Gå til innhold

Er denne personen uhøflig

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor
Skrevet

det har hendt jeg også har gjort det hvis jeg har vært stressa, men da har det vært med folk jeg kjenner. og da gir jeg heller et mere utfyllende svar senere.

Hvis det er et helt nytt bekjentskap så ville jeg nok ikke svart bare ja med mindre jeg trodde nummeret tilhørte noen andre

Om jeg ikke kjente personen kan det godt hende jeg hadde sendt et mer utfyllende svar senere, om jeg hadde kommet på det:)

Men mennesker bruker sms forskjellig, sånn er det bare. Ring neste gang, så vet du bedre hvordan ståa er?

Fortsetter under...

Skrevet

Da tviler jeg på at jeg hadde svart i det hele tatt men hvis det var noen jeg ville bli bedre kjent med så hadde jeg ringt tilbake.

La oss si at det var noen du såvidt hadde møtt et par ganger, en bekjent av en kompis e.l, som du hadde snakket litt med. Jeg kan godt se for meg situasjoner hvor jeg ville følt at jeg måtte svare med normal høflighet.

Men nå er jeg sånn at jeg ikke skiller mellom sms, telefon og ansikt-til-ansikt. Det er til og med enda viktigere via sms, iom. at det ikke er mulig å høre noe på stemmen eller se kroppsspråket.

".........................................."

Skrevet

La oss si at det var noen du såvidt hadde møtt et par ganger, en bekjent av en kompis e.l, som du hadde snakket litt med. Jeg kan godt se for meg situasjoner hvor jeg ville følt at jeg måtte svare med normal høflighet.

Men nå er jeg sånn at jeg ikke skiller mellom sms, telefon og ansikt-til-ansikt. Det er til og med enda viktigere via sms, iom. at det ikke er mulig å høre noe på stemmen eller se kroppsspråket.

Hvis jeg føler at jeg må svare, så ringer jeg opp. Men jeg kan ikke fordra sms, send meg heller en mail og jeg svarer garantert. Så antagelig er det bare meg som er gammel og gammeldags ;o)

Skrevet

Kanskje denne personen kjørte bil eller var opptatt med noe da vedkommende svarte på meldingen.

Skrevet

Etterhvert har jeg lært meg hvem som kun skriver kjappe, korte meldinger og hvem som skriver varme, gode meldinger!

Jeg har iallefall merket meg at folk har utrolig ulike måter å skrive SMS-meldinger på. Ofte stemmer det heller ikke med virkeligheten.

Antagelig er denne personen en person som ikke liker spesielt godt å sende meldinger. Ikke legg mer i det enn det :-)

Skrevet

Jeg har ei venninne som er mye verre. Hun svarer stort sett ikke på sms'er i det hele tatt, med mindre jeg skriver noe som krever et helt konkret svar, og da svarer kan det ta en dag før hun svarer. Skriver jeg bare for å fortelle noe eller si hei hvordan går det, får jeg som regel ingen svar.

Hun er en hyggelig venninne ellers, altså, hun bare skjønner ikke takt og tone med mobil-meldinger.

Det kan være meg. :) Vil helst svare på en ordentlig måte og da hender det at det ikke passer å skrive akkurat da. Særlig hvis svaret på det vedkommende spør om er negativt. Så glemmer jeg det, og vips har det gått en dag eller to. Ikke meningen altså!

Men til gjengjeld tenker jeg ikke over om andre ikke svarer på en stund.

Det er veldig irriterende med folk som tar det opp etterpå hver gang jeg har svart litt sent. De virker fryktelig usikre.

På vegne av alle som er som meg; jeg beklager.

Annonse

Skrevet

Jeg har flere sånne ja/nei-personer på sms-kontoen, så du er altså ikke den eneste. Ikke noe å gjøre med, man skal ikke tolke alt ihjel.

Skrevet

Hvis jeg får et sånt spørsmål på sms hender det at jeg også bare svarer ja akkurat der og da, hvis jeg er opptatt med et eller annet. Etterpå tenker jeg at jeg var veldig uhøflig og ringer eller sender en sms der jeg beklager mitt korte svar, og forklarer grunnen.

Gjest Oh, I know
Skrevet

Jeg har flere sånne ja/nei-personer på sms-kontoen, så du er altså ikke den eneste. Ikke noe å gjøre med, man skal ikke tolke alt ihjel.

Amen.

Kan du ikke lære bor det til flere kvinner.

*sukk*

Skrevet

Jeg har en mann som stor sett veksler mellom svarene "ja", "nei", "ok" og "glad i deg" (det siste fordi det er en standardmelding inne i telefonen hans! *lol*)

Det går greit.

Men hadde jeg fått et kort ja fra noen som i den beskrevne situasjonen hadde jeg nok stusset litt over det, ja.

Skrevet

Vel, det grenser kanskje mot uhøflighet.

Men jeg må innrømme at jeg selv ofte skriver "ja", "nei" eller "OK" i tekstmeldinger. Noen ganger orker man ikke taste inn så mye mer :)

Skrevet

Jeg forstår godt de som besvarer sms-meldinger så kort som mulig.

Selv er jeg en av de som er passe lei av å få slike meldinger om alt mulig rart, og forsøker å svare så kort jeg kan.

Desverre er jeg samtidig av den høflige sorten, så jeg irriterer meg ikke rent lite av og til når jeg får spørsmål som ikke kan besvarer kort.

Da tenker jeg som regel "hvorfor pokker kunne du ikke heller ha ringt meg - din gjerrige f..en"

Skrevet

"Forøvrig, ja/nei svar må være lov det. Har han planer- ja det har han. Du fikk svar på det du spurte om. Litt kort kanskje, men hey- sånn er det bare."

Helt uenig - så lenge det er noen man egentlig ikke kjenner. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ganske uhøflig. Om man synes uhøflighet er helt ok når det gjelder sms, så er det en annen sak.

Det som er uhøflig er å sende spørsmål på sms som ikke kan besvares kort.....

Annonse

Skrevet

Siden det er snakk om en person du ikke kjenner så godt synes jeg det var ganske uhøflig å svare så kort. Det virker veldig avvisende.

Det blir noe annet når noen man kjenner godt svarer sånn. Jeg, og sikkert mange med meg, hater å skrive lange avhandlinger på sms. Når folk vet om det synes jeg det er greit å svare dem kort, men jeg tar meg sammen og skriver et ordentlig svar når jeg får meldinger fra nye venner og bekjente.

Skrevet

Det som er uhøflig er å sende spørsmål på sms som ikke kan besvares kort.....

Hvorfor i all verden er det uhøflig? Foretrekker helt klart det fremfor å måtte heftes med å snakke i telefonen!

Skrevet

Hvorfor i all verden er det uhøflig? Foretrekker helt klart det fremfor å måtte heftes med å snakke i telefonen!

Fordi du da "krever" eller forventer at den personen du sendte spørsmålet til, skal bruke tid på å knotte ned et langt svar til deg på sms.

Slike spørsmål og svar går det vesentlig raskere og enklere å besvare pr telefon.

Derfor ser jeg på det som uhøflig å sende slike spørsmål pr sms - og svarer konsekvent at "ring meg så får du svar".

Skrevet

Jeg har en mann som stor sett veksler mellom svarene "ja", "nei", "ok" og "glad i deg" (det siste fordi det er en standardmelding inne i telefonen hans! *lol*)

Det går greit.

Men hadde jeg fått et kort ja fra noen som i den beskrevne situasjonen hadde jeg nok stusset litt over det, ja.

Hehe, ja det er stort sett hankjønn som bruker ja/nei/vet ikke.

Men jeg vet ikke helt hva som er 'verst'... kvinnelige familiemedlemmer bruker side opp og side ned for å si 'hei, vi har det bra, håper dere har det bra'.

:)

Skrevet

Hehe, ja det er stort sett hankjønn som bruker ja/nei/vet ikke.

Men jeg vet ikke helt hva som er 'verst'... kvinnelige familiemedlemmer bruker side opp og side ned for å si 'hei, vi har det bra, håper dere har det bra'.

:)

Det er da slett ikke "verst"!

*snurt langskriver*

;-)

Skrevet

Det er da slett ikke "verst"!

*snurt langskriver*

;-)

Joda, bare hyggelig, men poenget er at det får meg til å føle meg litt småekkel og gir meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke greier å draaaa hilsningsfraser og smalltalk like langt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...