de som knakk koden og laget programmet gjorde det for å lage kopier av sine egne filmer? Not a chance.

Skrevet

Det finnes da mange vanlige musikk-cd-er uten kopisperre (jada, det finnes MANGE av dem, sånn ca alle cd-ene vi har i hylla vår).

Skjønner ikke hvorfor du blander ulovligheter inn i dette.

At det er ulovlig å omgå kopisperrer er en sak for seg, det trenger man vel annen programvare for enn det man vanligvis bruker for å rippe musikk-cd-er.

"Det finnes da mange vanlige musikk-cd-er uten kopisperre (jada, det finnes MANGE av dem, sånn ca alle cd-ene vi har i hylla vår)."

Selvfølgelig.

"Skjønner ikke hvorfor du blander ulovligheter inn i dette."

Vedkommende spurte hva "ripping" og "brenning" var, uten nærmere spesifikasjon. Jeg ga en enkel beskrivelse på minst 90% av det som skjer av ripping.

"At det er ulovlig å omgå kopisperrer er en sak for seg, det trenger man vel annen programvare for enn det man vanligvis bruker for å rippe musikk-cd-er."

Selvfølgelig. Men det er ripping. Noe som ikke kan kopieres fra mediet på vanlig måte, må rippes. Når man så må omgå kopisperrer, så er det en ekstra faktor - men ripping er det i prinsippet uansett hva slag materiale det gjelder. Og jeg skrev vel også at det _ofte_ innebærer å omgå kopisperrer Noe som er logisk, tatt i betraktning av at minst 90% av all ripping er av kopibeskyttet materiale?

Skrevet

For den stakkars trådstarteren som stilte spørsmålet om forskjellen mellom ripping og brenning - og for undertegnede - så fremstår svaret ditt som det reneste idioti.

Du svarer jo på noe helt annet enn det som det ble spurt om.

"Rippe: Plukke data fra et kommersiellt medium, innebærer ofte å omgå kopisperrer etc."

Finn feilen ved den beskrivelsen, da.

Hva er galt med det svaret? Det sier jo nøyaktig hva det er?

"............................................."

Gjest jack the burner
Skrevet

Ja, det var akkurat det jeg skulle. Jeg satt inn cc-en fordi jeg ønsket musikken på min ipod. Fant ut at jeg først måtte velge å rippe den før jeg lastet over på ipden.

Man lærer så lenge man lever.

petter smart
Skrevet

Norsk lov sier at en har lov å bryte kopisperrer for å ta kopier til bl.a. seg selv.

En kan brenne alle mulige typer data og de trenger slett ikke være stjålet.

Skrevet

Norsk lov sier at en har lov å bryte kopisperrer for å ta kopier til bl.a. seg selv.

En kan brenne alle mulige typer data og de trenger slett ikke være stjålet.

"Norsk lov sier at en har lov å bryte kopisperrer for å ta kopier til bl.a. seg selv."

Det har jeg også nevnt, tror jeg.

"En kan brenne alle mulige typer data og de trenger slett ikke være stjålet."

Som jeg sa: Det er den vanligste unnskyldningen for at man skal ha lov til å bryte kopisperrer. Du trenger imidlertid ikke ha så veldig inngående kjennskap til dette for å vite at så godt som all kopiering er piratkopiering. De sikkerhetskopiene som blir tatt til eget bruke representerer en mikroskopisk andel, som likevel blir brukt som det eneste argumentet.

Du tror vel ikke de som knakk DVD-sperren (det var _ikke_ DVD-John som knakk den, forøvrig) _faktisk_ gjorde det for å kunne spille egne, kjøpte filmer på pc-en?

Ja, det er juridisk vanskelig. Jeg ønsker også å kunne gjøre hva jeg vil med det jeg har betalt for. Men det endrer ikke de nevnte fakta.

Skrevet

Ja, det var akkurat det jeg skulle. Jeg satt inn cc-en fordi jeg ønsket musikken på min ipod. Fant ut at jeg først måtte velge å rippe den før jeg lastet over på ipden.

Man lærer så lenge man lever.

Enkelte CD-er har vel også kopisperre, slik at man ikke nødvendigvis får rippet dem med alle programmer. Men jeg har ikke inntrykk av at dette gjelder så mange.

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...