Gå til innhold

om lukter og sinnsstemning NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke ble jeg så trist hver gang jeg kom ut på kjøkkenet, og det tok litt tid før jeg forsto koblingen. Det sto en bukett med tulipaner der, og de luktet mye sterkere enn tulipaner vanligvis gjør.

Etter å ha tenkt litt fant jeg ut at grunnen til at jeg sjelden kjøper blomster er at det minner meg om da jeg mistet sønnen min, tiden på sykehuset, begravelsen og den akutte sorgtiden.

Lurer på om jeg har en skrue løs, det er tross alt noen år siden? Jeg burde da orke å kjenne duften av blomster nå? Eller bør jeg snarest oppsøke psykolog for ubearbeidet sorg?

Gjest Magna
Skrevet

Det der er ganske rare greier. Mange tåler ikke neliker av samme grund som deg. Jeg har hatt samme opplevlse som deg ift. bøker jeg har lest i vanskelige perioder. Jeg forbinder hendelsen med boka og vise versa.

Det er trist å miste sønnen sin, jeg tenker at noe verre er vanskelig å oppdrive. Alt i den forbindelse regner jeg med sitter snekkret på netthinna og inne i hodet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har helt sikkert ikke en skrue løs. Luktesansen går direkte inn i følelsene våre - sterkere og mer direkte enn noen annen sans.

Min mening er dette: Sorg og savn etter de vi brydde oss mest om er ikke en syk følelse som nødvendigvis skal bearbeides. Den skal det dersom en etter lang tid fortsatt ikke har gjenvunnet sin funksjonsevne. Men episodene med sorg som kommer opp innimellom, de synes jeg vi skal ta vare på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...