Gå til innhold

Flytte tilbake til Norge

Anbefalte innlegg

Gjest på flyttefot
Skrevet

Hva må jeg forberede meg på?

På lista mi står bare:

1) husk å snakke norsk, især etter et glass vin - eller hvis noe skal gjentas!

2) usannsynlig høye priser på alkohol. Og: kun øl på butikken, frem til et visst klokkeslett (20?)

3) oppoverbakker, nedoverbakker, fjell, mye snø, frisk luft

4) halvert reisetid til familie

5) dobbelt så langt, og mange ganger dyrere reise, til kontinentet

6) mynten med hull i er en enkrone, pass på at jeg ikke betaler for mye

7) ikke forvent at mannen på hjørnet sier noe hyggelig til deg når du går forbi

8) ikke forvent at de hjemløse morer deg med practical jokes

9) du kan igjen sykle a) uten lys på kvelden B) med voksne passasjerer bakpå c) over gata på rødt lys - uten å bli stoppet for det

10) du må selv lete opp hvilke tilbud som finnes i samfunnet. Intet blir reklamert for "uoppfordret"

...hva mer bør stå på lista over det jeg må forberede meg på?

Skrevet

Du bør ikke basere deg på denne i alle fall:

9) du kan igjen sykle a) uten lys på kvelden B) med voksne passasjerer bakpå c) over gata på rødt lys - uten å bli stoppet for det

Her er det jevnlige kontroller av syklister, og sykler du uten forskriftsmessig lys vanker det bøter.

Skrevet

Mange tiggere i gata i forhold til før.

Naboene har blitt mer hyggelig men bryr seg fremdeles ikke borti det du gjør.

Boligprisene er usedvanlig høye for tida.

Gjest på flyttefot
Skrevet

Du bør ikke basere deg på denne i alle fall:

Her er det jevnlige kontroller av syklister, og sykler du uten forskriftsmessig lys vanker det bøter.

Jøss, det må være noe nytt i Norge...

Gjest på flyttefot
Skrevet

Ja, jeg vet det, og det er nitrist!

Skal dessverre flytte til Oslo. Ikke begeistret for akkurat dét!

Skrevet

Du bør forvente å bli sett på som en landsbytulling om du er blid og høflig med servicepersonell, eller om du skulle finne på å snakke med fremmede mennesker på bussen/i køer el.l.

;o)

...men noen av oss gjør det uansett.

Gjest på flyttefot
Skrevet

Du bør forvente å bli sett på som en landsbytulling om du er blid og høflig med servicepersonell, eller om du skulle finne på å snakke med fremmede mennesker på bussen/i køer el.l.

;o)

...men noen av oss gjør det uansett.

hehe, får trøste meg med at jeg ikke sprudler HVER dag :-)

kanskje skal jeg gå i butikkene på de dagene, hehe

Skrevet

1) husk å snakke norsk, især etter et glass vin - eller hvis noe skal gjentas!

-ikke alltid så lett det der. Fant selv ut at mye av ordforrådet var borte etter mange år ute.

2) usannsynlig høye priser på alkohol. Og: kun øl på butikken, frem til et visst klokkeslett (20?)

- Ja har du hørt noe så tåpelig?

3) oppoverbakker, nedoverbakker, fjell, mye snø, frisk luft

- "Bråkete" fugler om våren.

4) halvert reisetid til familie

- God grunn!

5) dobbelt så langt, og mange ganger dyrere reise, til kontinentet

- Mange lavpris flyselskap på banen nå. Ikke så avskrekkende dyrt lenger.

6) mynten med hull i er en enkrone, pass på at jeg ikke betaler for mye

- Kan også være en femmer - pass på!

7) ikke forvent at mannen på hjørnet sier noe hyggelig til deg når du går forbi

- Nei da vil han sannsynligvis bli lagt inn. Glem hvordan det var å bli flirtet med.

8) ikke forvent at de hjemløse morer deg med practical jokes

- Det er blitt litt strengere her også, vær ops!

10) du må selv lete opp hvilke tilbud som finnes i samfunnet. Intet blir reklamert for "uoppfordret"

- Ingen kommentar.

Tillegg: Husk å lag avtaler med venner uker/mnd før dere skal treffes - lite skjer impulsivt.

Lykke til.

Skrevet

hehe, får trøste meg med at jeg ikke sprudler HVER dag :-)

kanskje skal jeg gå i butikkene på de dagene, hehe

...og husk for øvrig at ølsalget stenger 18.00 på lørdager. Poltidene vil jeg ikke en gang komme inn på. ;o)

Skrevet

Ja, jeg vet det, og det er nitrist!

Skal dessverre flytte til Oslo. Ikke begeistret for akkurat dét!

Joda, det er så bra i Oslo så så lenge du ikke flytter langt ut av sentrum.

Skrevet

Jøss, det må være noe nytt i Norge...

Men du skulle flytte til Oslo og her blir i hvert fall ingen tatt for de tingene. Her kan du snart gjøre hva du vil når du kjører bil også.

Gjest på flyttefot
Skrevet

Joda, det er så bra i Oslo så så lenge du ikke flytter langt ut av sentrum.

Det er sentrum jeg ikke liker. Gråere by, med de halvdøde tiggerene som et klart bilde på hvor uveridge forhold det er for de svake i samfunnet - dét har jeg problemer med å igjen skulle bli en del av (det norske samfunnet).

Jeg har bodd i en av skandinavias storbyer i flere år nå. To ganger har jeg sett uteliggere av det sørgelige kaliber som nå sitter i Oslo. Kun to ganger - og det til tross for at jeg hver dag på vei til arbeid (alt fra sen kveld til tidlig morgen) syklet gjennom den hardeste gata i byen.

Har man ikke overnattingssteder for de bostedsløse i Norge?

Leste i avisene før jul at en privatperson? stod på og fikk et par sv og ap? -politikere til å love uteliggerene tak over hodet før jul. Noen som vet hvordan det gikk? Lyktes det?

Gjest på flyttefot
Skrevet

Men du skulle flytte til Oslo og her blir i hvert fall ingen tatt for de tingene. Her kan du snart gjøre hva du vil når du kjører bil også.

huff, ikke bra... (selv om jeg her ironisk fremstiller det som en fordel å kunne sykle uten lys og over gata på rødt)

Gjest på flyttefot
Skrevet

Det er sentrum jeg ikke liker. Gråere by, med de halvdøde tiggerene som et klart bilde på hvor uveridge forhold det er for de svake i samfunnet - dét har jeg problemer med å igjen skulle bli en del av (det norske samfunnet).

Jeg har bodd i en av skandinavias storbyer i flere år nå. To ganger har jeg sett uteliggere av det sørgelige kaliber som nå sitter i Oslo. Kun to ganger - og det til tross for at jeg hver dag på vei til arbeid (alt fra sen kveld til tidlig morgen) syklet gjennom den hardeste gata i byen.

Leste i avisene før jul at en privatperson? stod på og fikk et par sv og ap? -politikere til å love uteliggerene tak over hodet før jul. Noen som vet hvordan det gikk? Lyktes det?

(hver dag gjennom den hardeste gata var en overdrivelse, si heller i snitt et par ggr pr uke)

Skrevet

Det finnes altfor få overnattingssteder. Jeg vet at de lovet før jul å hjelpe i jula men aner ikke hvordan det gikk. Det så dårlig ut på lillejulaften i hvert fall.

Sentrum i Oslo har nok forandret seg, jeg har da virklelig hørt at det er en av de livligste hovedstedene i Europa.

Skrevet

huff, ikke bra... (selv om jeg her ironisk fremstiller det som en fordel å kunne sykle uten lys og over gata på rødt)

Her risikerer du at bilen foran bråstopper for å snakke med en bekjent, ingen blunker lenger og det er ingen parkeringsplasser

Gjest Anne-Astrid
Skrevet

At alle går på buss/trikk/t-bane FØR de som skal gå av har gått av, og at ingen holder til høyre når de står i rulletrapper ol.

At butikker stenger om kvelden og ikke har åpent på søndager.

At du må ha resept fra fastlegen din for slike ting som antibiotika og p-piller.

At det er umulig å få hjelp til praktisk arbeid for en billig penge (som enkelt hagearbeid, flytting, elektrikeroppdrag,vasking)- alt koster skjorta hvis du er heldig å finne noen.

At grønnsakene er dyre og smakløse.

Skrevet

Tullpårei! ;)

Det kommer an på hvor i by'n du bor hvorvidt nabo'n bryr seg eller ikke! ;)

Skrevet

Tullpårei! ;)

Det kommer an på hvor i by'n du bor hvorvidt nabo'n bryr seg eller ikke! ;)

Ok ok, da bor du og jeg på riktig plass da. Selv om mine ikke er så sosiale som dine på vinterstid :o)

Skrevet

Ok ok, da bor du og jeg på riktig plass da. Selv om mine ikke er så sosiale som dine på vinterstid :o)

Nettopp. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...