Gå til innhold

Uhøflig eller sosialt uintelligent?

Anbefalte innlegg

Gjest Dritlei
Skrevet

Har ei venninne som jeg (og andre venninner) begynner å bli lei. Noen eksempler:

Jeg ba henne bursdagsselskap. Men hun gir beskjed om at hun kan ikke komme før kl 21, for hun og familien er alltid og svømmer på lørdagskveldene.

Hun droppet juletrefest med datteren sin, for det var midt i middagstida på en søndag, og da blir de alltid bedt bort på middag til noen i familien.

På vanlige "symøtekvelder"kommer hun _aldri_ til samme tid som oss andre, alltid 1 - 2 timer senere. Enten må hun legge datteren sin før hun kan dra (datteren er nå 4 år, og faren er til stede!), eller det er andre ting som gjør at hun ikke kan møte opp til samme tid som oss andre.

Må nevne at mannen hennes også er sånn, de er stempla som sære av alle som kjenner de.

Er det ikke snålt med folk som er sånn? Hun er alltid sånn, dette var noen eksempler.

Egentlig burde jeg bli litt fornærmet og lei meg fordi hun ikke viser mer interesse for bursdagsselskapet mitt enn at hun ikke for en gangs skyld kan droppe en aktivitet til fordel for min bursdag.

Uhøflig og egoistisk, er hun ikke?

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

4

• Luska

3

• laguna1365380434

3

• skorpionfisken

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest konsekvenser av hennes valg
Skrevet

Tja. Jeg ville ikke invitert ei til min bursdag som oppførte meg slik (og jeg ville sagt til henne hvorfor). Dere kan jo også vurdere om dere vil la henne fortsette i syklubben. Men det er viktig å si fra om hvorfor, og si at "de som skal være med, må prioritere dette nok til å komme i tide".

Hun bør jo møte litt konsekvenser av slik respektløs atferd, slik at hun kanskje skjønner at hun må gjøre noe med problemet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Familien er muligens sær, men ikke nødvendigvis uhøflig og egoistisk.

Skrevet

Så lenge hun sier i fra at hun kommer litt senere, må hun da vel få lov til å gjøre hva hun allerede har planlagt. Syns det er flott jeg at hun viser familien sin at hun prioriterer dem.

Kommer hun alltid for sent uten å si ifra, derimot, da er hun uhøflig.

Skrevet

Hvis problemet er at hun ikke møter opp i tide, så synes jeg det er greit så lenge hun sier ifra om det på forhånt.

Folk som konsekvent kommer for seint er irriterende, men man venner seg til dem etter hvert.

Hun prioriterer familien sin, og det er jo forståelig når man har små barn.

Skrevet

Tror jeg hadde blitt irritert da. Hvordan ville hun reagert om det var hun som ba til selskap og dere kom for sent?

Jeg er nok strake motsetningen enn henne da jeg er svært opptatt å komme etter avtale. Jeg er nok litt for nervøs for å komme for sent.

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Synes det er flott at hun prioriterer barna sine jeg, selv om mannen er der, det er jo tydelig at han også prioriterer familien.

Om hun kommer kl 19 eller 21 til et selskap er vel det samme, når hun sier fra om det på forhånd, og likevel velger å komme. Det hadde vært verre om hun bare uteble. Det samme gjelder andre avtaler så lenge hun er klar på det på forhånd når hun kan komme.

Det er faktisk ikke venninner som burde prioriteres først når en har små barn.

Venninner som bare vil være venninner hvis man stiller opp på det minste vink er etter min mening uhøflige eller sosialt uintelligente.

Skrevet

Hun høres kanskje litt sær ut? Jeg hadde værtfall blitt ganske irritert hvis folk ikke orket å si ifra om at de ble senere.

Men sier hun ifra i god tid er det noe annet.

Gjest Persille
Skrevet

La meg gjette - hun er eneste i vennekretsen med (små) barn?

Skrevet

Uhøflig og egoistisk? Fordi hun gikk i familiemiddag istedetfor juletrefest? Hva har dere som venninner med det å gjøre?

Når man alltid prioriterer annet enn vennene sine er man kanskje ikke en supergod venninne, men derfra til å være sosial uintelligent og egoistisk er det langt, særlig fordi det hun prioriterer er sin egen familie.

Bare slutt å be henne da vel, hvis hun irriterer dere så mye.

laguna1365380434
Skrevet

Da er jeg sær også. Jeg spør også ofte om det er OK om jeg kommer senere på ting jeg har lyst til å gå på istedet for å ikke dukke opp i det hele tatt hvis jeg har flere planer på en og samme dag.

Jeg har aldri tenkt over det som verken uhøflig eller sosialt uintelligent jeg altså, men man lærer så lenge man lever..;-)

JEG synes det er litt på trynet med sånne som sitter å klakker med neglene, sender SMS og oppfører seg som de reneste sauehunder, når de la oss si er sammen med sju venner og venter på tre..;-) Noen er sinnsykt mye mer opptatt av klokka enn å snakke med de som faktisk er til stede!

*notorisk sen*

Skrevet

La meg gjette - hun er eneste i vennekretsen med (små) barn?

Nei, hun er absolutt ikke den eneste med barn, det har vi alle.

Poenget er at vi treffes relativt sjelden, ca. en gang i mnd., og _hver_ gang må hun komme senere. Hun sier i fra på forhånd, det skal hun ha, men likevel...

Og å prioritere familien sin er riktig og viktig det, men når vi sees såpass sjelden som vi gjør, og hun er ikke sosial med andre enn oss, så går det kanskje an å prøve å rette seg litt etter andres tid...

Syns jeg.

Skrevet

Noen _er_ bare sånn. Det er ingen unnskyldning, men noen klarer aldri å lære seg klokka eller skjønne hvor irriterende det er for andre at de aldri kommer tidsnok.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Nei, hun er absolutt ikke den eneste med barn, det har vi alle.

Poenget er at vi treffes relativt sjelden, ca. en gang i mnd., og _hver_ gang må hun komme senere. Hun sier i fra på forhånd, det skal hun ha, men likevel...

Og å prioritere familien sin er riktig og viktig det, men når vi sees såpass sjelden som vi gjør, og hun er ikke sosial med andre enn oss, så går det kanskje an å prøve å rette seg litt etter andres tid...

Syns jeg.

Ok - da er saken litt annerledes :)

Dersom du er samme som hovedskriver da...

Om man lever med barnefaren - så må det jo kunne gå an å dele litt på oppgavene!

Gjest Dritlei Luska
Skrevet

Uhøflig og egoistisk? Fordi hun gikk i familiemiddag istedetfor juletrefest? Hva har dere som venninner med det å gjøre?

Når man alltid prioriterer annet enn vennene sine er man kanskje ikke en supergod venninne, men derfra til å være sosial uintelligent og egoistisk er det langt, særlig fordi det hun prioriterer er sin egen familie.

Bare slutt å be henne da vel, hvis hun irriterer dere så mye.

Vi som venninner har så klart ikke noe med om hun drar på juletrefest eller i familiemiddag. Det var kun et eksempel på at hun aldri kan omprioritere. Hvis hun er på familiemiddag 52 søndager i året, så går jo ikke verden under om hun en søndag velger noe annet.

På samme måte tenker jeg når hun er bedt i selskap o.l. Det er såpass sjelden vi venninnene er sammen, så det er ikke snakk om at hun "må" prioritere familien pga. tidsnød. Virker mer på oss som hun kun vil kjøre sitt eget løp.

Husk at jeg kun har kommet med et utdrag her, det er utallige fler episoder.

Gjest Dritlei Luska
Skrevet

Ok - da er saken litt annerledes :)

Dersom du er samme som hovedskriver da...

Om man lever med barnefaren - så må det jo kunne gå an å dele litt på oppgavene!

Ja, jeg er samme - glemte å endre signaturen *gremm* :o)

Dette er jo selvfølgelig ikke et verdensproblem for meg, egentlig bare et hjertesukk - og ønske om litt forståelse for min irritasjon! :o)

Gjest Dritlei Luska
Skrevet

Noen _er_ bare sånn. Det er ingen unnskyldning, men noen klarer aldri å lære seg klokka eller skjønne hvor irriterende det er for andre at de aldri kommer tidsnok.

Det er ikke snakk om at hun ikke kan klokka, hun gir alltid beskjed på forhånd. Min irritasjon går på at det _aldri_ passer for henne når det passer for andre. Og kan _aldri_ omprioritere. Hun bruker masse tid på familien sin i utgangspunktet, så om hun skulle måtte vike fra noen hun pleier å gjøre en gang i blant, tror jeg ikke det hadde skadet familielivet hennes.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, jeg er samme - glemte å endre signaturen *gremm* :o)

Dette er jo selvfølgelig ikke et verdensproblem for meg, egentlig bare et hjertesukk - og ønske om litt forståelse for min irritasjon! :o)

Joda - skjønner irritasjonen, og er enig!

Men; om hun hadde vært eneste med barn, og alle dere andre single, hippe og kule - så hadde jeg nok ikke vært så enig :)

Jeg har aldri skjønt de som aldri noen gang kan ha barnevakt og bli med på noe heller - det må da være deilig å innimellom være noe annet enn foreldre?

Jeg klarer det selv om jeg er alene med snuppa. Jeg bytter helger med faren eller får mamma til å komme dersom det er noe jeg virkelig vil.

Skjer det noe de helgene hun er hos meg legger jeg henne som oftest selv, men kommer etterpå - fordi det er mest praktisk for meg.

Men hadde jeg bodd med pappaen så hadde han måttet legge henne :)

Det har faktisk hendt to ganger at jeg har fått kjæresten til å legge henne. En gang for å gå på revy med en venninde som fikk barn i sommer - og en gang for å gå på julebord. :)

Skrevet

Da er jeg sær også. Jeg spør også ofte om det er OK om jeg kommer senere på ting jeg har lyst til å gå på istedet for å ikke dukke opp i det hele tatt hvis jeg har flere planer på en og samme dag.

Jeg har aldri tenkt over det som verken uhøflig eller sosialt uintelligent jeg altså, men man lærer så lenge man lever..;-)

JEG synes det er litt på trynet med sånne som sitter å klakker med neglene, sender SMS og oppfører seg som de reneste sauehunder, når de la oss si er sammen med sju venner og venter på tre..;-) Noen er sinnsykt mye mer opptatt av klokka enn å snakke med de som faktisk er til stede!

*notorisk sen*

Jeg må også en gang i blant komme senere på ting eller utebli helt pga. andre avtaler. Men det er forskjell på en gang i blant og _alltid_. Jeg kan aldri huske at hun har kommet samtidig som alle oss andre på noe. Hun gir alltid beskjed om at hun må komme senere.

Gjest Dritlei Luska
Skrevet

Joda - skjønner irritasjonen, og er enig!

Men; om hun hadde vært eneste med barn, og alle dere andre single, hippe og kule - så hadde jeg nok ikke vært så enig :)

Jeg har aldri skjønt de som aldri noen gang kan ha barnevakt og bli med på noe heller - det må da være deilig å innimellom være noe annet enn foreldre?

Jeg klarer det selv om jeg er alene med snuppa. Jeg bytter helger med faren eller får mamma til å komme dersom det er noe jeg virkelig vil.

Skjer det noe de helgene hun er hos meg legger jeg henne som oftest selv, men kommer etterpå - fordi det er mest praktisk for meg.

Men hadde jeg bodd med pappaen så hadde han måttet legge henne :)

Det har faktisk hendt to ganger at jeg har fått kjæresten til å legge henne. En gang for å gå på revy med en venninde som fikk barn i sommer - og en gang for å gå på julebord. :)

Ja, ikke sant.

Og i venninneflokken vår fins både alenemødre og mødre som er mye alene pga. mannens jobbing. Allikevel er det lettere for mange av de å møte opp enn det er for henne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...