Cumbria Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har lest tråden til bb71, hvor noen benevnes som snobber. Jeg lurer på hva dere legger i dette begrepet? Er man en snobb fordi man har bedre råd enn gjennomsnittet? Er snobb en spesiell mennesketype, som gjennom sin nedlatende væremåte i forhold til andre mennesker utøver sitt snobberi? 0 Siter
Gjest verdiløs? Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Vel, for meg er en snobb en som må ha alt innen siste nytt, og skryter av det. Snobben måler andre fra topp til tå for å se om de er verdt noe. Æsj, jeg er glad jeg ikke kjenner sånne, men det har vel sin grunn 0 Siter
Gjest D H Ånd Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=snobb&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Snobber er de som tror de er bedre enn andre. De som ser ned på folk som spiser Grandiosa, selv spiser de bare kanapeer med kapers :-) De menger seg ikke med folk som ikke har minst like mye penger eller har en statusjobb (lege, direktør osv.) Her i den lille byen jeg bor i finnes det flere slike. Pjuuuuk!!! 0 Siter
Gjest snobb Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Vet ikke om noen så på fakta på lørdag om hytter sist lørdag ..... han som hadde den gedigne hytta på Beitostølen, det var en skikkelig snobb for meg. 0 Siter
Babette Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Vet ikke om noen så på fakta på lørdag om hytter sist lørdag ..... han som hadde den gedigne hytta på Beitostølen, det var en skikkelig snobb for meg. Enig! Jeg hadde nok ikke sagt nei takk til hytta hans (bedre er jeg ikke), men jeg hadde mye mere sans for de folka som tok buss i fjellanorakk og gikk på ski til hytta med bagasjen på slep. Og unger har veldig godt av å måke og hugge og lære seg at ingenting kommer av seg selv. De virket jo ikke sytete i det hele tatt. 0 Siter
morsan Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Enig! Jeg hadde nok ikke sagt nei takk til hytta hans (bedre er jeg ikke), men jeg hadde mye mere sans for de folka som tok buss i fjellanorakk og gikk på ski til hytta med bagasjen på slep. Og unger har veldig godt av å måke og hugge og lære seg at ingenting kommer av seg selv. De virket jo ikke sytete i det hele tatt. Og så da de snakket om noe som var nokså enkelt (husker ikke helt - var det en parafinovn slik at de slapp å stå opp på natten for å fyre med ved??), så ble det omtalt som "skikkelig luksus". Mens han med kjempehytta omtalte den som "relativt moderne standard". Jeg skal love deg at han hadde mye på den hytta som jeg ikke engang har hjemme! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Jeg er enig i at man ikke automatisk er en snobb fordi man har mer penger enn gjennomsnittet. Det er noe med væremåten, og det kan like gjerne ramme de rikeste som de ikke fullt så rike. 0 Siter
snø Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Enig! Jeg hadde nok ikke sagt nei takk til hytta hans (bedre er jeg ikke), men jeg hadde mye mere sans for de folka som tok buss i fjellanorakk og gikk på ski til hytta med bagasjen på slep. Og unger har veldig godt av å måke og hugge og lære seg at ingenting kommer av seg selv. De virket jo ikke sytete i det hele tatt. Jeg har også vokst opp med hytter som ikke er så veldig lukseriøse. Men jeg må innrømme at nå som vi bygger hytte selv, så velger jeg den mindre karakterbyggende varianten med innlagt strøm, vann og kloakk. Og vi skal ha oppvaskmaskin ;-) Årsaken er enkel og grei: Når man har små barn og er i full jobb så er hverdagen i grunnen karakterbyggende nok. Når vi skal slappe av på hytta skal tiden brukes på barna, ikke til å tømme do og vaske opp. Men vi må nok måke snø okke som ;-) Ellers synes jeg at snobber er sånne som må snakke om hvor bra alt de har er, og gjerne snakke ned det andre har samtidig. Jeg kjenner flere mennesker med god økonomi, store hus og masse ting, men som ikke er det minste snobbete. Og jeg kjenner folk som har atskillig mindre, som er Snobbete med stooor S. Ser ikke sammenheng mellom inntekt og snobberi. 0 Siter
Gjest snobb Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Enig! Jeg hadde nok ikke sagt nei takk til hytta hans (bedre er jeg ikke), men jeg hadde mye mere sans for de folka som tok buss i fjellanorakk og gikk på ski til hytta med bagasjen på slep. Og unger har veldig godt av å måke og hugge og lære seg at ingenting kommer av seg selv. De virket jo ikke sytete i det hele tatt. ) jeg hadde heller ikke sagt neitakk til den hytta. Men jeg kan garantere at gemalen min ikke hadde hatt blazeren hengenes i klesskapet ). 0 Siter
Gjest hvem definerer hvem Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Vel, jeg har her på DOL opplevd å bli kalt snobb bare fordi det kom fram at jeg hadde høy utdanning og likte klassisk musikk. Selv definerer jeg en snobb som en som ser ned på andre og mener de ikke er like bra som en selv (noen ganger ligger det mindreverdskomplekser bak egentlig). Snobbete syns jeg også at folk er dersom de alltid må ha siste nytt i klær, moter, møbler osv. Folk kan også være snobbete på enkelte områder og ikke på andre (de kan ha feks en snobbete musikksmak). Selv ser jeg ikke ned på folk som er annerledes enn meg selv, har respekt for andre, er ganske uhøytidelig av meg. Men jeg har skjønt at det å definere andre som snobbete, nok ofte har mye å gjøre med en selv (enten det er misunnelse eller rett og slett mindreverdsfølelse som ligger bak). 0 Siter
Gjest construction Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Et eksemple på en snobb, er en som snakker nedlatende om dansebandsmusikk, men som kjenner at det rykker i dansefoten når vedkommende hører slik musikk, 0 Siter
morsan Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Litt artig forresten, at enkelte ser ut til å mene at rik=snobb når man tenker på ordets opprinnelse! ;-) Ordet snobb, eller snob som det heter på engelsk,kommer av det latinske "sin nobile", forkortet til "s. nob" Tidligere var det stort sett kun de noble herrer som studerte ved universitet - dvs sønner av grever og lorder etc. Disse noble herrer ble innskrevet i navnelisten som for eksempel (fullstendig oppdiktet tittel): "Appelgate, Duke of Gloucester" eller "Whiskerson, Lord of Pultham" osv. Men så kunne det skje da, at det kom en student UTEN tittel! Gidameg! Vedkommende ble da ført opp i navnelistene som "Wilson, s. nob." Han var altså uten en nobel tittel. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Vel, jeg har her på DOL opplevd å bli kalt snobb bare fordi det kom fram at jeg hadde høy utdanning og likte klassisk musikk. Selv definerer jeg en snobb som en som ser ned på andre og mener de ikke er like bra som en selv (noen ganger ligger det mindreverdskomplekser bak egentlig). Snobbete syns jeg også at folk er dersom de alltid må ha siste nytt i klær, moter, møbler osv. Folk kan også være snobbete på enkelte områder og ikke på andre (de kan ha feks en snobbete musikksmak). Selv ser jeg ikke ned på folk som er annerledes enn meg selv, har respekt for andre, er ganske uhøytidelig av meg. Men jeg har skjønt at det å definere andre som snobbete, nok ofte har mye å gjøre med en selv (enten det er misunnelse eller rett og slett mindreverdsfølelse som ligger bak). Jeg liker også klassisk musikk, men er kanskje den minst snobbete personen jeg sjøl kjenner. Forresten husker jeg innlegget ditt. 0 Siter
Babette Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 ) jeg hadde heller ikke sagt neitakk til den hytta. Men jeg kan garantere at gemalen min ikke hadde hatt blazeren hengenes i klesskapet ). Ikke min heller! Han var en smule "heisann, Montebello", den godeste hyttekaksen. 0 Siter
morsan Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ikke min heller! Han var en smule "heisann, Montebello", den godeste hyttekaksen. LOL! Synes forøvrig at det var bra kryssklipt etter at han fyren hadde fortalt om at der kunne den datteren med kjæreste bo og der kunne den bo etc etc, så kom et innslag med en som snakket om at et av poengene med hytte var å få en nærhet til hverandre som man ikke har i hverdagen hjemme, og da ble det galt å ha "hytter" med egne boområder for hhv voksne og barn etc. 0 Siter
morsan Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Vet ikke om noen så på fakta på lørdag om hytter sist lørdag ..... han som hadde den gedigne hytta på Beitostølen, det var en skikkelig snobb for meg. Jeg fikk forresten bare med meg slutten av det programmet, men det skal gå i reprise i morgen kveld på NRK2, og da skal jeg få med meg alt! :-) veldig interessant program om det norske hyttefolket! :-) 0 Siter
Babette Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 LOL! Synes forøvrig at det var bra kryssklipt etter at han fyren hadde fortalt om at der kunne den datteren med kjæreste bo og der kunne den bo etc etc, så kom et innslag med en som snakket om at et av poengene med hytte var å få en nærhet til hverandre som man ikke har i hverdagen hjemme, og da ble det galt å ha "hytter" med egne boområder for hhv voksne og barn etc. Ja, det var jo helt som i amerikanske serier, med eget bad til hver. Men jeg har inntrykk av at for en del er det hytta som er livet. Tilværelsen i uka med jobb og mas er bare en nødvendighet for å kunne leve det gode liv på hytta i helger og ferier. Men det var jo en arbeidsmaur med i programmet som også hadde veldig fin hytte, men som ikke var det spor Montebello. Han som snekra og pusla fra morgen til kveld. Hehe, jeg hadde også sansen for han med jakthytte i et tre og traktoren parkert utenfor. Med poteter til koking rett på Jøtul-ovnen. 0 Siter
morsan Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ja, det var jo helt som i amerikanske serier, med eget bad til hver. Men jeg har inntrykk av at for en del er det hytta som er livet. Tilværelsen i uka med jobb og mas er bare en nødvendighet for å kunne leve det gode liv på hytta i helger og ferier. Men det var jo en arbeidsmaur med i programmet som også hadde veldig fin hytte, men som ikke var det spor Montebello. Han som snekra og pusla fra morgen til kveld. Hehe, jeg hadde også sansen for han med jakthytte i et tre og traktoren parkert utenfor. Med poteter til koking rett på Jøtul-ovnen. Ja, he he, den jakthytta, ja! Og fyren hadde humor, som f eks da han tømte vaskevannet ut av vinduet og sa at han hadde utslippstillatelse! *humre humre* Men _litt_ pussig at han snakket så varmt om det å ikke ta seg til rette i naturen etc og så setter han opp _den_ ufattelig stygge bua med delvis plastbvegger og ikke mkinst Kjører traktor innover i skauen! ;-) 0 Siter
Babette Skrevet 10. januar 2006 Skrevet 10. januar 2006 Ja, he he, den jakthytta, ja! Og fyren hadde humor, som f eks da han tømte vaskevannet ut av vinduet og sa at han hadde utslippstillatelse! *humre humre* Men _litt_ pussig at han snakket så varmt om det å ikke ta seg til rette i naturen etc og så setter han opp _den_ ufattelig stygge bua med delvis plastbvegger og ikke mkinst Kjører traktor innover i skauen! ;-) Det er jo ikke sikkert at dyrene i skogen synes jakthytta er stygg, hehe. Og jeg synes det er veldig romantisk å ha det primitivt. Hente vann i bekken og løse kryssord i skinnet fra parafinlampa. Drikke vin av tomme sennepsglass og sitte på trammen om kveldene og snakke med ugla. Sukk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.