Gå til innhold

er det noen kristne her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg holder på med en skoleoppgave i religion og skal intervjue en person som jeg vet har en kristen tro. Siden jeg er ute litt i siste liten, og ikke har funnet noen som passer å spørre tenkte jeg å høre med dere her inne.

Spørsmålet lyder som følger:

"Hva innebærer det for deg å være/bli frelst"?

håper noen kan ta seg tid til å svare:)

mvh

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

29

• keinstein

13

• nikolinen

11

• benniie

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

hjertebarnet
Skrevet

Hm. Vil bare si at det er nok mange med kristen tro, dypt troende mennesker, som slett ikke bruker betegnelsen "frelst" på den måten. Det er en ordbruk som brukes innenfor noen type kristne miljøer, slett ikke alle. Bare så det er sagt.

Skrevet

Hm. Vil bare si at det er nok mange med kristen tro, dypt troende mennesker, som slett ikke bruker betegnelsen "frelst" på den måten. Det er en ordbruk som brukes innenfor noen type kristne miljøer, slett ikke alle. Bare så det er sagt.

Det er riktig, men jeg er ute etter deres mening ang "frelsen" og da kan de gjerne svare slik du svarte nå.

Tro er noe personlig og det er nettopp derfor jeg stiller dette spøremålet; for å se om troende innen samme religion har forskjellig mening og oppfatning av et så sentralt tema som "frelsen".

Skrevet

Hvis jeg er snill, har det bra, og alt er i orden, hva skal jeg frelses fra?

Kunne trenge litt mer penger da.

Skrevet

Det er riktig, men jeg er ute etter deres mening ang "frelsen" og da kan de gjerne svare slik du svarte nå.

Tro er noe personlig og det er nettopp derfor jeg stiller dette spøremålet; for å se om troende innen samme religion har forskjellig mening og oppfatning av et så sentralt tema som "frelsen".

Kanskje frelse betyr å underkaste seg religionen? Ikke sikkert underkastelse i noen form er så bra for alle.

Skrevet

Kanskje frelse betyr å underkaste seg religionen? Ikke sikkert underkastelse i noen form er så bra for alle.

"Kanskje frelse betyr å underkaste seg religionen?"

Hvis man ser på de som bruker ordet mest, menigheter á la pinsevennene etc., så er vel "hjernevaskelse" en god beskrivelse.

"............................................."

Skrevet

"Kanskje frelse betyr å underkaste seg religionen?"

Hvis man ser på de som bruker ordet mest, menigheter á la pinsevennene etc., så er vel "hjernevaskelse" en god beskrivelse.

Sikkert en god beskrivelse når mennesker blir fratatt resonneringsevne og dømmekraft.

Skrevet

Sikkert en god beskrivelse når mennesker blir fratatt resonneringsevne og dømmekraft.

Nei nei nei...de blir ikke fratatt det - de gir det fra seg.

".............................................."

Skrevet

Nei nei nei...de blir ikke fratatt det - de gir det fra seg.

".............................................."

Kanskje. I bytte for fellesskap, tilhørighet og en mening i livet? Jeg syns synd på psykisk svake og kontaktsøkende som blir skadet for livet av selvutnevnte psykologer/psykopater.

Skrevet

Å være frelst for meg vil si at jeg tror på Jesus Kristus som Guds sønn, og at han døde for å frelse fra all verdens synd. Frelst betyr jo også "reddet", dvs vi er reddet ved Jesu soning på korset. Dvs at vi er fri fra loven, og at ingen gjerninger gjør oss mer rettferdige enn andre. Det er kun av nåde vi blir frelst, ikke av det vi måtte foreta oss av gode gjerninger.

Det står jo i Bibelen at alle som med sin munn bekjenner, og i sitt hjerte tror at Jesus er Guds sønn, skal blir frelst. I det innbefatter også troen på Golgataverket og oppstandelse.

Ja, er nok pinsevenn, men er langt fra mer hjernevasket enn noen andre her inne. Man er vel like hjernevasket den som ikke tror, det er lettere å la seg påvirke av de som heftig rakker ned på kristne og kristendommen, enn av de få kristne som piper litt her inne. Eller hva?

Men i alle fall; praise the Lord, og Gud velsigne dere alle! ;-)

Skrevet

Kanskje. I bytte for fellesskap, tilhørighet og en mening i livet? Jeg syns synd på psykisk svake og kontaktsøkende som blir skadet for livet av selvutnevnte psykologer/psykopater.

Pisevenner - nynazistmiljøer. Samme ulla? :-)

Jeg har ikke inntrykk av at det nødvendigvis er de svakeste og minst ressurssterke som blir "frelst" - men de blir jo gjerne både tragiske og uintelligente som følge av det :-)

"..........................................."

Skrevet

Hvordan kan du si at store deler av verdens befolkning blir fratatt dømmekraft og ressonneringsevne ved å være kristne? Herlighet........... blir helt matt jeg.

Gjest Zuleika
Skrevet

Hvordan kan du si at store deler av verdens befolkning blir fratatt dømmekraft og ressonneringsevne ved å være kristne? Herlighet........... blir helt matt jeg.

Noen har problemer pga. liten penis, andre pga. religioner. Slik er en del av moderne tider dessverre;)

Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det nødvendigvis er de svakeste og minst ressurssterke som blir "frelst" - men de blir jo gjerne både tragiske og uintelligente som følge av det :-)

HÆ? Må nesten sjekke om jeg fikk embedseksamenen min på billigsalg............

Her blir jeg (altså pinsevenn-kristen) beskyldt for å være det ene og det andre.......... attpå til uintelligent. Hehe, nei skulle likt å se hvem som kom best ut av det både på den ene og andre fromten (også dømmekreft og ressonneringsevne....)

Gjest Zuleika
Skrevet

...men de blir jo gjerne både tragiske og uintelligente som følge av det :-)

Slik menneskeforakt bør ikke avsluttes med smilefjes. For en ubalanse du er i noen ganger.

Skrevet

Jaja, liten penis kan vel være et problem for mange....... Tror du det er slik at det er de med liten penis som rakker mest ned på kristendommen? (Tester ut min manglende ressonneringsevne.....)

Skrevet

Å være frelst for meg vil si at jeg tror på Jesus Kristus som Guds sønn, og at han døde for å frelse fra all verdens synd. Frelst betyr jo også "reddet", dvs vi er reddet ved Jesu soning på korset. Dvs at vi er fri fra loven, og at ingen gjerninger gjør oss mer rettferdige enn andre. Det er kun av nåde vi blir frelst, ikke av det vi måtte foreta oss av gode gjerninger.

Det står jo i Bibelen at alle som med sin munn bekjenner, og i sitt hjerte tror at Jesus er Guds sønn, skal blir frelst. I det innbefatter også troen på Golgataverket og oppstandelse.

Ja, er nok pinsevenn, men er langt fra mer hjernevasket enn noen andre her inne. Man er vel like hjernevasket den som ikke tror, det er lettere å la seg påvirke av de som heftig rakker ned på kristne og kristendommen, enn av de få kristne som piper litt her inne. Eller hva?

Men i alle fall; praise the Lord, og Gud velsigne dere alle! ;-)

Uhm...nei, der er du rimelig på jordet. Det er en sammenlikning som ikke holder mål på noe område. Det er ytterst få "ekstreme" ikke-tro samfunn i verden.

Men ellers - det finnes selvfølgelig pinsevenner som ikke er hjernevaskede og helt sosialt hjernedøde. Jeg har bl.a en i familien (som riktignok er "født" inn i det, og ikke "frelst"). Men flertallet av de jeg har møtt opp gjennom årene - og det er en god del - har desverre vært mer eller mindre hjernevaskede og stokk dumme. Jeg mener - den og den musikken er "djevelmusikk" etc. - er det mulig å ha hodet lengre opp et visst sted?

Skrevet

Noen har problemer pga. liten penis, andre pga. religioner. Slik er en del av moderne tider dessverre;)

Shit, dette innlegger kom på feil plass først......... Men her skal det altså være :

Jaja, liten penis kan vel være et problem for mange....... Tror du det er slik at det er de med liten penis som rakker mest ned på kristendommen? (Tester ut min manglende ressonneringsevne.....)

Skrevet

Du vil selvfølgelig ikke forstå det - hadde du forstått det, så hadde du ikke vært troende på samme måte. Å tro blidt er å mangle eller ignorer en god del ressonementer - det ligger i troens natur. Enkelt og greit. Og trives man med det, så er det jo greit.

Skrevet

Shit, dette innlegger kom på feil plass først......... Men her skal det altså være :

Det er vel heller de med liten pikk som blir "frelste". Så slipper de å bli forkastet av damene p.g.a det - og når de kommer til bryllupsnatten så er det jo for sent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...