Gå til innhold

Hva har vi til fondue?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Skrives det sånn? Hm...

Vel, jeg skal ha gjester fredag og vi skal spise fondue (med forbehold om skrivefeil).

Så langt har jeg kommet i planleggingen :)

Det er mange år siden jeg spiste det sist, så jeg trenger noen tips til hva slags mat vi skal ha.

Er det noe som egner seg ekstra bra/dårlig?

Er dette egentlig så enkelt at selv mor klarer det?

:)

Fortsetter under...

Skrevet

Morsom selskapslek:

Du bruker sjokoladefondue og lar herrene dyppe stasten i kroppstemperert fondue.

Så kan damene slikke sjokoladen av med bind for øynene og gjette hvem som er hvem.

Gjest Persille
Skrevet

Med kjøtt eller ost?

Hm - kan jeg ikke ha begge deler?

Det er sånn raclette-del under som man kan smelte ost på - så jeg hadde tenkt å ha litt forskjellige oster til det.

Men kan man ha ost oppi også? Blir ikke det klinete?

Gjest Persille
Skrevet

Morsom selskapslek:

Du bruker sjokoladefondue og lar herrene dyppe stasten i kroppstemperert fondue.

Så kan damene slikke sjokoladen av med bind for øynene og gjette hvem som er hvem.

Ja - hadde det ikke vært for at treåringen er tilstede, så hadde det garantert blitt desserten!

Da hadde sikkert ikke gjestene stusset i det hele tatt :)

Skrevet

Jeg er mest fan av kjøttfondue. Bruk flere ulike typer kjøtt - både okse, lam og svin - kjøttet må være mørt. Oliven, pickles, sølvløk o.l. er også godt til.

Lag sauser/dipper i forskjellige smaker. (Disse skal serveres kalde.)

Lag en god salat og f.eks. gratinerte poteter til dersom det skal bli en middag av det.

En god rødvin er et must :-)

*sulten*

Annonse

Skrevet

Hm - kan jeg ikke ha begge deler?

Det er sånn raclette-del under som man kan smelte ost på - så jeg hadde tenkt å ha litt forskjellige oster til det.

Men kan man ha ost oppi også? Blir ikke det klinete?

Ok. da er det kjøtt fondue (dere steker/friterer kjøttet i olje) om det er ost, så dypper dere loff/brød biter i smeltet ost oppi gryta.

Ulike typer kjøtt (jeg marinerer noe av det ofte).

Ved siden av bruker vi pickles (dette tar vi ikke oppi gryta som regel, ettersom ikke alt blir like vellykket å fritere) av ulike slag, oppskåret paprika, cherry tomater, champingnon, løk.

Så en saus (ofte bruker vi rødvinssaus), ris eller poteter (oftest ris), gjerne en frisk grønn salat og evt. brød til.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er mest fan av kjøttfondue. Bruk flere ulike typer kjøtt - både okse, lam og svin - kjøttet må være mørt. Oliven, pickles, sølvløk o.l. er også godt til.

Lag sauser/dipper i forskjellige smaker. (Disse skal serveres kalde.)

Lag en god salat og f.eks. gratinerte poteter til dersom det skal bli en middag av det.

En god rødvin er et must :-)

*sulten*

Akkurat - så det blir som raclette, forskjellig kjøtt og grønsaker, sauser og dip, og salat/børd/potetrett ved siden av.

Takk :)

Gjest Persille
Skrevet

Ok. da er det kjøtt fondue (dere steker/friterer kjøttet i olje) om det er ost, så dypper dere loff/brød biter i smeltet ost oppi gryta.

Ulike typer kjøtt (jeg marinerer noe av det ofte).

Ved siden av bruker vi pickles (dette tar vi ikke oppi gryta som regel, ettersom ikke alt blir like vellykket å fritere) av ulike slag, oppskåret paprika, cherry tomater, champingnon, løk.

Så en saus (ofte bruker vi rødvinssaus), ris eller poteter (oftest ris), gjerne en frisk grønn salat og evt. brød til.

Flott, takk :)

Kan man bruke samme konseptet til ostefondue? Bare smelte ost oppi i gryte - og så dyppe ting som er godt med ost på oppi der?

Eller sjokolade?

Skrevet

Kan man bruke samme konseptet til ostefondue? Bare smelte ost oppi i gryte - og så dyppe ting som er godt med ost på oppi der?

Eller sjokolade?

Jepp, men du må blande olje i osten også.

Port Salut er kjempe godt å bruke. Man må bruke en ost, eller ostebalnding som har litt mye smak. Dessuten tror jeg at temperaturen må være lavere når du lager ostefondue.

Jeg har aldri laget med sjokolade, kun spist som andre har laget i stand.

Skrevet

Å NAM! Fondue er det absolutt beste jeg vet!

Du må ha godt og mørt biffkjøtt, helst frityrstekt i de gammeldagse fonduegrytene - de putrer så koselig.

I tillegg må du ha:

Loff

Agurk

Tomat

Asparges

Chips (salt og pepper)

Og så må du alltid bruke ekstremt mye salt og pepper på. Etter du er ferdig med å spise skal det alltid ligge en sånn liten saus på tallerkenen som er blanding av kjøttsaft, rømme og pepper :-)

*sulten*

Skrevet

Jepp, men du må blande olje i osten også.

Port Salut er kjempe godt å bruke. Man må bruke en ost, eller ostebalnding som har litt mye smak. Dessuten tror jeg at temperaturen må være lavere når du lager ostefondue.

Jeg har aldri laget med sjokolade, kun spist som andre har laget i stand.

Mente ikke olje.. Væske, mente jeg . Altså i form av hvitvin eller eplecider el. l.

og så må du ha ca. 1 ss maizenna utrørt i 1 ss vann. Hvit pepper ogs gjerne revet muskatt. Jeg pleier også å gni inn gryta med hvitløk.

Store terninger av brød eller loff (kan godt ristes i stekeoven).

Skrevet

Eller sjokolade?

Mente ikke olje.. Væske, mente jeg . Altså i form av hvitvin eller eplecider el. l. og så må du ha ca. 1 ss maizenna utrørt i 1 ss vann. Hvit pepper ogs gjerne revet muskatt. Jeg pleier også å gni inn gryta med hvitløk.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Mente ikke olje.. Væske, mente jeg . Altså i form av hvitvin eller eplecider el. l.

og så må du ha ca. 1 ss maizenna utrørt i 1 ss vann. Hvit pepper ogs gjerne revet muskatt. Jeg pleier også å gni inn gryta med hvitløk.

Du verden - dette åpnet en ny verden for meg :)

Skrevet

Glad for å kunne innvie deg i denne herlig verdenen ;-)

Skrevet

Glad for å kunne innvie deg i denne herlig verdenen ;-)

Når det møtet jeg skisserte kommer til virkelighet, så syns jeg at du skulle invitere meg på en slik middag som dette.

Skrevet

ostefondue er veldig godt! En rett som sveitserne visstnok fant opp etter å ha vært innesnødd i sine chaleter, og brødet begynte å bli tørt og osten gammel! ;-)

Men ostefondue er noe helt annet enn kjøttfondue, da.

Man bruker gjerne en keramisk form til ostefondue - ikke jerngryte/stålgryte.

Som serendipity gnir vi inn m hvitløk, har oppi hvitvin og smelter revet ost oppi. Når osten er ferdig smeltet må man ha i noe for å tykne det hele.

Vi bruker potetmel, men vi rører det ikke ut i vann men i gin. Det setter en herlig smak på.

Og så bør du krydre. vi bruker stort sett bare pepper og muskatnøtt, men har også hørt om dem som krydrer med provencalske krydder.

jeg har faktisk også hørt om en "engelsk" variant,hvor man bruker øl istedenfor hvitvin, men jeg har aldri prøvd det selv.

Skrevet

ostefondue er veldig godt! En rett som sveitserne visstnok fant opp etter å ha vært innesnødd i sine chaleter, og brødet begynte å bli tørt og osten gammel! ;-)

Som serendipity gnir vi inn m hvitløk, har oppi hvitvin og smelter revet ost oppi. Når osten er ferdig smeltet må man ha i noe for å tykne det hele.

Vi bruker potetmel, men vi rører det ikke ut i vann men i gin. Det setter en herlig smak på.

Og så bør du krydre. vi bruker stort sett bare pepper og muskatnøtt, men har også hørt om dem som krydrer med provencalske krydder.

jeg har faktisk også hørt om en "engelsk" variant,hvor man bruker øl istedenfor hvitvin, men jeg har aldri prøvd det selv.

Potetmel utrørt i gin?

Sper du kjøttkakedeigen med dette også?

Gjest Persille
Skrevet

*printer ut*

Tusen takk! :)

Skrevet

Potetmel utrørt i gin?

Sper du kjøttkakedeigen med dette også?

Det hadde kanskje vært en god idé! ;-)

Bare så synd at alkoholen fordamer ved noen-og-søtti grader! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...