Gå til innhold

Kan man lære seg å synge?

Anbefalte innlegg

Gjest Singstar
Skrevet

Jeg har ikke sangstemme for fem flate øre, jeg synger rett og slett fryktelig falskt. Problemet er at jeg er veldig glad i å synge, og skulle ønske jeg ble flinkere.

Kan man trene seg opp til å synge bedre? Og til å få finere klang i stemmen? Jeg hører selv at selv om jeg treffer tonene rett, så har jeg ikke noen fin klang.

Og ennå en ting; er vibrato noe som er medfødt eller kan man lære seg det også? Sånn ala Ane Brun tenker jeg på.

Veldig lei meg for at jeg ikke kan synge, det må være helt vidunderlig å ha en skikkelig fin sangstemme. :-(

Gjest Sanglærer
Skrevet

Du kan trene deg opp til å synge renere og få bedre klang (med mindre du er fullstendig tonedøv da...) men man kan ikke trene seg opp til å få en fantastisk stemme. Vibrato kan også læres, type Ane Brun eller Whitney Houston *grøss*

Skrevet

Dersom du er FULLSTENDIG tonedøv, er det lite som kan gjøres.

Men både gehør og stemme kan trenes opp. Vibrato kan man lære seg.

Skrevet

Det er klart du kan trene deg opp til å synge. Det er ikke mange som kan synge ordentlig uten å ha hatt en eller annen form for undervisning. Men hvor lett det er, og hvor mye du får ut av det, er individuellt.

"............................................"

Skrevet

Det finnes såkalte "Jeg kan ikke synge-kurs" man kan melde seg på. Veit de har i Oslo, og de har hatt i min by. Lurer på om det er Norsk Musikkråd som har vært arrangør?

Eller du kan kontakte kulturskolen i kommunen din og høre om de har sangpedagog som kan gi deg privattimer.

Gjest allekanlæreåsynge
Skrevet

Hvis du har vilje og lyst til å bruke tid på å lære å synge kan du bli like bra som proffene!!!!

Begynn her:

http://www.allekansynge.no/

Lykke til med sangkarriæren! ;-)

Gjest trykkpålinken
Skrevet

Hvis du har vilje og lyst til å bruke tid på å lære å synge kan du bli like bra som proffene!!!!

Begynn her:

http://www.allekansynge.no/

Lykke til med sangkarriæren! ;-)

Har du en popstjerne/idol- drøm eller liker du bare å synge? Vi har kurset for deg. Sangkurs for ungdom og voksne i pop, rock etc. To ulike aldersgrupper: 10 - 17 år, 18 år og oppover.

Teksten ovenfor er sakset fra sidene du finner link til under her:

http://www.allekansynge.no/?a_id=468

Lykke til!

bugge -jenta
Skrevet

Du kan trene deg opp til å synge renere og få bedre klang (med mindre du er fullstendig tonedøv da...) men man kan ikke trene seg opp til å få en fantastisk stemme. Vibrato kan også læres, type Ane Brun eller Whitney Houston *grøss*

Ja vibrato kan læres, og da er det en større kunst å synge "rent" uten vibrator når det trengs, spør du meg:o)

Alt til sin tid.

Hilsen ei som synger en del.

Gjest tilinspirasjon
Skrevet

Har du en popstjerne/idol- drøm eller liker du bare å synge? Vi har kurset for deg. Sangkurs for ungdom og voksne i pop, rock etc. To ulike aldersgrupper: 10 - 17 år, 18 år og oppover.

Teksten ovenfor er sakset fra sidene du finner link til under her:

http://www.allekansynge.no/?a_id=468

Lykke til!

Insirerer Ane deg? Finn mer insirasjon med henne her:

Samleside med Ane Brun:

http://www.nrk.no/musikk/artistar/4399725.html?p_saksunivers_id=22476

Lykke til!

fuji1365380447
Skrevet

De fleste som ikke kan synge er bare dårlige fordi de ikke ble utsatt for noe særlig sang og musikk da de var små.

Musikalitet er til en viss grad medfødt, men det må også trenes.

Noen få mennesker er fra naturens siden fullstendig tonedøve, og vil ha lite hjelp av å øve. Men de aller fleste som "ikke kan synge" kan læres opp til å synge mye bedre!

Men sang, som alle andre egenskaper, må trenes på. Selv Sissel Kyrkjebø må øve for å holde stemmen ved like.

Gjest sammenhenger
Skrevet

Kan jeg få spørre deg om noe (tilsynelatende) helt annet? Har du dysleksi også? (lese- og skrivevansker). Det mange ikke vet, er at mange som har dysleksi, også synger urent, og omvendt. Det ser ut som det er samme fungeringen i hjernen som det "er noe med". I tilfelle vil det nok være vanskelig å gjøre særlig endring med det, dessverre.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Kan jeg få spørre deg om noe (tilsynelatende) helt annet? Har du dysleksi også? (lese- og skrivevansker). Det mange ikke vet, er at mange som har dysleksi, også synger urent, og omvendt. Det ser ut som det er samme fungeringen i hjernen som det "er noe med". I tilfelle vil det nok være vanskelig å gjøre særlig endring med det, dessverre.

LOL

Jeg kjenner mange, inklusive meg selv, som synger falskt og som (dessverre) ikke kan skylde på dysleksi.

Min søster går til sangpedagog, jeg syns ikke hun har blitt særlig flinkere. Men siden hun selv er så strålende fornøyd lider jeg meg heller gjennom trallinga hennes. :-D

Skrevet

Den sammenhengen har jeg aldri hørt. Har du noen informasjon om dette?

".........................................."

Skrevet

Kan du komme med noen troverdige kilder på dette?

Jeg og den ene søsteren min synger som to kråker, men vi leste rent lenge før vi begynte på skolen begge to. Har aldri hatt dysleksiproblemer.

Gjest Singstar
Skrevet

Nei, jeg har ikke dysleksi :-)

Og jeg tror ikke jeg er helt tonedøv, jeg hører godt selv når jeg synger feil.

Men jeg sliter likevel med å finne riktig tone og å huske melodier.

Kanskje jeg bare må synge mye mye mer! (Stakkars mann og barn)

Skrevet

Kan du komme med noen troverdige kilder på dette?

Jeg og den ene søsteren min synger som to kråker, men vi leste rent lenge før vi begynte på skolen begge to. Har aldri hatt dysleksiproblemer.

Det er vel i såfall ikke snakk om at det _må_ henge sammen, men evt. at man ser en større tendens til tonedøvhet hos dyslektikere? Gjetter jeg, ihvertfall. Men jeg ville også sett en seriøs kilde på det der.

Forøvrig: Folk har ofte en helt feil oppfatning av hva det vil si å være tonedøv og/eller ummusikalsk. Man kan godt være musikalsk uten å synge særlig rent. Jeg er et eksempel på det - jeg har aldri lært å synge i det hele tatt, og har problemer med å synge rent i lengden. Men det kommer med trening, pluss gjerne litt instruksjon i pusteteknikk etc. Det at man ikke klarer å modulere stemmen etc. er ikke nødvendigvis det samme som mangel på gehør.

".........................................."

Skrevet

"Og jeg tror ikke jeg er helt tonedøv, jeg hører godt selv når jeg synger feil."

Godt poeng. Hvis man er tonedøv, så hører man ikke det.

"............................................"

Skrevet

Du kan definitivt lære deg å synge. En god sangpedagog kan gjøre underverker med stemmen din.

Du lærer å bruke magemusklene riktig. Du lærer å puste riktig. Du lærer å varme skikkelig opp. Du vil øke spennvidden i stemmen din.

Bare sett i gang!

Skrevet

Da er det håp! :)

Skrevet

Ja vibrato kan læres, og da er det en større kunst å synge "rent" uten vibrator når det trengs, spør du meg:o)

Alt til sin tid.

Hilsen ei som synger en del.

Synge med vibrator?

Burde ikke det høre hjemme på sexforum, i såfall? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...