Gå til innhold

Ferie - Tyrkia

Anbefalte innlegg

Gjest kinamamsen
Skrevet

Vi vurderer å reise til Tyrkia to uker i mai. Noen her som har erfaringer å dele. Positivt - negativt ? Hvilke steder er bra? Det er så mye å velge mellom Vi har barn på 7 og 10 år. Har sett på Blue Village Pascha Bay og Blue Star Club Portobello. Noen som har vært der og kan fortelle litt om det ?

Fortsetter under...

Gjest Lettere skeptisk
Skrevet

Vi har allerede bestilt tyrkiatur etter påske og begynner å få litt kalde føtter. Hva med denne fugleinfluensaen? Tenker dere på dette når dere bestiller?

Gjest kinamamsen
Skrevet

Vi har allerede bestilt tyrkiatur etter påske og begynner å få litt kalde føtter. Hva med denne fugleinfluensaen? Tenker dere på dette når dere bestiller?

Må ærlig talt si at jeg ikke har tenkt på det, men når du sier det så... Huff !

Sannsynligheten for å bli rammet av fugleinfluensa er vel ganske liten; tross alt. Det er vel bare enkteltilfeller i Tyrkia (3 eller 4 søsken ?) som har fått smitten - er det ikke ? Ille nok det altså, men hvor stor er sannsynlighet for at vi skal bli rammet av dette - tenker jeg.

Hvor har dere bestilt i Tyrkia?

Skrevet

La være å spise fugl på reisen, så er dere vel sikret.

Det har såvidt meg bekjent ennå ikke forekommet at fugleinfluensaen har begynt å smitte fra menneske til menneske, kun fra fugl til menneske.

De tre barna (søsknene) som døde hadde både lekt med og spist syk fugl (foreldrene avlivet syk fugl, og serverte som mat, antakelig pga uvitenhet). Jeg leste i en-eller-annen nettavis (aftenposten.no?) at barna hadde lekt med fuglenes hoder, etter at de var slaktet... Trist at informasjonen og alvoret i situasjonen ikke når ut til de som trenger det.

Men allikevel ingen grunn til å bli hysteriske, mener nå jeg.

Gjest quando
Skrevet

Jeg ville ikke valgt Tyrkia, og det er IKKE pga fugleinfuensaen. Har vært i Tyrkia på ferie to ganger, men aldri mer. Tyrkerne er et lure/trikse folkeslag, med et elendig kvinnesyn.

De er utrolig frekke og pågående, neste på grensen til mangel på folkeskikk. De legger bl a an på 13-14 årige lyshårede jenter, hvis ikke pappa holder de under oppsikt.

For ikke å snakke om de forbanna innpåslitne selgerne.

Nei, reis til en gresk øy, du!

Skrevet

Jeg ville ikke valgt Tyrkia, og det er IKKE pga fugleinfuensaen. Har vært i Tyrkia på ferie to ganger, men aldri mer. Tyrkerne er et lure/trikse folkeslag, med et elendig kvinnesyn.

De er utrolig frekke og pågående, neste på grensen til mangel på folkeskikk. De legger bl a an på 13-14 årige lyshårede jenter, hvis ikke pappa holder de under oppsikt.

Sånn sett er jeg enig, i alle fall i mye av det du skriver, Hellas er et langt hyggeligere ferieland enn Tyrkia. Særlig ålreit er det om man reiser til øyer litt utenom den verste turiststrømmen...

Annonse

Skrevet

Jeg hadde IKKE dratt nå. Vurderte å dra til sommeren, men har bestemt meg for å la være siden fugleinfluensaen har kommet til landet der.

Tar ikke unødvendige risikoer, selv om sjansen for å bli smittet sikkert er minimal. Man vet jo aldri.

Forøvrig var mamma og søstra mi i Alanya for et par måneder siden, og ble helfrelst. De skulle visst tilbake de også.

Gjest kinamamsen
Skrevet

Sånn sett er jeg enig, i alle fall i mye av det du skriver, Hellas er et langt hyggeligere ferieland enn Tyrkia. Særlig ålreit er det om man reiser til øyer litt utenom den verste turiststrømmen...

Hvilken øy anbefaler du da ? Vil gjerne kunne fly direkte til øya. Har vært på Rhodos, Paros, Naxos og Kos, men det er MANGE år siden. Helt tilbake til Interrail perioden i min ungdom - og det begynner å bli en stund siden ;o)

Mottar gjerne tips når det gjelder både øyer og hoteller. Vi liker å bo på OK hoteller. Gjerne stor leilighet.

Skrevet

Hvilken øy anbefaler du da ? Vil gjerne kunne fly direkte til øya. Har vært på Rhodos, Paros, Naxos og Kos, men det er MANGE år siden. Helt tilbake til Interrail perioden i min ungdom - og det begynner å bli en stund siden ;o)

Mottar gjerne tips når det gjelder både øyer og hoteller. Vi liker å bo på OK hoteller. Gjerne stor leilighet.

Jeg liker meg godt på Chios, og også på Lesvos. Det går direktefly til begge øyene.

Til Chios er det - såvidt jeg vet - kun Lilleput Reiser som har charter-turer. Se http://www.lilleput.no (De har også reiser til Lesvos, Peloponnes og Halkidiki. Tror Peloponnes (og kanskje Halkidiki) også er spennende. Men til Lesvos ville jeg reist med Ving, Apollo eller andre som flyr dit (Saga eller Star Tour tror jeg). Dette fordi de har reisemål på en annen side av øya enn Lilleput. Men sånt er sikkert smak og behag.

Jeg har bodd på temmelig enkle hoteller på begge øyene, men kjenner ei som reiser MYE til Chios (1-2 ggr. i året), og hun har ofte bodd på Sun Village. Ellers er Sea Breeze nydelig, men ligger øde til.

På Lesvos har jeg bodd i den sjarmerende landsbyen Molivos (også kalt Mithimna, Mithimna, Molyvos - hehe). Men det er svært bratt der, slitsomt om man reiser med små barn, med mindre man velger å bo ved stranda (Olive Press eller Amfitritri), eller i Petra (som har lang sandstrand). Eftalou (litt utenfor Molivos) er også fint, i alle fall om man vil bo på barnevennlige hoteller med alt innen hotellområdet. Sjekk nettsidene til Ving, Apollo osv. så får du et bilde av hotell-tilbudet og de ulike stedenes særpreg. De tre nevnte stedene ligger uansett innen en avstand på 5-6 km, men med ganske forskjellig preg.

På Chios liker jeg meg best i Megas Limnionas (der bl.a. Sun Village-hotellet ligger, men også Venus studios, som er ganske fine). Karfas har flere hoteller, større turisme, uten å kunne sies å være en virkelig turistgetto. Sistnevnte sted har finest sandstrand. Jeg har jo ikke barn, så vi har sikkert litt ulike preferanser for hvor man ønsker å reise. Men jeg har reist mange ganger til Chios, og møtt mange barnefamilier, en del av disse er "faste gjengangere" som reiser dit år etter år.

Begge øyene er store, med mye å se om man reiser rundt i leiebil, noe som anbefales. Ut over svømmebasseng, sandstrender, barnevennlige restauranter og barnevennlige grekere, så er det ikke noe særlig "barnetilbud" på disse øyene, i form av bamseklubber eller vannland osv. Men det ser ut til at barna trives uansett, i alle fall de jeg har vært i kontakt med.

Hm - som vanlig drar jeg i vei, men spør gjerne mer - hvis du lurer på noe.

Gjest kinamamsen
Skrevet

Jeg liker meg godt på Chios, og også på Lesvos. Det går direktefly til begge øyene.

Til Chios er det - såvidt jeg vet - kun Lilleput Reiser som har charter-turer. Se http://www.lilleput.no (De har også reiser til Lesvos, Peloponnes og Halkidiki. Tror Peloponnes (og kanskje Halkidiki) også er spennende. Men til Lesvos ville jeg reist med Ving, Apollo eller andre som flyr dit (Saga eller Star Tour tror jeg). Dette fordi de har reisemål på en annen side av øya enn Lilleput. Men sånt er sikkert smak og behag.

Jeg har bodd på temmelig enkle hoteller på begge øyene, men kjenner ei som reiser MYE til Chios (1-2 ggr. i året), og hun har ofte bodd på Sun Village. Ellers er Sea Breeze nydelig, men ligger øde til.

På Lesvos har jeg bodd i den sjarmerende landsbyen Molivos (også kalt Mithimna, Mithimna, Molyvos - hehe). Men det er svært bratt der, slitsomt om man reiser med små barn, med mindre man velger å bo ved stranda (Olive Press eller Amfitritri), eller i Petra (som har lang sandstrand). Eftalou (litt utenfor Molivos) er også fint, i alle fall om man vil bo på barnevennlige hoteller med alt innen hotellområdet. Sjekk nettsidene til Ving, Apollo osv. så får du et bilde av hotell-tilbudet og de ulike stedenes særpreg. De tre nevnte stedene ligger uansett innen en avstand på 5-6 km, men med ganske forskjellig preg.

På Chios liker jeg meg best i Megas Limnionas (der bl.a. Sun Village-hotellet ligger, men også Venus studios, som er ganske fine). Karfas har flere hoteller, større turisme, uten å kunne sies å være en virkelig turistgetto. Sistnevnte sted har finest sandstrand. Jeg har jo ikke barn, så vi har sikkert litt ulike preferanser for hvor man ønsker å reise. Men jeg har reist mange ganger til Chios, og møtt mange barnefamilier, en del av disse er "faste gjengangere" som reiser dit år etter år.

Begge øyene er store, med mye å se om man reiser rundt i leiebil, noe som anbefales. Ut over svømmebasseng, sandstrender, barnevennlige restauranter og barnevennlige grekere, så er det ikke noe særlig "barnetilbud" på disse øyene, i form av bamseklubber eller vannland osv. Men det ser ut til at barna trives uansett, i alle fall de jeg har vært i kontakt med.

Hm - som vanlig drar jeg i vei, men spør gjerne mer - hvis du lurer på noe.

Takk for masse flott info ! Jeg får så reisefeber når jeg leser dette ;o) Måtte vinteren gå fort og vi kommer raskt fram til mai !

Gjest Lettere skeptisk
Skrevet

Må ærlig talt si at jeg ikke har tenkt på det, men når du sier det så... Huff !

Sannsynligheten for å bli rammet av fugleinfluensa er vel ganske liten; tross alt. Det er vel bare enkteltilfeller i Tyrkia (3 eller 4 søsken ?) som har fått smitten - er det ikke ? Ille nok det altså, men hvor stor er sannsynlighet for at vi skal bli rammet av dette - tenker jeg.

Hvor har dere bestilt i Tyrkia?

Vi skal til et lite sted mellom Antalya og Alanya. Tror det heter Incekum.

Skrevet

Takk for masse flott info ! Jeg får så reisefeber når jeg leser dette ;o) Måtte vinteren gå fort og vi kommer raskt fram til mai !

Skal dere ha fullt utvalg, så bør dere bestille reisen tidlig, de mest populære bostedene/hotellene blir jo tidligst utsolgt...

Forresten så så jeg såvidt en reklame i helgen, tror det var Star Tour som nå tilbyr hus til leie som charter-ferie, istedenfor bare leiligheter og hotellrom. Kanskje interessant?

Gjest Sol&sommer
Skrevet

Hei!

Vi var på Blue Village P.B i september '04 med to unger på da 7 og 10. Vi var strålende fornøyd!!! Utrolig flott anlegg, kunne ikke ha vært bedre for ungene! Reiser mer enn gjerne tilbake til akkurat samme sted!

Annonse

Skrevet

Tanta og onkelen min har vært i Tyrkia tre ganger og alle tre gangene har de fått magesjau.. Svigers har også vært der og en av dem ble endatil innlagt på sykehus med matforgiftning. De var på typiske turiststeder...

En annen sak er fugleinfluensaen der nede nå. Jeg tror ikke jeg ville ha reist dit med barn når situasjonen er som nå...

Skrevet

Jeg synes man kan legge ferien, pengene og sin derved direkte støtte til et annet land enn Tyrkia som er notorisk befengt med fengslede og torturerte opposisjonelle, intellektuelle og andre tilfeldige.

Sånn an passant.

Skrevet

Vi skal dit 1 uke i mai. Blue star club portobello (eller noe sånt...). Aner ingenting om hvordan det er der, så det skal bli spennende. Den fugleinfluensa episoden skjedde øst i landet. Synes derfor det er hysterisk å utelukke Tyrkia som reisemål av den grunn.

Ikke har jeg jenter heller. "Bare" 4 gutter som jeg tviler på at noen tyrkere vil klå på;-)

Skrevet

Innpåslitne selgere der. Men jeg trivdes greit. (Men det er vel ca. 8 år siden vi var der...)

Den gang var det gode priser der. En del billigere enn andre steder. Vi var i Alanya (tror jeg det heter)

Skrevet

Gi deg nå. Grekere er mye mer uhøflige enn tyrkere, du skulle bare visst hva de sier om deg bak ryggen din.

Tyrkerne jobber gjerne ræva av seg for å tjene penger da det ofte er kurdere med dårlig råd som driver i turistbransjen.

Skrevet

Var på Blue Village Pascha Bay alene med unger på 3 og 5 år i sept 2001. Strålende fornøyd på DE premissene, det var et fint anlegg.

Men syntes egentlig det var finere da vi var i Icmeler i 1994 eller noe sånt, selv om det var et veldig enkelt hotell. Fine utflukter. Aner ikke om det er like bra nå.

Har vært litt rundt omkring i Syden men har bare blitt dårlig i magen ett sted, i Egypt i 2002. Men det var likevel en flott tur, selv alene med de samme barna pluss et til i magen :-)

Lurer litt på den fugleinfluensaen, foreløpig ville jeg ikke tatt skrekken, men hvem vet hvordan stoda er senere på våren??

Gjest kinamamsen
Skrevet

Det var mange gode svar å få. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde tenkt så mye på fugleinfluensaen, men det burde jeg selvfølgelig gjøre. Tror nok smittefaren er minimal, men man trenger ikke å ta sjanser når det er andre alternativer.

Jeg tror det blir til at vi går for Kreta i mai. Der fant vi et fint Blue Village hotell, og selv om det blir dyrt tror jeg det vil falle i smak hos både liten og stor. Er litt kresen på hotellet når vi skal være borte i 14 dgr. Dersom det er noen med tips og råd om Kreta så kom igjen !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...