Velouria Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Hva er din favorittsuppe? Har du en oppskrift å dele også så hadde det vært topp. Jeg hadde engang en knall oppskrift på verdens beste skogssopp suppe, men den har forsvunnet, så har du en knallgod oppskrift mottas den med stor takk. Egentlig er suppe sterkt undervurdert syns jeg, det finnes jo så mye godt! Og ikke minst er dette en super årstid å spise suppe på. 0 Siter
Gjest kizi Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Kyllingsuppe (nydelig) 2 kyllingfileter, 1 stort eple, 1 løk, 2 ss smør, 1 ss karri, 2 bokser hermetiske hakkede tomater, 4 dl helmelk, 1 hønsebuljongterning, 1 ts sukker, salt, pepper etter smak, 1/2 dl finhakket persille. Del kyllingen i biter, skrell og del eplet i mindre biter og finhakk løken. Smelt smøret i en kjele og fres alt sammen i smøret. Tilsett karri, buljong, hakkede tomater og melken. La alt få et oppkok og la det småkoke i 5 - 10 min. Smak til med salt, pepper og sukker. Dryss hakket persille over før servering. Ha gjerne ferskt brød til. 0 Siter
libra Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Tom Kha Gai, nydelig suppe fra Thailand med bl.a. kylling, kokosmelk, galangal, sitrongress og lime. Det finnes haugevis av oppskrifter på nettet. 0 Siter
annegunn Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Hjemmelaget fiskesuppe.... Jeg har skrevet ned oppskriften til ære for flyfly engang, men den ligger nok på jobben. Skal legge den inn i morgen 0 Siter
nanchang Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Kvitløks-suppe: Ca 20 fedd kvitløk, skjær i tynne skiver, freses lett i olje, med 2-3 ts paprikapulver, og noen tomater i tynne skiver, litt salt og pepper, så ha oppi vatn(el. buljong), kokes en halv time, så knekk egg oppi så de blir posjerte, men jeg koker hardkokte egg og har til suppa. Ved servering ha oppi massert av persille. Glovarm suppe, med varme bagetter til, dem må det være meierismør på altså. NAM NAM. 0 Siter
loppelusa Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Tacosuppe, helt nydelig 1 pk kjøttdeig stekes, 3 buljongterninger i 1 liter vann, 1 pk philadelphiaost blandes i. Dette trekkes i 15 min. 1 1/2 glass taco saus (velg styrke selv) 1/2 purreløk 1 rød paprika 1 gul paprika 3 gulerøtter Grønnsakene deles og haes i. Svak varme i ca 15 min. Dette er til 4 personer. Nammenam! 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Toros kremet blomkål og brokkolisuppe. Den er god!Brød med smør på ved siden av. 0 Siter
loppelusa Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Tacosuppe, helt nydelig 1 pk kjøttdeig stekes, 3 buljongterninger i 1 liter vann, 1 pk philadelphiaost blandes i. Dette trekkes i 15 min. 1 1/2 glass taco saus (velg styrke selv) 1/2 purreløk 1 rød paprika 1 gul paprika 3 gulerøtter Grønnsakene deles og haes i. Svak varme i ca 15 min. Dette er til 4 personer. Nammenam! Taco suppen serveres med rundstykker og godt smør evt kryddersmør. Revet ost på toppen hvis den er hot 0 Siter
kaffepiken Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Rød linsesuppe, prøver å huske oppskriften i hodet: En løk finhakkes og fres i litt olje. Ha i en boks knuste tomater, en liter vann, en buljongterning, et fedd finhakket hvitløk, litt chili, et par teskjeer sukker. Jeg tror jeg pleier å ha litt paprikakrydder i også? Ca 2 dl røde linser, skyll dem godt. og ha sammen med resten, la alt koke i ca 30 - 40 min. Smak til med salt og evt mer krydder. Jeg liker denne suppa veldig godt, den er mettende og smakfull. Veldig godt med grove rundstykker til syns jeg. 0 Siter
Mañana Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Helt enig, jeg eeeeeeeelsker supper! Suppemenneske som jeg er! Favorittene er kremet grønnskaksuppe, blomkålssuppe med store blomkålsbiter oppi og for ikke å glemme Chili&Cheddar-suppe. Masse pepper oppi suppa er et must. Krutonger, baguetter o.l., kanskje en god salat som tilbehør er også må-ha:) 0 Siter
Gjest smilas Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 http://www.matnyttig.no/oppskrifter/ittomatsuppe.html Nydelig og også mettende om du tilsetter kjøttboller, makaroni istendenfor spagetti og eller egg. Jeg bruker nydelige klasetomater, og smaken blir nydelig. 0 Siter
Gjest smilas Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 http://www.matnyttig.no/oppskrifter/ittomatsuppe.html Nydelig og også mettende om du tilsetter kjøttboller, makaroni istendenfor spagetti og eller egg. Jeg bruker nydelige klasetomater, og smaken blir nydelig. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Brennsnut! (Hjemmelaga kjøttsuppe med kraft fra knoke og kjøttbiter i tillegg til poteter, gulrøtter, løk osv..) 0 Siter
Idéfix Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 JA!!!!! Suppe er best... Spiser gazpacho for sjette dag på rad. Men den er ikke hjemmelaget, kjøpt på gulden i oslo. Utrolig god med krutonger og litt søtet rømme med urter! Sitter også i dette øyeblikk med en bolle i fanget! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Brennsnut! (Hjemmelaga kjøttsuppe med kraft fra knoke og kjøttbiter i tillegg til poteter, gulrøtter, løk osv..) *sikle* 0 Siter
keinstein Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 I følge supperådet er suppe sunt året runt. Tinas rekesuppe er snask. http://www.nrk.no/mat/5276901.html 0 Siter
annegunn Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Hjemmelaget fiskesuppe.... Jeg har skrevet ned oppskriften til ære for flyfly engang, men den ligger nok på jobben. Skal legge den inn i morgen annegunns enkle franske fiskesuppe Grønnsaker etter smak, vi bruker 1 gulrot 1 rød paprika 1/2 purre og noen ganger fenikkel rundt 500 g fiskefilet, helst litt forskjellig - vi bruker typisk laks og torsk, men det er egentlig bare smaken og fantasien som setter begrensninger her. Flyndre, ørret, kamskjell, reker, blåskjell.... Laksefilet kommer med skinn som må skjæres bort. 1 boks hermetiske tomater Skjær grønnsakene i småbiter, gulroten i skiver. Kokes i litt vann tilsatt 1-2 fiskebujongterninger og tomat i 10 min, deretter tilsettes fiskefilet i biter. La det trekke til fisken er ferdig og begynner å falle såvidt fra hveradnre, rundt 10 min. Eventuelle skalldyr has oppi når suppa er ferdig. Krydre med estragon (og fransk fiskekrydder hvis det ikke er så lenge siden man har vært i Frankrike). Vi salter ikke, men sjonglerer med fiskebuljongen slik at det blir passe salt. Vi tilsetter en fløteskvett ved servering siden vi har en melkeallergiker i familien, evt kan du tilsette når suppa er ferdig. Tilbehør: Baguettskiver som er toastet i stekepanne (eller like enkelt i stekeovnen, men da tar det litt lengre tid), hjemmelaget aioli (majones, hvitløk, salt, evt en t-skje tomatpure - bør stå en stund) og raspet ost. Jentungen liker ikke majones og får smør istedet. Smør aioli på brødet og dryss ost på toppen. De proffe legger dem i bunnen av skåla før suppa helles over, jeg spiser mine ved siden av. Og hvitvin annegunns avanserte franske fiskesuppe er lik, men begynner med en hel laks, som fileteres. Deretter koker man kraft på hode/ryggrad, som brukes istedet for vann og fiskebuljong. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 annegunns enkle franske fiskesuppe Grønnsaker etter smak, vi bruker 1 gulrot 1 rød paprika 1/2 purre og noen ganger fenikkel rundt 500 g fiskefilet, helst litt forskjellig - vi bruker typisk laks og torsk, men det er egentlig bare smaken og fantasien som setter begrensninger her. Flyndre, ørret, kamskjell, reker, blåskjell.... Laksefilet kommer med skinn som må skjæres bort. 1 boks hermetiske tomater Skjær grønnsakene i småbiter, gulroten i skiver. Kokes i litt vann tilsatt 1-2 fiskebujongterninger og tomat i 10 min, deretter tilsettes fiskefilet i biter. La det trekke til fisken er ferdig og begynner å falle såvidt fra hveradnre, rundt 10 min. Eventuelle skalldyr has oppi når suppa er ferdig. Krydre med estragon (og fransk fiskekrydder hvis det ikke er så lenge siden man har vært i Frankrike). Vi salter ikke, men sjonglerer med fiskebuljongen slik at det blir passe salt. Vi tilsetter en fløteskvett ved servering siden vi har en melkeallergiker i familien, evt kan du tilsette når suppa er ferdig. Tilbehør: Baguettskiver som er toastet i stekepanne (eller like enkelt i stekeovnen, men da tar det litt lengre tid), hjemmelaget aioli (majones, hvitløk, salt, evt en t-skje tomatpure - bør stå en stund) og raspet ost. Jentungen liker ikke majones og får smør istedet. Smør aioli på brødet og dryss ost på toppen. De proffe legger dem i bunnen av skåla før suppa helles over, jeg spiser mine ved siden av. Og hvitvin annegunns avanserte franske fiskesuppe er lik, men begynner med en hel laks, som fileteres. Deretter koker man kraft på hode/ryggrad, som brukes istedet for vann og fiskebuljong. Du glemte vintipset! *lagrer i favoritter* 0 Siter
annegunn Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Du glemte vintipset! *lagrer i favoritter* Vintipset? *ute av trening* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Vintipset? *ute av trening* På tide å oppdatere kunnskapen! Drakk forresten denne på nyttårsaften: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/no/-/NOK/DisplayProductInformation-Start;%24sid%24ET2eHl8XHfac3ByiuyKUaA4dVne5eGSyKXo=?ProductID=iCwKCgo63wkAAADsj7mkI0%2eD&PageableID=nKQKdlEKlC0AAAEImMb_bH2l&PageableName=Matches&PageNumber=0&searchtype=standard&butikk_key_navn=&butikk_key_id= Den var nydelig! Og til hovedretten: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/no/-/NOK/DisplayProductInformation-Start;%24sid%24ysTh2dhK3pbh2JuI_ZDrr4lAjY7Gv-Pv8oM=?ProductID=lHUKCgo6VBEAAADs7EekI09q&PageableID=MawKdlEKzHMAAAEIAD7_bK6o&PageableName=Matches&PageNumber=1&searchtype=meny&butikk_key_navn=&butikk_key_id= 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.