Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på når man skriver et spørsmål:

Vet du dette...?

Vet du dette..?

Skal det være tre punktum og spørsmålstegn eller to punktum og spørsmålstegn?

Viktige spørsmål, dette, ser du!

Skrevet

Det skal ikke være punktum før spørsmålstegn!

Men på dol og andre "muntlige" fora kan man koste på seg en del ekstra prikker innimellom for å nyansere det man ønsker å si........ ;-)

Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen regler om dette, men jeg bruker i hvert fall alltid tre punktum - og det gjør Word også (etter tre punktum, blir de liksom mindre). Det _ser_ mest rett ut også.

:-)

Skrevet

Det skal ikke være punktum før spørsmålstegn!

Men på dol og andre "muntlige" fora kan man koste på seg en del ekstra prikker innimellom for å nyansere det man ønsker å si........ ;-)

Så i bunn og grunn kan man ikke skrive:

Så du skjønner hva jeg mener...?

på korrekt norsk?

Skrevet

Jeg ser at du allerede har fått svar her.

Ja,jeg stusset virkelig over spørsmålet ditt.

Har aldri lært at det skal være noe punktum i slike tilfelle.

Punktum og spørsmålstegn er lekeverdig skilletegn som avslutter et utsagn eller et spørsmål.( også utropstegn kommer i samme bås.)

Det hender jeg selv kommer til å plusse på med et eksta ! dersom jeg vil understreke noe.

Men det er jo ikke riktig, det

heller !

Skrevet

Så i bunn og grunn kan man ikke skrive:

Så du skjønner hva jeg mener...?

på korrekt norsk?

Nei, det tror jeg ikke, men du kan se på sprakrad.no om det står noe der, eventuelt ringe/e-maile til språkkonsulenter og spørre.

Her på dol eller i en e-mail ville jeg brukt tre prikker i en slik setting, men jeg ville aldri ha skrevet det i en mer formell setting.

Skrevet

Hva i alle dager?

Er dette noe god norsk da? (uten punktum)

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke, men du kan se på sprakrad.no om det står noe der, eventuelt ringe/e-maile til språkkonsulenter og spørre.

Her på dol eller i en e-mail ville jeg brukt tre prikker i en slik setting, men jeg ville aldri ha skrevet det i en mer formell setting.

Du har sikkert rett. Man tar farge av denne dolinga.

Skrevet

Du har sikkert rett. Man tar farge av denne dolinga.

det er like før du roper ut *LOL* når noen forteller deg en vits! ;-)

Skrevet

Man kan vel bruke punktum før ? om det er et spørsmål med litt "tvil" i, om du skjønner hva jeg mener...? Har i allefall alltid oppfattet det slik.

Skrevet

det er like før du roper ut *LOL* når noen forteller deg en vits! ;-)

He-he!

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du ha prikk-prikk-prikk foran spørsmålstegn i det hele tatt, da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...