Gjest Tonje86 Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 hei... Jeg har tidligere bodd sammen me en fyr som ble veldig fort sint,likte å ha makt og i mange tilfeller slo og utnytta meg på flere måter...for ca et år siden fikk jeg hjelp til å komme meg ut av dette forholdet, og fikk det mye bedre! men nå i ettertid har jeg ofte hatt perioder hvor jeg tenker masse på det som skjedde,hva som kunne skjedd, jeg har vært nervøs for å være alene, sovet dårlig, blitt plaget av mareritt osv...i et tilfelle hvor jeg så en film om ei jente som ble slått av kjæresten sin gikk det faktisk så langt at kjæresten min trodde jeg fikk angst anfall!!! jeg hadde problemer med å puste,stirret rett ut i lufta og hadde helt panikk....han fikk ikke kontakt med meg på flere minutter! kjæresten min vet stort sett alt om det tidligere forholdet...det var han som hjalp meg bort, og han har alltid stilt opp og støttet meg når jeg trenger det! likevel lurer jeg på om det kan være andre måter å få hjelp på!? er det et spesielt nettsted, noen jeg kan kontakte osv!? hadde blitt takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213368-vanskelige-forhold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tassy Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Synd du ikke har fått noen svar Tonje. Det fortjener du. Jeg har ingen direkte erfaring med en slik i ett forhold,men har opplevd det samme som barn bare i mindre skala og ikke så alvorlig (tror nemlig det ikke er så alt for stor forskjell her). Jeg kjenner ikke til ditt tidligere forhold, for du sier ikke så alt for mye om det hvor lenge dere var sammen, hvordan du ble utnyttet, hva slags vold som ble utført etc. Uansett, så synes jeg dette likner sterkt på en form for overgrep, både mentalt og fyssisk. Jeg har med senere tid tenkt slik at den personen som utøver makt over andre enten det måtte være psykisk el. fysisk, så er det maktutøveren som er den usikre. Den maktsyke forsøker å tilrøve seg makt over deg som substisjon for ens egen usikkerhet på seg selv. Håper du skjønner noe av hva jeg sier? Det kan virke litt hobbypsykolog dette her, men mye av grunnen til at jeg sier dette er at jeg sitter inne med en del "rester" av disse tåpelige maktfutøver føelsene selv som jeg har antageligvis arvet siden jeg var barn. Men, gudsjelov har jeg såpass mye selvinsikt at jeg ikke har blitt totalt ødelagt da...hehe. Det jeg vil fortelle deg Tonje er bare det at det er ikke deg det er noe galt med. Du har muligens blitt "skadet" av en person som over hodet ikke hadde rett til å gjøre noe slikt mot deg. Men ikke gi opp håpet, tror nemlig du kan rette opp masse og muligens alt og komme deg på rett "kjøl" igjen. Håper du får masse støtte fra kjæreste, venner og familie. Du er heldig som har en slik kjæreste som støtter deg slik, ikke alle er like heldige som deg. Men håper også at de ikke går rundt og synes synd på deg hele tiden, det hjelper ingen ting. Prøv å bygg opp igjen selvtilliten. Jeg ville kanskje startet med å analysere hele det gamle forholdet og snakket med noen i samme situasjon. Du kan søke på nettet. Det finnes masse hjelp å få der. Her er noen tips: 1. http://www.alternativtilvold.no/ 2. http://www.kampdager.no Jeg vet det finnes flere der ute, men kommer ikke akkuratt på noen her og nå. Søk så finner du. Håper du fikk litt hjelp ut av dette & lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213368-vanskelige-forhold/#findComment-1576852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenkende33 Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hei kjære deg! Først og fremst skal du være sjeleglad for at du kom deg bort fra denne personen - pris deg lykkelig for det! Men at han har gjort stor skade mot deg, det er helt sikkert. Det du har vært utsatt for er veldig traumatisk, og kanskje bør du vurdere profesjonell hjelp. Men prøv uansett å ikke se på deg selv som et "offer", du er jo på et vis det (altså et usyldig offer) - men bestem deg heller for å prøve å forstå HVORFOR noen personer utøver makt og vold slik han har gjort mot deg. Prøv å ta kontrollen over det som har skjedd mot deg, prøv å forstå det litt "utenfra", gjennom å søke informasjon om den typen avvikende atferd. Jeg var i et lignende forhold selv, bare at jeg klarte å komme meg unna før han begynte å direkte slå. Men den psykiske volden, med manipulering, trakassering og trusler, opplevdes ganske ille. Jeg tror jeg vet mye om den angsten du føler. Det er litt over et år siden jeg kom meg unna nå, og selv om jeg gradvis kommer meg videre, så vil minnene sitte i lenge. Jeg er ikke fullt så "paranoid" lenger, men jeg hadde voldsalarm en periode, og bor fremdeles på hemmelig adresse. Det er riktig og viktig som Tassy sier - dette er IKKE din feil! Har du noen formening om hvorfor han oppførte seg som han gjorde? Er han psykopatisk anlagt, altså at han har en personlighetsforstyrrelse? Eller har han bare problemer med aggresjon og sinne, og ikke klarer å kontrollere selv selv? De to tilstandene kan utarte seg ganske likt, men er likevel vesentlig forskjellige. Min ex var/er psykopat. Det vil si at han har et stort behov for makt og kontroll over andre mennesker. Det sies at psykopater har så mye uro inni seg, at det å skylde på andre for alt som er galt, er en måte å flytte fokus bort fra sin egen indre uro - de trenger noen å skylde på, nærmest en "søppelbøtte" hvor de kan dumpe all "dritten", all uroen de bærer på. Psykopater har liten/ingen empati for andre, men kan fremstå som svært sjarmerende og sympatiske dersom de vil oppnå noe. Og de er veldig smarte på mange måter, veldig manipulerende, vet hvordan de skal få makt over andre. En psykopat vil ikke kunne helbredes, og vil aldri egentlig evne å innse sine egne feil. Jeg søkte mye informasjon på nettet selv. Jeg har fått spesielt mye hjelp fra Landsforeningen for psykopatofre, og ikke minst Rådgivningskontoret for kriminalitetsofre. Sjekk nettstedene www.psykopat.no og www.kriminalitetsofre.no. Har du anmeldt ham for den volden han har utøvd mot deg?? Husk at det han har gjort mot deg er kriminelt, og straffes med fengsel dersom han blir kjent skyldig. Problemet er bare at slik atferd stort sett skjer uten vitner, gjerne innenfor husets fire vegger. Da blir det fort ord mot ord, og anmeldelser blir lett henlagt, dessverre... Ta godt vare på din nåværende kjæreste - han er gull verdt!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213368-vanskelige-forhold/#findComment-1576975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.